Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Framtidssäkra synthar?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-16 09:47

Vilka kommer att överleva? Jag gissar på att alla diskret uppbyggda synthar kommer överleva i alla fall femtio år till. Det blir väl som med gamla bilar, de utan avancerad elektronik kan repareras, medan de moderna med massa elektronik och digitalteknik blir svårare och tillåts dö. Samma öde för alla synthar med dedikerade IC-kretsar.

Så, vill du vara säker på att din synth håller i framtiden, köp tidiga diskret uppbyggda Moogar, Arpar, Roland osv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 10:36

Håller min Yamaha CS-15?

Jag tror att det i framtiden kommer att finnas klonade/kopierade chips till de flesta syntar som är värda att behålla. Nu kanske jag låter naiv, men det beror på att jag inte har en aning om hur svårt eller lätt det är att ta fram chips och kretsar. Marknaden borde kunna bli hur stor som helt för nytillverkade reservdelar till gamla mojänger med .egna chips och kretsar.

Citat:

Marknaden borde kunna bli hur stor som helt för nytillverkade reservdelar till gamla mojänger med .egna chips och kretsar.

Mycket tveksam. Det är inte helt billigt att designa komplexa kretsar. Och musikmarknaden är definitvt ingen stor marknad i sammanhanget. Den är jätteliten. Dom enda prylar som säljer i något som kan kallas stora volymer (nu jämför jag med annan konsumentelektronik) är väl japanska workstationsynthar. Och dom tror jag inte är så intressanta att serva och underhålla, det kommer alltid att finnas något nyare, billigare och bättre.

• Medlem
  • Skurup
  • 2008-08-16 12:48

Det finns ju dock en hel del mindre analogsyntar som är byggda kring standardkomponenter. Byter man bara elektrolyter vart 25:e år eller så kan de nog leva länge till...

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 12:52

vad har hänt på 35 år?'
- → mjukvara kommer dominera framöver

\\ Petar i en <code> i ett laptop-skelette

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 12:57

Det jävlariHelvetet e att mjukvaran e kvar i mångt och mkt i "emulerings-stadiet" vilket jag drar ett stort långfinger åt!! ↑

Istället för att snedda blikken åt ett annat håll!

Jag håller helt med. Jag tror tyvärr att problemet mycket ligger hos användarna. Det har gjorts en hel del seriöst koola mjukvaror, t.ex. Virsyns Cube och Cantor, NI Absynth och Reaktor, Steinberg Xphraze, Applied Acoustics String Studio och Tassman osv. För att inte tala om kompletta arbetsmiljöer som Max/MSP, AudioMulch eller Kyma.

Men få av dem säljer tillräckligt mycket för att skapa en tillräcklig marknad som fler utvecklare vill ge sig in i. Som vanligt är det den fantasilösa massan som bestämmer utvecklingen...

Ursprungligen av ~~~:

Det jävlariHelvetet e att mjukvaran e kvar i mångt och mkt i "emulerings-stadiet" vilket jag drar ett stort långfinger åt!! ↑

Istället för att snedda blikken åt ett annat håll!

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-16 13:00

emulering e för dom krakkade Kidsen ju!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 13:53

Man kan snedda med blickarna åt vilka håll man vill, mjukvaran behöver inte alls låta emulerande, men det är ju bra att den kan göra ljuden från förr, så man egentligen slipper köpa överprissatta analogsyntar bara för att få en fet, enröstig syntbas, exempelvis. Men om man studerar marknadsföringen närmare så bryr sig exempelvis Propellerhead inte så mycket om att stoltsera med att syntarna kan låta som analogsyntar eller vad man vill, snarare berättar de ganska sakligt vad instrumenten kan göra, inget "sell all your analogue" eller något i den stilen; bara en saklig text som berättar vad som finns, samt några ljudexempel. Sedan kan man dra sina egna slutsatser. Och kombinera fram sin studio precis hur man vill - och då menar jag inte med Reason och racket där utan en kombination som även involverar hårdvara om man så önskar. Synttillverkarna kommer förhoppningsvis också överleva, och de lär väl se till att det kommer nya, balla instrument framöver också. Men visst kan en Minimoog hålla för all evig framtid om den hamnat i rätt händer, och så får göra until the end of time.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-16 16:47

Hur framtidsäker är en mjukvarusynt... 5 år? Kan man installera en gammal Pro53, 2600V på framtidens datorer? Jag hoppas det eftersom den trots allt kostade ganska mycket pengar att köpa. :|
Trist att sitta med en CD och en kartong som inte går att använda eller sälja. :|
Mvh
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 16:50

Det där är ju å andra sidan samma argument du haft mot mjukvara i alla år...

Jag hade också länge som huvudargument mot mjukvara att andrahandsvärdet var i princip obefintligt. Men eftersom de flesta tillverkare idag både medger omregistrering av licenser, och hyggliga uppgraderingsvägar, så faller det argumentet för mig.

Det intressanta är hur mjukvarans tillgänglighet utmanar tangentbord/mus/skärm.interfacet. Ett starkt argument för att idag köpa "paketerade datorer" (vilket ju en workstation ex.vis. är) är just direkthet och tillgänglighet.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-16 18:40

Om en DSP-krets dör, så kan det vara snudd på omöjligt att få tag i en ersättare.. ännu mindre att fylla den med rätt kod.
Om en minimoog strular så finns oftast det mesta på elfa.. eller t o m kjell&co.. mycket diskreta komponenter..
Mjukvarusynthar pillar jag inte med men kan tänka mig att Reason eller liknande blir svåra att köra efter några olika OS-släpp..

• Medlem
  • Skurup
  • 2008-08-16 19:29

På tal om gammal mjukvara måste jag tipsa om VMware - ni som inte känner till det kan kolla deras hemsida. Och ni som envist vill köra M$ kan jag ju tipsa att Virtual PC numera är gratis (verkar som om M$ kör samma hårda race som de gjorde mot Netscape på 90-talet).

Själv använder jag VMware WorkStation 5.5 för att köra gamla installationer av MS-DOS samt Win 3.11 för att kunna köra vissa programvaror jag inte vill vara utan. Det blir dock viss fördröjning när man kör M*D* i VMware men i mitt fall är det bara editorer jag kör så det spelar mindre roll. Genom detta är mjukvaran framtidssäkrad. Dessutom slipper man installera om skiten när man byter dator - bara bränn en DVD med de virtuella datorerna å ladda på en annan.

Se bara upp med Microsofts licenser - det är inte helt klart ifall man får göra hursomhelst med de.

Jag tror att de flesta som kör mjukvara gör det för att de vill uppnå verkan i målet, det vill säga att skapa musik, inte för att de gillar att smeka träpaneler och bakelitrattar. Varför i helsike skulle en sådan person plocka upp en 20 år gammalt mjukvara när deras samtida mjukvara gör samma sak fast ännu bättre, snabbare, snyggare och verkligare? Om man mot all förmodan vill vill sitta och bli nostalgisk över en mjukvara så kan man ju spara en gammal dator med Windows XP. Det finns ju fortfarande folk som har sina gamla Amiga 500 som de dammar av då och då. Så jag ser inte problemet.

• Medlem
  • 2008-08-16 20:51
Ursprungligen av Real Parakeet:

Så jag ser inte problemet.

exakt fågeln! (så länge jag kan spara låtarna som nåt slags spelbar info, t ex midi och egna samplingar som aif/wav så är jag nöjd...)

• Medlem
  • Skurup
  • 2008-08-16 21:29
Ursprungligen av Real Parakeet:

Jag tror att de flesta som kör mjukvara gör det för att de vill uppnå verkan i målet, det vill säga att skapa musik, inte för att de gillar att smeka träpaneler och bakelitrattar. Varför i helsike skulle en sådan person plocka upp en 20 år gammalt mjukvara när deras samtida mjukvara gör samma sak fast ännu bättre, snabbare, snyggare och verkligare? Om man mot all förmodan vill vill sitta och bli nostalgisk över en mjukvara så kan man ju spara en gammal dator med Windows XP. Det finns ju fortfarande folk som har sina gamla Amiga 500 som de dammar av då och då. Så jag ser inte problemet.

Njaoa....häri ligger problemets kärna. Allt är inte bättre bara för att det är nytt! Det finns en massa små program som gör en liten sak mycket bra och inte är överösta med funktioner man aldrig använder. Sånna program gör inget ifall de har några år på nacken. Om man dessutom kan dem som ett rinnande vatten är det väl ingen idé att byta bara för att det finns ett annat med häftigare användargränssnitt och en manual på 1500 sidor? Det är ju trots allt, som du skriver, att göra musik som är målet. Frågan är väl egenltigen bara hur man ska kunna fortsätta använda det man har när det kommer ett nytt operativsystem.

Btw - jag har Amiga 1000

Ursprungligen av PBIT:

Frågan är väl egenltigen bara hur man ska kunna fortsätta använda det man har när det kommer ett nytt operativsystem.

Man behåller det gamla - fungerande - operativsystemet

Precis. Så.

Ursprungligen av deadbeat:

Man behåller det gamla - fungerande - operativsystemet

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 19:48

Känns som den här tråden var uppe för inte så länge sen, under annat namn...
http://www.99.se/syntar-s-nt/231534-tanke-runt-ldre-synthars-livsl-ngd.html

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-16 22:16

Poängen är att jag ser en mörk framtid för min samling och då inte för musikskapandet (vilket för mig idag oftast sker uteslutande med mjukvara) utan just som RP sa, att smeka träsidor och pilla på rattar. Visst kan jag göra det om atomerna inte upplöses, men trist om det inte kommer något ljud. Visst kan man spara en dator, men den lär ju också dö tids nog.

Vem vet, om tjugo år kanske vi har en helt annan nätspänning eller kanske rent av trådlös spänningsmatning och då kommer det säljas massa konverterare för gamla prylar, precis som när MIDI kom. Massa MIDI till CV/Gate-burkar dök upp, men idag har de flesta slutat tillverkas, likaså lär ju ske i framtiden.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-17 00:12

>Så, vill du vara säker på att din synth håller i framtiden, köp tidiga diskret uppbyggda Moogar, >Arpar, Roland osv.

Mjaae! Snarare köp nya diskreta burkar, gamla Moogar, Arp'ar etc innehåller en hel del komponenter som är utgågna för länge sedan. Vart skall du få tag på en u726 i en mini om
den dör? Köp en SE1 i stället!:)

Ursprungligen av Heualia:

Köp en SE1 i stället!:)

Men den blir ju också gammal. Om det är svårt redan idag att hitta delar till en Prophet 5 så kommer det att vara minst lika svårt att hitta delar till en SE-1 eller Prophet-08 om 30 år.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 14:21

ang mjukvara
-- fan hörni
-- har ett gammalt datorskåp här som jag inte vill uppdatera alls
-- vill inte peta på grejjer som funkar & som man e nöjd med
- köper en ny dator hellre en börjar riva i grejjerna på oviss basis

SE det som firmWare i en synt :]

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-08-17 15:28

Casio Rapman ftw!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 17:40

Jag hade denna oro för mina synthar för tio år sen, men sen dess har det skett en otrolig utveckling på denna "vintage"-marknad: Priserna har skjutit i taket och med dem har också samlarna kommit, de som sitter och ruvar på synth för pengarnas skull. Och eftersom värdet på klenoderna stiger har ett ökande intresse för att hålla liv i dem också uppkommit - därför känner jag att det i dag är mycket lättare att få tag på reservdelar, kloner på reservdelar och service-information än för tio år sedan...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-17 18:15

Internet är mer plus än minus, tillgång till sånt som Kroffe nämnet, förlust för fattiga som kunde gjort ett kap vid ett köp av "mormors gamla orgel".

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-17 18:21

ja det svider i ögat
- när folk håller på att göra bissenisse på grejorna
-- dillspray på konsumentburk med fet drivgas rakt i ansiktet

1
Bevaka tråden