Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sandisk minneskortsläsare som fungerar med OSX?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Köping
  • 2008-08-18 14:59

Hej, tänkte köpa en minneskortsläsare för att föra över bilder från en Nikon D60 till min MBP och skulle kolla om någon har testat denna prisvärda produkt från Dustin home:

SANDISK SECURE DIGITAL EXTREME III SDHC 4 GB + KORTLÄSARE - 4 GB minneskort med ännu bättre prestanda

Bra pris o allt man behöver, vet dock inte om detta fungerar med OSX leopard...nån som vet?? Det följer med en backup mjukvara som skulle vara skoj o testa..Rescue Pro

Tacksam för tips o svar!!

Senast redigerat 2008-08-19 21:20

Om den är prisvärd är det väl bara att köpa.
Den funkar utan problem för mig, har dock ingen koll på prestanda, men kan kolla upp det om du vill.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-18 17:27
Ursprungligen av Beagles:

Bra pris o allt man behöver, vet dock inte om detta fungerar med OSX leopard...nån som vet??

Enligt Sandisk:s hemsida och användarmanual för kortläsaren, ska den stödja OS X 10.2 eller senare version. Se manual (PDF).

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-18 21:55

Vad jag vet är det inga problem med sandisk´s kortläsare till Leopard..

finns dock olika .. snarare vet jag att en del pc vill ej hitta korten,,

Lycka till kolla även inWarehouse.se - Sandisk ImageMate 12-i-1 USB 2.0 SDDR-89-E15

skälv föredrar jag Firewire läsare

Senast redigerat 2008-08-18 22:12
  • Medlem
  • Köping
  • 2008-08-19 09:25

Kalas, tack för alla erfarenheter! Nä minCD ska man nog tänka sig för innan man kör in i MAcBook elelr sin MacBook Pro (om man inte har Apple Care eller vet hur man pillar isär datorn på ett säkert sätt : ))

Ursprungligen av Trisen:

Vad jag vet är det inga problem med sandisk´s kortläsare till Leopard..

finns dock olika .. snarare vet jag att en del pc vill ej hitta korten,,

Lycka till kolla även inWarehouse.se - Sandisk ImageMate 12-i-1 USB 2.0 SDDR-89-E15

skälv föredrar jag Firewire läsare

Tackar för det trisen, kanske måste komplettera med en sån i framtiden. Minneskortsläsare brukar kunna jäklas tyvärr på PC..har inte haft Mac så länge så det är PC erfarneheten som gör att jag frågar:) . Tackar alla!

Hej

Jag har den själv, fungerar utan problem med min Macbook. Programvaran Rescue Pro ligger dock på en miniCD som ska passa "in the center of your cd tray" och den har jag inte vågat stoppa in i Macbooken eftersom det inte känns som att den ska komma ut. Men nu gick jag och plockade upp den ur papperskorgen, får väl söka i trådarna om det går att köra miniCD i Macbook. Men läsaren är bra!

Max

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-18 23:11
Ursprungligen av maxcarlgren:

Hej

Jag har den själv, fungerar utan problem med min Macbook. Programvaran Rescue Pro ligger dock på en miniCD som ska passa "in the center of your cd tray" och den har jag inte vågat stoppa in i Macbooken eftersom det inte känns som att den ska komma ut. Men nu gick jag och plockade upp den ur papperskorgen, får väl söka i trådarna om det går att köra miniCD i Macbook. Men läsaren är bra!

Max

Vad du än gör, stoppa inte in mini-CD:n i din DVD/CD-läsare!

Det finns plastskivor som är i samma storlek som DVD/CD i diametern, där man lägger mini-CD:n i mitten och sedan stoppar in den i din läsare. Annars finns det externa läsare för just mini-CD.

Edit: Googla lite och det verkar inte som det finns någon minidisc-läsare som är kompatibel med OS X. I värsta fall får du gå till någon som har PC och kopiera och bränna till en vanlig CD/DVD eller USB-minne.

Senast redigerat 2008-08-18 23:29
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-19 08:34

Har flera 'XX in one' Scandisk USB läsare, en del äldre än 4 år och dom funkar utan problem på min MacPro (10.5.4)

Ursprungligen av Reisan:

Vad du än gör, stoppa inte in mini-CD:n i din DVD/CD-läsare!

Det finns plastskivor som är i samma storlek som DVD/CD i diametern, där man lägger mini-CD:n i mitten och sedan stoppar in den i din läsare. Annars finns det externa läsare för just mini-CD.

Edit: Googla lite och det verkar inte som det finns någon minidisc-läsare som är kompatibel med OS X. I värsta fall får du gå till någon som har PC och kopiera och bränna till en vanlig CD/DVD eller USB-minne.

Hmmm, har aldrig haft några problem med mini-CDn i mina CD/DVD prylar och jag har haft dom flesta märken för PC... och TV för den delen.

Kan ju dock vara andra slädar på andra typ bärbara maccar....

Mata ut släden och kolla hur den ser ut... vanligen finns det 2 cirkulär fördjupningar på nån tiondels mm, en för vanliga och en med samma diameter för mini-CD. En del, speciellt dom som även kan monteras vertikalt har oftast ingen centrerings fördjupning utan 'hakar' som håller CD/DVDn centrerad i öppet läge och under in/ut matning, och även om dom kan ha mini.CD fördjupning är detta att be om trubbel då inget håller den centrerad medans släden går in/ut.

Sen finns det ju dom som har en speciell fästanordning där man trycker fast CD/DVDn i centerhålet (ungefär som i ett DVD fodral) typ bärbara PCn ser ut så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-19 08:58
Ursprungligen av Cekari:

Hmmm, har aldrig haft några problem med mini-CDn i mina CD/DVD prylar och jag har haft dom flesta märken för PC... och TV för den delen.

Kan ju dock vara andra slädar på andra typ bärbara maccar....

Mata ut släden och kolla hur den ser ut... vanligen finns det 2 cirkulär fördjupningar på nån tiondels mm, en för vanliga och en med samma diameter för mini-CD. En del, speciellt dom som även kan monteras vertikalt har oftast ingen centrerings fördjupning utan 'hakar' som håller CD/DVDn centrerad i öppet läge och under in/ut matning, och även om dom kan ha mini.CD fördjupning är detta att be om trubbel då inget håller den centrerad medans släden går in/ut.

Sen finns det ju dom som har en speciell fästanordning där man trycker fast CD/DVDn i centerhålet (ungefär som i ett DVD fodral) typ bärbara PCn ser ut så.

Ja, om personen har en läsare med släde, så är det en annan femma. Men MacBook, som trådskaparen har, använder slot-in. Därav rekommendera jag att använda en annan dator för att kopiera över filerna på minidisc:en med skiva eller fickminne.

Ursprungligen av Cekari:

Kan ju dock vara andra slädar på andra typ bärbara maccar....

Bärbara macar samt imac har ingen släde, utan de har slot-in. Där får man nog fint använda sig av adapter som det beskrivs på wikipedia.

Jag har använder just den produkten du frågar om, 4GB SDHC med minneskortsläsare. Fungerar toppen, inga problem alls. Någon programvara till det har jag inte provat.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-20 23:57
Ursprungligen av Ajohansson:

Jag har använder just den produkten du frågar om, 4GB SDHC med minneskortsläsare. Fungerar toppen, inga problem alls. Någon programvara till det har jag inte provat.

Nä Precis inte till macen .. men formatera alltid korten i kameran !
inte med macen då menar jag givetvis radera..

Kasta /mata ut kortet via papperskorgen.. efter fil överföring / -> sen när datorn släpptkortet...
FORMATERA i KAMERAHUSET bäst så

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-08-19 09:05

Ah, slot-in, "tänkte inte på det" ...

Yup, det var en annan femma...

Då ska jag inte stoppa in någon miniCD i min Macbook. Tänker bara att det hade varit smart att lägga programmet på minneskortet som ingår i paketet, då hade tillverkaren sparat cd-skivor och jag hade kunnat installera programmet och sedan formaterat om kortet och köra det i kameran.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-19 10:26
Ursprungligen av maxcarlgren:

Då ska jag inte stoppa in någon miniCD i min Macbook. Tänker bara att det hade varit smart att lägga programmet på minneskortet som ingår i paketet, då hade tillverkaren sparat cd-skivor och jag hade kunnat installera programmet och sedan formaterat om kortet och köra det i kameran.

men då blir det hönan-och-ägget-problemet för Win98-använder som behöver drivrutinen...

1
Bevaka tråden