- platon
- Medlem ●
- Norrköping
Det är väl inget oskäligt pris, men utan samplings optionen borde du kunna hitta något närmre 2000 om du inte sitter och kallsvettas av att ha pengar över
Här är två lite intressanta annonser annars... Märkligt lik beskrivning på dessa K2000, en i Gbg och en i Västerås?
Korg TR + Kurzweil k2000
Kurzweil K2000 v3, Roland VS1680,
Kolla gärna pitch och modhjul, encodern och sånt.. har en tendens att åldras.
Jaja, nu var jag och hämtade den i alla fall, har skrapat lite på ytan, jädrar vilka koola ljud man får fram på nolltid, ta vilket patch som helst och byt ut filtret mot "shape", instant FM/AM knas!
Synd att skärmen är en så urbota dum konstruktion, svag ljusstyrka och så tjuter den också, samma som Kawai K5, som är så mycket äldre. Men det finns säkert ersättare/nya backlight på nätet? Tror den har 8MB RAM, och ska väl kunna läsa wav-filer. Ska försöka hitta 64MB 30-pinn SIMM någonstans och fylla den med trumsamplingar, den tar ju stereofiler också.
Ah, skoj, ska hämta min på lördag också.
En lösning jag trivdes med var att ha ett gammal sketet pci-scsi kort i datorn och sladd direkt till synten. Sen kunde man bara dumpa över samplingar direkt från soundforge in till minnet på det.. körde med intern hårddisk också så man kunde spara alla setups. Väldigt lättarbetat.
Gick han och köpte Kurzweilen för att trösta sig över fortkörningsboten Helt rätt!
I fall någon är intresserad:
Då har jag fixat klaviaturen, ni som minns annonsen såg att några tangenter var i fel höjd. Går att justera skrev säljaren. Nu var det inte ägaren jag köpte av, utan hans mor, hon visste så klart ingenting. Det visade sig att de plastbitar i tangenterna som ska stoppa uppåt hade gått av, så ur synthen trillade massa små vita plastbitar. Troligast är väl att någon idiot lyft synthen uppåt i klaviaturet. Men under stoppet fanns ytterliggare ett stopp, men tangenterna hamnade några millimeter för högt, jag kilade fast bitar av sladd och en liten superduperlimklutt. Så, perfekt!
Nu återstår ny backlight (beställt från conrad.se) och mer RAM-minne, samt en SCSI->Compact Flash.
Spännande följetong. Speciellt med kortläsaren!
Idag hängde sig synthen, vet inte vaför, jag gick iväg en stund och när jag kom tillbaka så var den låst och displayen fadade iväg. Skumt. Försökte starta om, men skärmen slocknade efter ett par sekunder, men jag han se "initializing keyboard scanner". Jaha, kanske hade jag inte satt dit kablarna ordentligt igår, plockade isär synthen igen, enkelt, sex skruvar i botten (jämfört med 27 på min GEM WS1) och ett tiotal till klaviaturen, hittade inget glapp, men sen funkade allt bra igen. Nu får den stå på så får jag se vad som händer. Kopplade in en gammal diskettenhet till PC:n också och importerade en 606:a i Kurzweilen. Funkar bra, lite klurigt system bara, kedjan verkar vara Sample->Keymaps->Layers+Synthmotor->Ut. Till skillnad mot supersamplern ESI: Sample->Zone+Synthmotor->Ut. Det blir ett extra steg i Kurzweilen. I ESI:n går det toksanbbt att mappa upp en bunt trumsamplingar i zoner och sedan skicka zonerna separat genom synthdelen. I Kurzweilen måste jag även skapa Layers för varje keymap om jag vill ha olika grejer i synthdelen. Sen har ju ESI:n quickzone (tror jag det heter) så man väljer zon med tangenterna, i Kurzweilen måste man välja i menyer.
Idag hängde sig synthen, vet inte vaför, jag gick iväg en stund och när jag kom tillbaka så var den låst och displayen fadade iväg. Skumt. Försökte starta om, men skärmen slocknade efter ett par sekunder, men jag han se "initializing keyboard scanner"...
Hmm, hängde sig maskinen även innan du installerade displayen..?
Hade varit koolt om vi startade en K2000/K2500-användargrupp här på 99, för att utbyta tips och tricks... Har haft min (K2000R) i ca 10 år och jag har bara skrapat på ytan vad gäller ljudprogrammering. Den är notoriskt bökig att jobba med, menyer hit, submenyer dit, men ack så välljudande.
Minns att det finns en shysst tom multi-setup, färdigmappad för trummor som man bar akan hiva in samplingar i sen. Återkommer.
Ja, just det, man ju använda "ROM-keymapsen" och layers för att stoppa in egna samplingar. Det gör det hela smidigare, man kan ju också skapa ett tomt program med tillhörande layers/keymaps och plocka in samplingar som man kan återanvända massa gånger.
Nä, nu har den hängt sig igen efter att ha stått ett par timmar. Det det verkar som om den går in i nåt sleepmode som den inte kommer ur. Jag läste fel på displayen, det står "keyscanner", antar att det är den delen som läser av knapparna på panelen, den verkar inte komma igång, men får synthen stå ett par minuter så startar den fint. Det här kan ju inte säljaren ha missat, jädra rövhål.
..och här är grejen jag tänkte på: Ezkeymap: The Kurzweil Drummer's Kit men nähä förutom att själva zip-länken e död! Ja du kan ju läsa om det iaf. Ska se om det ligeg rui min maskin jag bör ha här till på söndag.
Tror annars också att jag vände pitch-trackingen till -100 för att kompensera den pitch saker automatiskt tilldelades när man bara la upp saker direkt på tangenter. För att spara tid.
Hittade värsta guldgruvan med patcher på Kurzweil hemsida, men ahrrg, RAM-minnet för program i synthen räcker inte till! Trots att det finns plats för 800 egna patcher så kan jag bara fylla cirka 250 stycken. Jaja, det är väl bara att tanka in en bunt i taget och välja ut de bästa, men det fina var just att det var flera olika variationer av samma patch, sånt som i vart fall jag saknar på alla sampleplayersynthar. Kanske ska leta upp P-RAM expansionen, troligt liksom
Hittade en annan B3-patch, grym simulering, men den tar halva minnet och ger 6 röster totalt
Det kan vara så att nätdelen behöver renoveras lite, nya kondingar och framförallt nya regulatorer kan göra susen. Om tex 5V-regulatorn blir för varm stänger den ner och då kommer inte mycket att funka. Om du känner dig kompetent nog kan du öppna och mäta lite när den har hängt sig för att se om nätdelen funkar som den skall.
Ah, tack, bra tips, den blir väldigt varm faktiskt, när synthen var öppen förut såg jag ett ett par stora elektrolyter på "moderkortet" som kändes alldeles för varma, men de kanske inte har med saken att göra. Ska kolla nätdelen i morgon.
Nä, displayen har jag inte rört ännu, väntar på conrad.se. Jag tycker faktiskt den är ganska enkel att pilla med, visst kan det bli många menyer ibland, speciellt i sidled, men det går ganska fort att justera ett program efter eget tycke, eller skapa ett från scratch, eftersom de viktiga inställningarna som DCA och DCA ENV är fasta och de mer avancerade är istället helt fria. Kalasbra idé. Det bästa är att när man gjort en ändring och trycker exit frågar synthen om och i såna fall vart man vill spara, och visar också namnet på det program man eventuellt tänker skriva över, såna funktioner saknar jag på flera andra synthar.