Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VNC fungerar ej med bokstaven O som i Oskar

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör Leopard och har installerat Vine Server 3.0, SourceForge.net: Vine Server (OSXvnc) (går som system server).
Ansluter med VNC Viewer (från RealVNC) från olika windows-maskiner.
Fungerar perfekt med ett undantag. Tangenten O (O som i Oskar) får inget genomslag, varken gement eller versalt. Alla andra bokstäver (inklusive åäö, ÅÄÖ) fungerar. Det är inte tangenten på tangentbordet det är fel på, i övrigt fungerar det på min windowsmaskin. Hjälper ej att köra från en annan PC, samma problem där. Därför tror jag att det har att göra med Vine Server. Kollat på Sourceforge efter senaste som tycks vara 3.0 build 1016 från dec-07.
Är den inbyggda skärmdelningen i Leopard det samma som en vnc server? Har provat att aktivera den men ej kunnat ansluta med vnc-klient.
/Anders

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2008-08-18 10:33

Jag upplever exakt samma sak.

Sen verkar det allmänt instabil. Min anslutning fungerar max några minuter sen fryser grafiken. Jag blir inte frånkopplad så det verkar inte vara servern som kraschar. Avslutar jag klenten och ansluter igen så fungerar det några minuter igen.

---
Har hittat en "workaround"

Redstone' Software :: View topic - Track Remote Cursor Locally
---

Det finns en checkbox som ger VNC klienter tillåtelse att ansluta. Det fungerar för mig. Men då den jobbar med 32 bitars färgupplösning blir det mer eller mindre oanvändbart. Samt att inte tangentbordsmappningen fungerar.

Fördelen med Vine Server är ju att färgdjupet ställs ner så det faktiskt blir helt ok prestanda.

-- Daniel

Senast redigerat 2008-08-18 12:30
1
Bevaka tråden