Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga samtal medan man surfar?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en 1 gen iPhone 2.0.1. Kör den på tele2/comviq och surfar via GPRS.
Ska det vara så att det inte går fram samtal till telefonen när man surfar?
Dvs att Safari med GPRS har prio över telefondelen? Jag trodde det var tvärtemot.

Funderar på att införskaffa en 3G, men om det är så här även på den är den ju smått värdelös som mobiltelefon.

'Vill även tillägga att samtalet INTE dyker upp i missade samtal.'

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 12:48

Det kan inte stämma, det låter konstigt, jag har surfat hur mkt som helst och fått samtal under tiden

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-21 13:20
Ursprungligen av Tangen:

Det kan inte stämma, det låter konstigt, jag har surfat hur mkt som helst och fått samtal under tiden

Precis. Jag har bara hört att data-delen kopplar ned om det kommer inte ett samtal till en iPhone (v1, 2G etc etc). Däremot ska denna begränsning inte finnas i iPhone 3G. Vill minnas att det finns tråd om detta på 99.se.

Jag får igenom både sms och samtal, så det kan inte stämma!

Likadant på min iphone... har också tele2.... Har ni som kan ta emot samtal när ni surfar tele2??:tveksam:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 21:43

har för mig att samtal inte kommer igenom under den tiden en sida laddas. alltså så kan man ta emot samtal när sidan är färdigladdad.
så fungerar det om man surfar edge på en iPhone 3G. om du däremot surfar på 3G-nätet går samtal och sms före datatrafik.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-08-21 21:50

Jepp, på iPhone 3g så kopplas inte samtalen fram när man surfar gprs/edge men de kopplas fram på umts. Varför vet jag faktiskt inte...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-08-21 23:56

Telia, iPhone 3G.
3G-nät (UMTS/HDSPA) : surfning + inkommande samtal = sant,
EDGE/GPRS (GSM): surfning + inkommande samtal = mobilsvar.

GSM är gjort för samtal med datatrafik som tillägg (via GPRS)
UMTS är gjort för datatrafik med samtal som tillägg.

Gäller detta bara iPhone? Jag har läst här på 99 där folk stadigt påstår att man kan surfa Edge med andra märken och ta emot samtal samtidigt - Ericsson- och Nokia-nallar t.ex.. Hur f*n ligger det egentligen till? Ljuger folk här?

Ursprungligen av Henil:

Telia, iPhone 3G.
3G-nät (UMTS/HDSPA) : surfning + inkommande samtal = sant,
EDGE/GPRS (GSM): surfning + inkommande samtal = mobilsvar.

GSM är gjort för samtal med datatrafik som tillägg (via GPRS)
UMTS är gjort för datatrafik med samtal som tillägg.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-08-22 00:04
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-22 13:23

Det finns tydligen 2 olika sorters edge nät, förklaringen står här i en gammal artikel.
iPhone can’t receive calls while receiving EDGE data | The Apple Core | ZDNet.com

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-22 14:23

Att vi inte kan ta emot samtal när vi surfar via EDGE/GPRS beror på att operatörerna i Sverige inte har DTM aktiverat (Dual Transfer Mode) - Wikipedia, the free encyclopedia. Lite trist men upp till operatörerna att ändra det.

Man kan kolla om operatören har DTM aktiverat genom att slå *3001#12345#* och sedan trycka Ring/Call. Gå in i GSM Cell Environment (2.0 mjukvara), GPRS Information. Kolla efter Network operation mode, står det en 1:a där så är DTM aktiverat men om det står en 2:a så är det inte aktiverat.

Min Iphone fungerar perfekt i vårt mobil telefon labb här på jobbet, dvs jag surfar samtidigt som ett samtal kommer in till den och jag kan då svara.

Ursprungligen av wrls:

Att vi inte kan ta emot samtal när vi surfar via EDGE/GPRS beror på att operatörerna i Sverige inte har DTM aktiverat (Dual Transfer Mode) - Wikipedia, the free encyclopedia. Lite trist men upp till operatörerna att ändra det.

Man kan kolla om operatören har DTM aktiverat genom att slå *3001#12345#* och sedan trycka Ring/Call. Gå in i GSM Cell Environment (2.0 mjukvara), GPRS Information. Kolla efter Network operation mode, står det en 1:a där så är DTM aktiverat men om det står en 2:a så är det inte aktiverat.

Tack för informationen. Detta förklarar varför jag kan ta emot samtal samtidigt som jag surfar, med Sonera i Finland visar det en 1a på raden du nämner. (du råkar inte ha info om hur dom andra sakerna i field test ska tolkas?)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-22 21:44
Ursprungligen av air:

Tack för informationen. Detta förklarar varför jag kan ta emot samtal samtidigt som jag surfar, med Sonera i Finland visar det en 1a på raden du nämner. (du råkar inte ha info om hur dom andra sakerna i field test ska tolkas?)

Tyvärr inte på rak arm, men är det några speciella som du vill veta mer om så kan jag kolla upp dem.

  • Medlem
  • Skara
  • 2009-07-12 22:29

På min står det unknown på allt..

1
Bevaka tråden