Hur som helst, detta är väl ett mycket annorlunda drag från Apple än vad vi känner igen. Frågan är då om det har ändrat sitt grundläggande tänk eller om det är att de tjänar så bra med pengar att de kan prova på lite sådan här utsvävningar? Lite av varje antagligen.
Det tror jag inte alls. Satsningen är mycket lik den i skolor och universitet.
När människor jobbar med Apples datorer i undervisning och gillar dessa ökar chanserna att samma person köper en likadan dator att ha hemma. Detta är alltså för den nya generationen som blir vuxen först om några år och då kan börja köpa på sig Apples datorer.
Hotell- och underhållningsundustrin ger en upplevelse av högre klass som de resande anatagligen kommer att minnas och försöka att göra om igen. Dessutom är dessa resande vanligtvis vuxna människor med familjer och mycket pengar.
Detta är en perfekt användargrupp att satsa på utöver utbildningsmarknaden då man kan snabbt utöka användarbasen och stärka det egna varumärket bland mycket viktiga kunder som dessa.