Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man bra porträtt?

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-19 19:37

Ok Kanske en Tråd om Porträtt O:-)

Här en typ paparazzi fotograferandes Reisan (Hehe ) på Malmös Gator..

Tack för senast;)

Senast redigerat 2008-08-19 19:58
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-19 20:15

Trisen: Tack själv, det var trevligt!

Jag fångade denne trevliga forma-färgglada-ballonger-till-olika-djur-tjejen på gågatan på festivalen. Har fortfarande problem med att få skärpa på ögonen. Får testa mera.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-21 20:30

Hur ställer folk in sina kameror när de tar porträtt?

Jag har provat lite olika sätt och jag får sällan till skärpan i ögonen. Provat både matris- och centrumvägd mätning, singel- och continous fokus, högre bländartal, typ 8 och kortare slutartid.

Någon förklara i en annan tråd om skärpeplanet och för att få absolut bästa skärpan på t ex iris i ögon, så skulle man fokusera manuellt. Men det borde väl gå utan manuell fokus. Har ju sett andra som tagit grymt skarpa foton.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-21 20:43
Ursprungligen av Reisan:

Någon förklara i en annan tråd om skärpeplanet och för att få absolut bästa skärpan på t ex iris i ögon, så skulle man fokusera manuellt.

Du måste kunna ställa in EN fokuspunkt, går inte det på din kamera? Sen sätter du den i ögat på objektet och fokuserar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-21 20:45
Ursprungligen av Mija:

Du måste kunna ställa in EN fokuspunkt, går inte det på din kamera? Sen sätter du den i ögat på objektet och fokuserar.

Jo, det går. Jag kör mest med att låsa fokuspunkten i mitten av sökaren och sedan omkomponera om det behövs.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-21 20:49

Du får ju inte flytta närmare eller längre ifrån när du omkomponerar, Särskilt viktigt med korta skärpedjup.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-21 20:52
Ursprungligen av MatsOlov:

Du får ju inte flytta närmare eller längre ifrån när du omkomponerar, Särskilt viktigt med korta skärpedjup.

Ja, det försöker jag undvika. Jag siktar på ena ögat med fokuspunkten i mitten av sökaren och sedan vinklar jag kameran så att mer av kroppen syns vid t ex stående foto. Testat det här med både största bländare och mittstorlek av bländaren, typ f6-f8.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-21 20:55

Använd en fokuspunkt som är närmare ögat så du inte behöver vinkla kameran så mycket, en liten vinkling kan göra mycket på oskärpan.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-21 21:07
Ursprungligen av Mija:

Använd en fokuspunkt som är närmare ögat så du inte behöver vinkla kameran så mycket, en liten vinkling kan göra mycket på oskärpan.

Ok, ska prova att flytta fokuspunkten manuellt med styrplattan till där det blir närmst ögonen.

Sätt fokusen på C-läget om folk rör på sig. Då fokuserar kameran om hela tiden.
S-läget är lite "stelt".

(Bara en idé)

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-21 22:48
Ursprungligen av Goflorp:

S-läget är lite "stelt".

(Bara en idé)

Ja, jag ska prova det också. Alltså, flytta fokuspunkterna så att jag inte behöver komponera om och så har jag bländaren på mellantalen ungefär och så slutligen Continous fokusering. Får tillfälle att prova i morgon på festivalens sista dag.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-21 23:25
Ursprungligen av Goflorp:

S-läget är lite "stelt".

(Bara en idé)

Så Sant .. men vissa gluggar / kan börja hacka något om du inte är lite snabb..

Vet inte på Pentaxen / men på mina Nikon hus jobbar jag jämt med tummen på
Bakstycket .. för att flytta (spott) fokus punkt.. hmmm tror det finns 52 st
på en D300 tex .. samt kör som Goflorp nämner på C vid mycke rörligt ting..

Annars är det S som gäller samt har ett fokus lås om jag nu komponerar

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-21 23:29
Ursprungligen av Trisen:

Så Sant .. men vissa gluggar / kan börja hacka något om du inte är lite snabb..

Vet inte på Pentaxen / men på mina Nikon hus jobbar jag jämt med tummen på
Bakstycket .. för att flytta (spott) fokus punkt.. hmmm tror det finns 52 st
på en D300 tex .. samt kör som Goflorp nämner på C vid mycke rörligt ting..

Annars är det S som gäller samt har ett fokus lås om jag nu komponerar

Ok, får prova alla tips. Så du kör spotmätning samt flyttar fokuspunkten mellan de olika punkterna i sökaren. Ja, C-läget om motiven rör på sig. Annars S-läget. Fokuslås är jag inte van vid, så det får jag också prova och vänja mig vid.

Har börjat att använda Slutarprioritetläget nu...

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-21 23:39
Ursprungligen av Reisan:

Ok, får prova alla tips. Så du kör spotmätning samt flyttar fokuspunkten mellan de olika punkterna i sökaren. Ja, C-läget om motiven rör på sig. Annars S-läget. Fokuslås är jag inte van vid, så det får jag också prova och vänja mig vid.

Har börjat att använda Slutarprioritetläget nu...

Typ .. men det är rätt mycket träning innan man får till det..

Det finns många tillväga gångar / men man skall helst lära sig det reflex mesigt
annars kommer ju motivet i andra hand..!!

glöm AF-lock -> det kan du oxå säkert ställa in på avtryckaren / gör det enkelt !!!
annars blir det gröt / Hmm Skånsk Gröt
Ps detta har inget med ljusmätningen att göra !! (centrum ,matrix,spott)

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-22 05:49
Ursprungligen av Trisen:

Typ .. men det är rätt mycket träning innan man får till det..

Det finns många tillväga gångar / men man skall helst lära sig det reflex mesigt
annars kommer ju motivet i andra hand..!!

glöm AF-lock -> det kan du oxå säkert ställa in på avtryckaren / gör det enkelt !!!
annars blir det gröt / Hmm Skånsk Gröt
Ps detta har inget med ljusmätningen att göra !! (centrum ,matrix,spott)

Tack för alla tips. Ja, träning ger ju färdighet, brukar de säga ju. Jag uttryckte mig fel i inlägget med huvudfrågan. Ja, spot, matris och centrumvägd förstår jag att det är var fokusområdet ska prioriteras i sökaren.

Spot, matris och centrumvägd har med ljusmätningen att göra, inte fokus. (men det var kanske det du menade)

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-22 06:24
Ursprungligen av akerstrom:

Spot, matris och centrumvägd har med ljusmätningen att göra, inte fokus. (men det var kanske det du menade)

Nej, jag menar inte ljusmätning. Jag trodde det var fokusområde, var i sökaren som fokuseringen ska prioritera, dvs över hela sökaren, endast i centrum eller ett punktområde.

Ursprungligen av Reisan:

Nej, jag menar inte ljusmätning. Jag trodde det var fokusområde, var i sökaren som fokuseringen ska prioritera, dvs över hela sökaren, endast i centrum eller ett punktområde.

Matris, spot och centrum handlar endast om ljusmätningen. I Matris mäts ljuset över hela bilden och bländare och slutare räknas ut, centrumvägd är tja, centrumvägd. Den gör en mätning på centrum av bilden, och spot gör bara en mätning på det som är precis i mitten. Matris är det som är bäst att använda, det är den mest avancerade mätningen för att den mäter hela bilden. Spot och centrumvägd var det man hade att tillgå för några år sedan. (Om jag fattat det rätt).

Matris, spot och centrumvägda inställningar påverkar inte fokus.

Nu har jag i och för sig Canon, men jag tror att det är lika på ditt märke; fokus utgår helt från fokuspunkterna och de val du gör för dem.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-23 09:19

akerström & Ajohansson: Tack för förklaringarna. Jag har alltså trott fel hela tiden och använt det på fel sätt ända sedan jag börja i våras. Haha. Ja, detta var ju inte lite pinsamt. Men jag stod på mig i min tro i alla fall!

Reisan, det är ju därför vi har 99! Och här är inget pinsamt!

Ajohansson, jag använder ganska ofta spotmätningen som är bra för krångliga ljusförhållanden. Ofta vill du ha bättre exponering på ett ansikte än t.ex. himlen. Andra kontrastrika tillfällen är t.ex. bröllop med vit brud och svart brudgum.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-23 10:53

Reisan, det är ju därför vi har 99! Och här är inget pinsamt!

Ajohansson, jag använder ganska ofta spotmätningen som är bra för krångliga ljusförhållanden. Ofta vill du ha bättre exponering på ett ansikte än t.ex. himlen. Andra kontrastrika tillfällen är t.ex. bröllop med vit brud och svart brudgum.

Hehe, jag överlever och fotar vidare. Förstår detta med matris, centrum och spot. Så om jag förstått rätt så mäter matris hela sökarfältet medan centrum mäter i centrum. Men hur styr man spotmätning, dvs var i sökaren den ska mäta ljuset?

Spotmätningen mäter alltid precis i mitten av sökaren. Vill du spotmäta någon annanstans så får du mäta - låsa exponeringen - komponera om. Hur du låser beror på hur du har ställt in kameran.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-23 14:01
Ursprungligen av irrelogical:

Spotmätningen mäter alltid precis i mitten av sökaren. Vill du spotmäta någon annanstans så får du mäta - låsa exponeringen - komponera om. Hur du låser beror på hur du har ställt in kameran.

Ok på så vis.

Faktiskt inte, min spotmätning kan jag länka till aktiv fokuspunkt, vilket förstås inte behöver vara precis i mitten.

Faktiskt inte, min spotmätning kan jag länka till aktiv fokuspunkt, vilket förstås inte behöver vara precis i mitten.

Såklart blev jag tvungen att kolla om det var likadant på min kamera, och tamejtusan! Det var det! Tack för upplysningen. Tänk vad man missar genom att göra som man alltid har gjort.

Senast redigerat 2008-08-23 16:16
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-23 16:06

Såklart blev jag tvungen att kolla om det var likadant på min kamera, och tamejtusan! Det var det! Tack för upplysningen. Tänk vad missar genom att göra som man alltid har gjort.

Är faktiskt kanon om man vill ha exakt mätning typ hudton vid udda ljus förhållande.

Sen när ni pratar om fokus punkter ( INTE exp/mätning) finns på Canon som Nikon
större modeller inställningar där man oxå kan sätta en grupp med spott punkter
som följer tex rörliga sport motiv eller en catwalk /hehe

Ps ; då är C oxå en option.. vid en sån typ av plåtning

men vet inte med Pentax osv

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-23 13:47

Ska det vara så jävla svårt?
Man ställer in skärpan på nyllet man ska plåta och trycker på knappen.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-23 14:18

Jag skrev ett inlägg i detta ämne som blev bortmodererat nyss.
Varför och av vem?

Ursprungligen av Konrad:

Jag skrev ett inlägg i detta ämne som blev bortmodererat nyss.
Varför och av vem?

Var det det här du saknar?

---
Ska det vara så jävla svårt?
Man ställer in skärpan på nyllet man ska plåta och trycker på knappen.
---

Bevaka tråden