Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datasammanfogning i InDesign CS3

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem där jag skall sammanfoga ett gäng olika namn (totalt 400st, delat på 8 namn per sida) Varje namn ska även ha en länkad bild brevid.

Jag skulle vara riktigt tacksam för hjälp om hur man dels sammanfogar fler än en variabel på en sida (alltså fler textblock).
Och dels hur man länkar in 400 bilder.

Jag skulle kunna göra namnen i Word (som etiketter, spara som PDF, och importera) Men då har jag fortfarande problem med bilderna.

Någon som har förslag?

1. Hyr in någon som kan.
2. Lär dig XML eller Applescript eller båda.
3. Läs denna tråd http://www.99.se/adobe-macromedia/243561-xml-till-indesign.html

En bra start är att ha materialet i en kommaseparerad Excel-fil. Gör ett fält med sökvägar och filnamn på bilderna.
Sen gör du en mallsida i InDesign med de block du behöver och specar vad skall vara var med hjälp av "datasammanfogning". Ungefär så...

4. Om layouten är så enkel som du beskriver den så går den att göra i FileMaker bokstavligen på en kafferast. Du behöver bara döpa bilderna enligt namnet på personen, sedan importerar man hela mappen med bilder, varje bild blir en post, extraherar personnamnet ur filnamnet och visar två poster per sida. Verkligen tokenkelt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 15:40

Jag kan också säga så:
"Om layouten är så enkel som du beskriver den så går den att göra i InDesign bokstavligen på en kafferast."

Du kan lösa din uppgift enkelt med funktionen för datasammanfogning (Datamerge) Läs i hjälpen så ser du exakt hur du ska bära dig åt.

Janne

I mitt fall (FileMaker) behöver man bara bilderna med rätt namn i en mapp och inga andra filer. Vad utgår man från i datamergefunktionen ifrån i Indesign? En mapp med bilder, eller textfil, Excelfil eller vad?

1
Bevaka tråden