Ärligt talat -- glöm mixning i datorn. Det finns en hel uppsjö DJ-program men absolut inget duger, i alla fall har inte jag lyckats hitta något än så länge. Nu har jag väl inte ansträngt mig allt för mycket för att leta heller, men ändå... Mixning är ett hantverk som inte lämpar sig att utföras enbart i datormiljö. För det första krävs det att man ska kunna göra flera saker precis samtidigt, något som är svårare framför datorn än i verkligheten. För det andra får du aldrig samma känsla.
I och för sig hade väl du inte tänkt dig bli den nye Carl Cox här, utan mest få ihop ett par låtar för aerobicsbruk.
Om man envisas med att göra det i datorn rekommenderar jag ett vanligt sequenserprogram typ Cubase/Logic. Det krävs dock att man behärskar applikationen till fullo.
Så länge du inte vill göra en fejdad övergång mellan olika tempon (dvs linjär sänkning/höjning av bpm), utan har låtar i samma bpm eller kan tänka dig att byta tempo i taktbyte etc. duger ex. Cubase utmärkt. Har du dessutom koll på exakt bpm för varje låt blir det ännu lättare. Importera låtarna på två eller flera olika audiospår och placera dem i den ordningen du vill ha dem. Sedan får du sätta tempot i sequensern med hjälp av "Mastertrack" (i Cubase) vid de olika låtarna. Fördelen med att jobba i sequenserprogram är att kreativa mixningar främjas. Du kan ju lätt sno en slinga eller sampling från låten du ska mixa in och ex. EQ:a in den i slutet av föregående låt. På så sätt kan en, låt kalla det tråkig, rakt-av-tempobyte-mixning bli betydligt roligare men inte speciellt mer komplicerad.
Själv vet jag inte så mycket om mixterminologi...
Det gör ingen, allt är bara tomma klyschor. "Fräsch B-2-B-transform där i peaken"
Vi kommer också att vilja BPM-tweaka.