Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En MacBook Air-konkurrent eller en leksak ?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av niki:

EEE är ju så skön i formatet. Jag är väldigt svag för små saker så denna är perfekt. Tänk om Apple kunde göra en också. Lika lite jag ser min Ibook 12" som ersättare för min större arbetsdator som en eee-stor dator som ersättare till min 12". Leksak? Pyttsan, suveränt format för att ha i jackfickan eller var som helst. Den är verkligen portabel. Denna använder man inte hemma i skrivrummet, den har man ute!
Kan vi inte starta en namninsamling till Apple att de också gör en?

Det har de faktiskt gjort, även om den inte blev någon succé...:)
apple-history.com=

Ursprungligen av Gustav.E:

Det har de faktiskt gjort, även om den inte blev någon succé...:)
apple-history.com=

Den där klumpen var ju lika stor och tung som en Macbook, går inte att jämföra...

läste att eeepc'n kommer med antingen xandros eller ubuntu, Stor skillnad mellan dessa två?

Eee-PC, släng dig i väggen...

Här snackar vi portabelt:
http://www.vectronicsappleworld.com/macintosh/articlepics/powerbook/image10.jpg

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-22 14:34

PowerBook Duo var ju en liten rackare, särskilt på sin tid.

Ni som har den här typen av små datorer (Eee osv.):

Vad använder man dem till?

Jag har i alla fall en kompis på jobbet som är rätt begeistrad av Eee. Jag har alltid haft Windows, men har nu glidig över till Mac OS X. Men jag har inget emot Windows generellt. Är absolut inte anti på något sätt. Ej heller Linux, som jag aldrig har provat. Men det är alltså ingen systemfråga jag har, utan en formatfråga.

Jag förstår faktiskt inte formatet. Inget märkvärdigt med det iofs. Men upplys mig!

Som jag ser det är datorn för liten för att jobba med. Jag skulle inte ha den för att regelbundet skriva texten, oavsett vad de var till. Skärmen är jätteliten, för att vara en stor skärm och datorn är ju lika stor som de mobilerna som hade handtag på 80-talet. Den är alltså inte SÅ portabel.

Vad jag menar är att den inte är mer portabel än t ex min MacBook Air. Jag behöver en väska till den. Och det hade jag behövt till Eee också. Inget man stoppar varesig i framfickan eller innerfickan.

Ok, den är billig. Den har ett jättebra pris. Folk som normalt inte skulle köpa en extradator kan nog kika på den här. Är det den som är grejen? För som teknikpryl i sig fattar jag inte....

Den andas inte direkt "high end" eller design. Men det behöver den inte heller till det priset. Jag menar bara att man köper den inte för att se cool ut. Det måste handla om funktion.

Vad gör man med den??!!?

Hur ser en dag ut i Eee-kategoridatoranvändarens vardag?

MVH

Andrée

AndreeMarkefors: Har du inte "fattat" vitsen med den här datorn så ska du nog inte ha någon netdator. Jag har alltid gillat små, kompetenta prylar som man kan bära med sig så jag föll direkt. Packar alltid mycket lätt när jag reser. Förstår inte folk som tar med sig stora golfparaplyer när det duggar ute. Själv brukar jag ha mitt minimala paraply i en ficka.
För mig är det en jobbdator och reservdator och jag ställer inte högre krav än så på den. Min MBA är mycket snyggare men jag känner att jag behöver vara lite försiktig när den är med på resor. Den kostar trots allt 16.000 kr och har inte SSD.
Du undrar vad man gör med den; samma sak som med andra datorer förstås. Den innehåller allt man behöver. Du kan skriva, maila, söka på internet, ringa genom Skype, spela spel osv, osv. Nej, den är inte för liten för att skriva på men det är ingen dator du sitter och skriver många sidor på. I den här datorn fattas det ett kattdjur men man får en mycket billig, liten och kapabel dator.

Ursprungligen av KaRo:

AndreeMarkefors: Har du inte...

Du har rätt i att jag inte skall ha nån dator i det här formatet. Därom behövde de lärde inte tvista!!

MBA:n hänger ju med överallt och jag har svårt att se området där en dator som Eee skulle vara bättre än den. Inte för att man kan jämföra två produkter med så stor prisskillnad...

Men då har du alltså en MBA OCH en ännu mindre dator? Förutom på resor, händer det att du lämnar din MBA hemma till förmån för den lilla?

Jag hade diggat en dator i stuk med MSI Wind, gärna tunnare såklart, med OSX. En dator med ett så lågt pris som man inte behöver vara så rädd om utan kan ta med precis var som helst.

Men samtidigt ser jag inte var jag i min vardag skulle välja den framför min MacBook. Jag kommer snarare istället att köpa en ny bärbar Mac om ett år ungefär. Därefter blir min nuvarande MacBook datorn som hänger med på semestern och liknande. Men det är nog så att dessa datorer är mest uppskattade bland Windows och Linux-användare.

Windowsanvändarna (som sällan tycker om att lägga pengar på sin utrustning) gillar dem för att de är billiga och enkla att ta med. Linuxanvändarna, samma anledningar + Native Linux!

Vi Macanvändare gillar ju vårt kära OS X, men även designen av datorerna och funktionerna osv, så att gå till en random billig mini-notebook UTAN OS X känns väl ganska främmande. Dessutom utan Apples design och funktionalitet...

Ursprungligen av henkebarn:

Jag hade diggat en dator i stuk med MSI Wind, gärna tunnare såklart, med OSX. En dator med ett så lågt pris som man inte behöver vara så rädd om utan kan ta med precis var som helst.

Men samtidigt ser jag inte var jag i min vardag skulle välja den framför min MacBook. Jag kommer snarare istället att köpa en ny bärbar Mac om ett år ungefär. Därefter blir min nuvarande MacBook datorn som hänger med på semestern och liknande. Men det är nog så att dessa datorer är mest uppskattade bland Windows och Linux-användare.

Windowsanvändarna (som sällan tycker om att lägga pengar på sin utrustning) gillar dem för att de är billiga och enkla att ta med. Linuxanvändarna, samma anledningar + Native Linux!

Vi Macanvändare gillar ju vårt kära OS X, men även designen av datorerna och funktionerna osv, så att gå till en random billig mini-notebook UTAN OS X känns väl ganska främmande. Dessutom utan Apples design och funktionalitet...

Cheap Mac OS X: MSI Wind Running Mac OS X Also Thinks It's a Mac Pro

AndreeMarkefors skrev=
Men då har du alltså en MBA OCH en ännu mindre dator? Förutom på resor, händer det att du lämnar din MBA hemma till förmån för den lilla?

Nja, så är det inte riktigt. Jag har en MBP 17 som jag har hemma stående alltid. MBA har jag med på semesterresor och längre resor. Asus har jag med i handväskan till jobbet inkl trådlös bredbandsdongel. Äger faktiskt en vit MB också men den är utlånad (så länge den "lever").

Gillar bäst min Air, tuff och smart liten dator. Snyggast !
Pro är stor och jättekompetent. Och snygg den med.
Asus är minimal, ful som en groda men tålig.

Senast redigerat 2008-08-23 22:42
Bevaka tråden