Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ensoniq Mirage

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 00:55

You heard me.
You heard me.
You heard me.
You You You You.

Fick abstinens efter en klav att lattja med och köpte en Mirage DSK-1 från -87 i absolut löjligt fint skick. Inklusive EN diskett... med pianoljudet som användes på Janet Jackson's "When I Think Of You" samt röstljudet som användes på Inner City's "Good Life".

Bläddrade runt på internet och vad finns där om inte Syntaur Productions i USA, som säljer disketter, manualer, samt något helt otroligt fränt som ger Mirage 16 parts multitimbralitet (mer än självaste ASR hade för bövuln) och upp till 4 oscillatorer syntes per röst. Vad är nu detta? En mega-ESQ-1:a? ; )

Det är mitt livs ANDRA mirage, men den här gången tänkte jag åtminstone försöka använda den. Inte minst eftersom det känns lustigt att som mjukvarufreak i stället ägna några nostalgitimmar åt att jobba... med en 24 år gammal sampler. Mirage kom ju -84.

Tänkte den skulle kunna funka som virtuell Fairlight åtminstone.

Med hela 128 kb ram!!!

Berätta allt ni kan och vet om Mirage!

• Medlem
  • 2008-08-20 00:57

8 bitars sampler alltså :O.. Jävligt nyfiken på hur den låter

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 01:01

Fräckt! Den låter fräckt. På sätt och vis renare än EPS eftersom processorn säkert inte behövde jobba så mycket på Mirage. Den låter exakt som på Janets Control-platta, där det enligt uppgift nästan enbart var Mirage - så även på plattan efter den. Men man måste ha tillbehören från Syntaur för att sampla och formatera med den. Otroligt skön charmig oldskool!

They don't make them like they used to. Mirage, Emulator och de andra premiärsamplarna med klaviaturer var verkligen snyggt designade också. Min är dock den senare versionen, med samma "låda" som ESQ-1, EPS, SQ-80, VFX, SD-2... och kanske ännu fler.

Senast redigerat 2008-08-20 01:13
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-08-20 02:09
Ursprungligen av PF:

Fräckt! Den låter fräckt. På sätt och vis renare än EPS eftersom processorn säkert inte behövde jobba så mycket på Mirage. Den låter exakt som på Janetsfler.

Men nu tar du väll i lite väl?;)
Låter rent!! Den låter väll allt annat än rent, det är ju samma chip som sitter i ESQ1
och när det blir längre waves/samples än 4k börjar det brusa och knastra.

Hur mycket gav du för den?

Ursprungligen av PF:

Fräckt! Den låter fräckt. På sätt och vis renare än EPS eftersom processorn säkert inte behövde jobba så mycket på Mirage.

Fast det är en annan och mycket långsammare processor i Mirage - en 6509 mot EPS:ens 68000. Men kådarna på Ensoniq verkar ha varit mycket duktigare på att programmera 6500 än 68k, det är nog därför deras gamla maskiner inte krashar och allmänt sett fungerar bättre.

DOC-chippet låter störtcoolt genom Curtisfiltren, grattis till en tuff maskin! Hur mycket tycker du att den påminner om ESQ-1:an? Du var väl ESQ-fantast också har jag för mig?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 07:59
Ursprungligen av Imported Johannes:

Fast det är en annan och mycket långsammare processor i Mirage - en 6509 mot EPS:ens 68000. Men kådarna på Ensoniq verkar ha varit mycket duktigare på att programmera 6500 än 68k, det är nog därför deras gamla maskiner inte krashar och allmänt sett fungerar bättre.
DOC-chippet låter störtcoolt genom Curtisfiltren, grattis till en tuff maskin! Hur mycket tycker du att den påminner om ESQ-1:an? Du var väl ESQ-fantast också har jag för mig?

ESQ-1 och Mirage använder samma DOC-chip, Ensoniq ES5503. Bob Yannes som juockså skapade SID6581 tog fram det till sitt nystartade företag Ensoniq och licensierade det sen också till Apple för deras Apple IIGS.
Ensoniq Mirage - Wikipedia, the free encyclopedia

"Everything you hear, may not be there. Look inside your soul, listen to your heart.
It might be a Mirage"

Underground Resistance - Mirage

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 07:39
Ursprungligen av outshape:

"Everything you hear, may not be there. Look inside your soul, listen to your heart.
It might be a Mirage"

Underground Resistance - Mirage

YouTube - Suburban Knight - Mirage ?!

Yes, it's the one... snyggt!

Finns någon annan koppling till Mirage, har en Mirage använts till röstsamplingen?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-20 01:48

Stor grafisk display?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-20 01:48
Ursprungligen av platon:

Stor grafisk display?

Visst är det kul att få grotta ner sig i en burk ibland!

Oj, nu tryckte jag på fel knapp igen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 01:53

Snygg maskin är Mirage logon i guld?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 06:34

Loggan är gul, sedan har den röda fina stripes, displayen visar gult och diskettstationen blinkar rött. Snygg pryl! Den låter rätt likt ESQ på något vis, det stämmer nog rätt bra. Ska försöka skruva lite på filterinställningarna sedan, har nu bara testat med hörlur in i "L/MONO", får det bara att låta i ena luren, man måste koppla den till en mixer helt enkelt. Med 'renare' menade jag att den inte tycks ha EPSens artefakter vid korta ljud, men vi får se. Den får bli min masterklaviatur - och kostade inte mycket mer än en liten plastig USB-controller. Att det är 8 bitar och att man kan sampla på riktigt låg frekvens känns bara positivt och intressant - sampliga ljud FTW!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 07:55
Senast redigerat 2008-08-20 08:09

Den har faktiskt ett magiskt sound, vad man än stoppar in i den låter annorlunda när det kommer ut.

Hexadecimal display. Om man tar ackord börjar displayen fladdra eftersom processorn får jobba hårdare Alla kommandon utförs genom att slå in en kod (man måste ha en fusklapp)

Alla som haft en Mirage återvänder till slut. Det är den enda sampler jag ägt som jag skulle kalla för "analog" eller "instrument". Jag hade en vanlig DSK i början av 90-talet som jag sedan sålde med massor av tillbehör - MEN jag sparade alla ljuddisketter
Nu har jag en i rack, i underbart skick.

En sak till - processorn är av samma typ som satt i äldre telefonväxlar. Jag satt förr när jag hade mycket tid över och disassemblerade OS-et och skrev en variant av OS-et som laddade på en sekund vid bootning (den struntade i att automatiskt ladda ljuden på OS-disken)

Nördigt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 08:07
Ursprungligen av The Introvert:

En sak till - processorn är av samma typ som satt i äldre telefonväxlar. Jag satt förr när jag hade mycket tid över och disassemblerade OS-et och skrev en variant av OS-et som laddade på en sekund vid bootning (den struntade i att automatiskt ladda ljuden på OS-disken)

Nördigt.

Inte alls! Härligt att känna sina instrument så väl. Helt rätt att du skaffade en "ny" i rack.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 08:05

Ska vi ha ett swap-party?

Jag behöver massor med ljud.

Här är en kille som märkte att hans Mirage började spela av sig själv. Det roliga är att den inte är circuit-bendad, men han har en massa andra instrument (om man får tro honom) som är det, som står i samma studio. Den charmiga teorin är att Mirage blev avundsjuk och visade att den själv också kunde leva upp utan yttre påverkan.

YouTube - ODAKU - Ensoniq Mirage Self-Composition (Circuit Bend)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 10:22
Ursprungligen av PF:

Ska vi ha ett swap-party?

Jag behöver massor med ljud.

Här är en kille som märkte att hans Mirage började spela av sig själv. Det roliga är att den inte är circuit-bendad, men han har en massa andra instrument (om man får tro honom) som är det, som står i samma studio. Den charmiga teorin är att Mirage blev avundsjuk och visade att den själv också kunde leva upp utan yttre påverkan.

YouTube - ODAKU - Ensoniq Mirage Self-Composition (Circuit Bend)

@ 00.50 coola ljud, låter som nåt ur gamla Metroid spelet till NES

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 08:18

Soundprocess

Syntaur säljer Soundprocess beståendes av en samling ljuddisketter för $69.95 samt en fet manual & tutorial för $19.95. Soundprocess är någon rolig tredjepartshistoria som, som sagt, ger 16 parts multitimbralitet och 32 samtidiga ljud. Vilket ju låter helt otroligt, nästan för bra för att vara sant. Men det är ju rimligt, om ljuden är korta och stunsiga. En Mirage-samplad 909:a lär väl låta mer äkta än originalet till och med. Haha!

Någon Introvert typ som vet mer om Soundprocess?

I need to get this sh*t!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-20 08:53

Transoniq Hacker Archive Detta är väl ett måste att läsa för Ensonig diggare.

T.ex. http://itec.uka.de/~buchty/ensoniq/transoniq_hacker/PDF/019.pdf
Sidan 3.. "Modifiyng mirage operating system disk".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 09:00

Grattis, den verkar het den dära! Om den inte krashar så mkt som ESQ-1 ska käka midi lär den vara ett grymt masterklav också ja, skönaste klaviaturet.

Hahaha PF:nu e du där i sampleträsket igen.dags att fimpa reason?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 09:07

...visst har väl Mirage samma göttiga VCF/VCA-hybrid som ESQ-1/SQ-80n?? CEM3379?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-20 09:14

såg en sq80 på vendolin för 1500:- , med glappande display. värt?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-20 09:36

inkinen: kan du laga den så är det guld.. kan ju vara allt från att kabeln börjat lossa till något mer seriöst. Jag kör själv med en SQ-80 som masterklaviatur, skissblock(seq) och givetvis ljudbiten.. snabbjobbad och skön!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-20 09:46

jepp, antar att det inte vimlar av display-replacements där ute..så det blir lite av en chansning.

mm det är en härlig apparat!

Jag vill också ha en.....

Har mirage någon slags sequenser?

Är det någon som vill ha en EPS classic istället för en Mirage? Pm'a
(Förlåt för trådkapningen)

axelwaad:
Har mirage någon slags sequenser?

Jajjemän, en 1 spår realtime (utan kvantisering) sequenser som går att överdubba till minnet tar slut. Tror inte det var värst mycket minne dock.

Mins att den loopade seqensern och var man skitduktig kunde man få loopen bli bra om man stängde av sequensern exakt på fyran.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-20 10:53

Mirage har en simplequencer... man kan spela in lite å inte redigera det, samma som på JX-10 ungefär. EPS, byte rakt av? Fasen. Det är ju intressant. Jag har ljuddisketter och mer viktigt sysexdumpar (!) till EPS... skick på den? Sysexdumparna är syntljud jag tappat övriga backuper på, så att komma åt dem vore guld... ska även denna Mirage bli kortlivad i min ägo?...

"ska även denna Mirage bli kortlivad i min ägo?..."

Jag tror det... :D.

Om inte minnet sviker mig (den står i garderoben..) så var den i nyskick. Men det går ju inte då den är 20 år gammal. Bra skick då?

Jag kanske kan hitta nån signaturdisk med "Dinosaurdrums" och annat sunkigt ljud. Från syntaur:

ESS-7: Craig Anderton, Vol. 2, three floppy disks (Part #ESS7) $29.95

This second volume from tech guru Craig Anderton contains electric guitars, vocal sounds, drums and tuned percussion, and synth sounds.

(Numbers in parentheses indicate sample block sizes.) Disk 1 Disk 2 Disk 3
8-String Bass (182)
Silicon Pluck (101)
Slap Bass (214)
E-Bow Guitar (254)
Harmonics (29)
Tap Feedback (276)
Cathedral Organ (42) Lead Guitar (853)
Fantastique+ (229)
Megapipe (273)
Lush Voices (214) DinosaurDrum (1017)
Bells (113)
Chime (133)
Marimba 2 (50)
Flute 2 (33)
Breath Voice (214)

Eventuellt har jag nog också. Original Manual och Prduktkatalog från den tiden. Men vi får se om jag har dessa saker kvar. Flyttade för ett tag sedan och dessa saker kan ligga kvar på vinden i den andra lägenheten.

Bevaka tråden