Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder man iPhoto?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-08-20 07:23

Jag läser i alla bilder till den externa hårddisken, ny datummärkt mapp för varje inläsning. Sedan tittar jag igenom alla och importerar kopior av de jag ska "göra något med" med hjälp av "överblicka" till iPhoto. Då finns orginalet kvar som jpeg på externa disken och iPhotokopian kan jag göra vad som helst med. Orginalet finns ju alltid kvar

jag gör såhär:

- Ansluter kameran och startar iPhoto
- Importerar önskade bilder och lägger dem som antingen händelse eller album, beroende av hur jag vill hantera bilderna vid senare tillfälle.
- orkar jag så lägger jag till info om separata bilder.

Nu kan jag söka efter t.ex Grekland 07 i spotlight och få upp lämpliga resultat!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-20 12:21

TACK för många och snabba svar.

Det bästa vore väl givetvis om man på något sätt kunde dela den externa på mitten, då ena hälften ockuperades av TM och den andra var fri för lagring.
Men det går väl givetvis inte...?

När jag köpte den externa tänkte jag använda den för att spara bilder, filmer osv för att sedan även kunna visa dem på andra datorer. ÄVEN PC.
Då kanske TM inte är något för mig..?

Om datorn skulle paja och jag har sparat alla bilder, låtar, filmer & dokument som jag ville ha kvar så är det väl lugnt?
Programmen och så kan man ju fixa tillbaka? Alltså, att jag har kvar alla uppstartsskivor för att få tillbaka leopard och sen startar om på nytt.

Eller?

Kan hemskt lite om datorer egentligen. Speciellt formatering osv.

Jag är inte intresserad av att köpa en till extern. Vad tycker ni jag ska göra? För- och nackdelar med TM?

Ni fattar..

TACK!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-20 12:39
Ursprungligen av juliai:

TACK för många och snabba svar.

Det bästa vore väl givetvis om man på något sätt kunde dela den externa på mitten, då ena hälften ockuperades av TM och den andra var fri för lagring.
Men det går väl givetvis inte...?

TACK!

Det går utmärkt. Dela disken med skivverktyg som ligger i verktygsprogram. Allt data som finns på disken försvinner när du gör detta, så gör det på en ny, tom disk, eller ta kopior på innehållet först!

Ursprungligen av juliai:

Det bästa vore väl givetvis om man på något sätt kunde dela den externa på mitten, då ena hälften ockuperades av TM och den andra var fri för lagring. Men det går väl givetvis inte...?

Det går givetvis hur bra som helst. Du delar upp hårddisken i två delar, vilket du gör genom att använda programmet Skivverktyg som ligger i mappen Verktygsprogram i mappen Program på din interna hårddisk. Förfaringssättet kallas för att partitionera hårddisken. Då kan du dela upp den i två delar. Observera. När du partitionerar hårddisken så försvinner informationen på den.

Citat:

När jag köpte den externa tänkte jag använda den för att spara bilder, filmer osv för att sedan även kunna visa dem på andra datorer. ÄVEN PC.

Det kan du absolut göra.

Citat:

Då kanske TM inte är något för mig..?

Time Machine är system för göra en säkerhetskopia av datorns interna hårddisk till en extern hårddisk, utifall att något händer med din dator. Time Machine lagrar filerna i särskilda format och man använder Time Machine för att öppna och läsa tidigare säkerhetskopior. Time Machine finns inte till PC så en PC kan inte läsa säkerhetskopior gjorda av Time Machine.

Citat:

Om datorn skulle paja och jag har sparat alla bilder, låtar, filmer & dokument som jag ville ha kvar så är det väl lugnt?

Ja, det är lugnt om du har Time Machine, om du har sparat bilder, låtar filmer och dokument på datorns interna hårddisk och Time Machine kör kopia på den externa hårddisken.

Citat:

Alltså, att jag har kvar alla uppstartsskivor för att få tillbaka leopard och sen startar om på nytt.

Ja, installerar du om Leopard och Time Machine så kan du, med Time Machine, få tillbaka de dokument, musik, filmer och bilder som Time Machine har kopierat till den externa hårddisken och lagt i Time Machine format.

Citat:

Jag är inte intresserad av att köpa en till extern.

Om du vill dela dina filmer, musik, dokument med en PC så behöver de kopieras till en extern hårddisk. Time Machine är dock inte lösningen för detta, då Time Machine skapar ett mappsystem och filer i sitt eget format, så Time Machine behövs för att läsa det.

Det finns andra program som kopierar över intern hårddisk till extern hårddisk - bara filerna, utan att lägga dem i något särskilt system eller format. Data Backup är ett sådant program. Nu kan den lägga i sin egen struktur etc, men det finns olika val man kan göra och man kan låta den skapa en klon av en mapp eller mappar, och då kan det öppnas av vad som helst.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-20 12:43

Är det sant?..!

Jag kan då alltså ha TM på ena halvan och sen ha bilder & filmer lösa som man kan titta på i en pc osv?

Om jag bara har TM på den externa nu så behöver jag väl inte göra kopior? Eftersom den externa bara är en kopia av min dator tänkte jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 17:29
Ursprungligen av juliai:

Är det sant?..!

Jag kan då alltså ha TM på ena halvan och sen ha bilder & filmer lösa som man kan titta på i en pc osv?

Ja, det är sant, du KAN göra så. Men jag tycker inte det är en bra idé.

TM är bra eftersom det säkerhetskopierar dina viktiga filer. Om TM-disken går sönder har du ju originalet kvar. Då köper du en ny TM-disk. Går någon annan disk sönder kan du återställa den från TM-disken.

Men om du har en "avdelning" på TM-disken med bilder, hur gör du då om TM-disken går sönder? Dina bilder är ju nu inte säkerhetskopierade!!!!

Avdelningen på TM-disken kan kanske vara bra om du lägger saker där som det är helt OK att det när som helst försvinner.

Om jag vore du skulle jag nog ha kvar TM-disken som enbart säkerhetskopia (det är väldigt bra eftersom alla diskar går sönder någon gång). Bilderna skulle jag ha på den interna disken.

Sen ville du visa bilder på en PC? Förslag:
- Dela ut bilderna (endast läsning) via Samba (fildelning) till PCn.
- Lägg dem på webben. Flickr?
- Kör MobileMe. Kostar en del men är jätteenkelt att sköta från iPhoto. PC-användare kan surfa in till dina album. Och om du vill kan de ladda hem bilderna eller maila in egna bilder till albumen. Som då kommer in i ditt iPhoto!
- Köp en disk för delning med PC (eller gör en avdelning ("partition") på TM-disken). Här lägger du bara kopior av sånt du redan har på den interna disken.

Har du en extra extern disk formaterad i HFS+ (Mac-format som PC inte förstår) kan TM backa upp både den interna disken och din extra disk.

En disk (eller partition) som både PC och Mac ska kunna läsa bör vara formaterad i FAT. TM-disken eller disk som skall säkerhetskopieras av TM skall vara formaterad i HFS+.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-27 22:49
Ursprungligen av pesc:

...Men om du har en "avdelning" på TM-disken med bilder, hur gör du då om TM-disken går sönder? Dina bilder är ju nu inte säkerhetskopierade!!!!

Om jag vore du skulle jag nog ha kvar TM-disken som enbart säkerhetskopia (det är väldigt bra eftersom alla diskar går sönder någon gång). Bilderna skulle jag ha på den interna disken..

Ursäkta att jag är trög, men är mina bilder INTE på TM nu..?!
Är de inte sparade??

Vad sparas på TM då? Låtar? Dokument? Eller bara program?

Jag köpte den externa mest för att veta att bilderna inte skulle försvinna.
Förstår inte vad du menar med att du skulle ha bilderna på den interna disken. Det har jag ju. Men vad gör jag om datorn pajar?

Som sagt, TACK!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 00:05
Ursprungligen av juliai:

Ursäkta att jag är trög, men är mina bilder INTE på TM nu..?!
Är de inte sparade??

Vad sparas på TM då? Låtar? Dokument? Eller bara program?

Jag köpte den externa mest för att veta att bilderna inte skulle försvinna.
Förstår inte vad du menar med att du skulle ha bilderna på den interna disken. Det har jag ju. Men vad gör jag om datorn pajar?

Som sagt, TACK!

Jo, om du har orginalbilderna på interna och kör TM mot en extern, finns hela hårddiskens innehåll säkerhetskopierat. Precis allt, såvida du inte själv valt att utesluta något.

När interna pajar, byter du ut den och kör en återställning från TM. Då återställs allt exakt som det var innan kraschen.
När externa pajar, byter du ut den och gör en ny TM-kopia på den nya externa.

Så ska det helst vara.

Hade du däremot haft originalfiler på den externa och TM på en annan partition på samma externa, hade ju både original och TM-kopior gått förlorade om den externa hade kraschat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-20 14:06

Jag skulle investera i en 500GB USB disk till att bara för backup på. Lätt värt den extra kostnaden istället för att trixa med partioner och hålla på och mounta sin backupdisk under Windows.

Vad har du för dator? Har du en äldre med PPC i så kan det bli svårt. Time Machine under PPC vill ha Apple Partition Map och det gillar inte Windows.

Dessutom, en externa disken kan gå sönder den med. Det glömmer folk ofta, se till att ha alla filer du är rädd om på två olika diskar inte partioner.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-08-21 07:10

Jag ska förtydliga mig lite. Jag läser in bilderna från kortet med kortläsare och Bildinsamling. Då får jag också möjligheten att läsa in ett urval av bilder. Jag kan kasta skräp redan där eller jag kan läsa in bilder till olika mappar redan från början.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-01-20 20:50

Hej igen.
Nu var det ett tag sen som jag först startade den här tråden, men jag har fått nya frågor gällande samma ämne, så jag fortsätter fråga.

Idag när jag gick in i timemachine för att leta några gamla bilder så fanns de inte! Det var bara en svart ruta, och det stod vad filen hade hetat. Det gick inte att öppna den och när man valde att återskapa filen så gick inte det! Så jag gjorde en test - jag tog bort en bild från iphoto och även från papperskorgen och VIPS var den borta i timemachine också.

Det SUGER ju!!!
Det innebär alltså att mina bilder inte är sparade trots allt...?!?

HJÄLP.

Ursprungligen av juliai:

Idag när jag gick in i timemachine för att leta några gamla bilder så fanns de inte! Det var bara en svart ruta, och det stod vad filen hade hetat. Det gick inte att öppna den och när man valde att återskapa filen så gick inte det! Så jag gjorde en test - jag tog bort en bild från iphoto och även från papperskorgen och VIPS var den borta i timemachine också.

Ja den försvinner från Time Machine också om du låter Time Machine representera nuet.
Time Machine är en tidsmaskin (Time Machine = tidsmaskin). Den sparar hur din dator såg ut vid ett visst datum och viss tidpunkt. Längst fram i TIme Machine så visar den hur din dator såg ut nyss. Om du tar bort en fil från din dator så kommer Time Machine visa din dator utan denna fil, för det var så din dator såg ut senast.

Men precis som en tidsmaskin så kan man gå bakåt i tiden med Time Machine, du kan alltså få fram hur din dator såg ut - med de filer och de dokument - som du hade vid ett datum och en tidigare tidpunkt.

Det vill säga, om du går tillbaks till det datum och den tid som var INNAN du raderade filen från din dator, så kommer du hitta filen. Men om du går till ett datum och en tid som är efter att du raderade filen, så hittar du inte filen i Time Machine.

Du ska inte använda Time Machine som ett arkiv gör gamla grejjer. Time Machine speglar din dator i nuet. Så ta inte bort saker från din dator medvetet, om det är saker som du vill spara. Du kan hitta dem igen i Time Machine om du oavsiktligt, av misstag, har tagit bort bilder, men om du vill ta bort saker ur datorn och spara på ett annat ställe ja då rekommenderar jag dig att investera i en separat hårddisk som är till för att arkivera sådant som du inte vill ha i datorn (och då bör du ha en till hårddisk som säkerhetskopierar ditt arkiv).

Time Machine kan bara gå tillbaks i tiden till en viss gräns. Därför att en hårddisk inte kan spara allt hur länge som helst för utrymmet räcker inte till. När Time Machine fyller upp hårddisken så tas det äldsta bort för att ge plats åt nya säkerhetskopior.

Hur långt tillbaka i tiden som Time Machine kan hålla kvar, beror på hårddiskens storlek och storlek på det material du har i datorn. Allra helst så bör den externa hårddisk som Time Machine kör mot, vara minst dubbelt så stor som den interna. Dvs, om du har en intern hårddisk på 80Gb så rekommenderar jag minst 160Gb för en Time Machine hårddisk.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2009-01-20 22:26

Ja, vore det så så vore det ju ingen mening med Time Machine. Jag tror du missar att gå "bak i tiden" Har du verkligen flyttat tillbaka till det datum då du tror att du hade bilden på din dator?
Fast då skulle det ju inte varit en svart ruta..... men det finns nog ett bra svar

TM är ypperligt om man vill ha skydd mot:

Oavsiktlig radering , "hoppsan slängde jag den i samma veva...."
HD Krasch , Man återställer från sin TM-skiva

Är det fråga om ARKIVERING är det som Raphael (och en del andra) det bästa att :

Spara på en hårddisk som man kopplar in emellanåt och flyttar sakerna till
Man kan bränna en DVD med jämna mellanrum om det inte är så stora mängder.

Jag har ett antal tusen foton, så jag kör med TM ut på en TimeCapsule (trådlös Backup).
Som ett extra hängsle och livrem så kopierar jag mina Lightroom-bibliotek (liknande ditt iPhoto-bibliotek) till en extern disk kanske en gång i månan. Lägger den sedan i hyllan igen.

Jag är väl skyddad mot det mesta.

Möjligen om man är väldigt anal på det här med säkerhet att man skulle kunna komplettera med Off-site-backup; att man har en nätverksdisk ute hos ngt backup-företag i ett bergrum nånstans och att man kör backup nattetid över internetlina. Då är man skyddad mot inbrott, översvämning, brand, gasexpolsion och nästan kärnvapenkrig ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 17:28

Jag antar att vid importering av bilder så skapas en kopia? Har jag rätt?

Några fördelar med att spara orginalfilerna eller är det onödigt, då det tar upp mycket HDD-utrymme?

Ursprungligen av patan:

Jag antar att vid importering av bilder så skapas en kopia? Har jag rätt?

Några fördelar med att spara orginalfilerna eller är det onödigt, då det tar upp mycket HDD-utrymme?

iPhoto importerar bilderna in i iPhotos databas, så det är en kopiering.
Du kan välja i slutet om du vill behåll original eller radera dem
(normalcaset är ju att bilderna kommer från en kamera)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-01-23 17:31

Tack för era svar!

Verkar helt enkelt som att det är bäst att köpa en till extern för att spara bilder och liknande..

Uppskattar alla vänliga själar på 99.se. Vet att jag kommer få bra svar när jag vänder mig hit!
På återhörande...

Ursprungligen av juliai:

Tack för era svar!

Verkar helt enkelt som att det är bäst att köpa en till extern för att spara bilder och liknande..

Uppskattar alla vänliga själar på 99.se. Vet att jag kommer få bra svar när jag vänder mig hit!
På återhörande...

Ngt väldigt macigt är att man kan ha hårddisken kopplad till sin router (Apples klarar detta, osäker på andra märken). Då får man trådlös kontakt med sin disk, överföringshastigheten blir lite lägre men å andra sidan kan du köra Time-machine mot en bärbar var du än är i lgh/huset. Himla smidigt.

Om du bara nöjer dig med en extern disk kanske iomegas eGo kan var ngt, de har diskar med BÅDE USB och FireWire (som är en bättre överföringsstandard).
Jag gav 1000:- för en 250GB för ett bra tag sedan.. de är troligen mkt billigare nu...

Sedan är du välkommen även när du inte har problem...
Kanske kan du kolla in och hjälpa någon. Det är så det funkar här, vi hjälper varann. - och Välkommen hit om jag inte sagt det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-23 23:39

juliai > Du verkar ny här. Välkommen!

Bevaka tråden