- Andreas Th
- Medlem ●
- Helsingborg
- 2008-08-19 22:38
BodyGuardz, skydd till iPhone 3g
Bakgrund
Ungefär en månad efter jag införskaffat min iPhone 3g (som jag köade till i HBG, tillsammans med Henkebarn här på 99) började jag på allvar tänka över om jag skulle köpa ett fodral till den eller inte.
Jag är hemskt försiktig men man vet ju aldrig vad som kan hända.
Efter att ha läst på mig om diverse (många) fodral så hade jag nästan bestämt mig för ett som skyddade baksidan.
Gick ner till affären och skulle köpa det, men jag insåg att jag inte vill göra min telefon så mycket fulare som den faktiskt hade blivit med alla fodral jag tittat på.
Den hade blivit fulare, tjockare, annan känsla osv osv.
Så jag övergav idén för att behålla den fina känslan det är i iPhone. Får helt enkelt skylla mig själv om jag tappar den.
Utöver fodral tänkte jag också på om jag skulle köpa "invisible shield", en skyddande plastfilm man sätter på fram- och baksidan på telefonen för att åtminstone skydda den mot repor.
Invisibe shield hade jag på min iPod Touch förut, men tog ganska snabbt bort fronten eftersom den hade en konstig textur och gjorde att fingrarna inte gled över skärmen lika lätt.
Men vänta, repor på skärmen? Det är väl omöjligt på en iPhone?
Då ska jag berätta om min Touch. Jag vårdade den väl och hade den alltid i en ficka för sig själv. Lade den alltid på bordet och tappade den aldrig. Trots detta fick jag bara några veckor efter jag slitit av frontskyddet en rätt äcklig repa. Efter bara ytterligare någon vecka fick jag en likadan repa till samt lite smårepor.
Förstod inte hur detta gick till... Kände ingen grus i fickorna heller.
Men jag ville inte ha samma skydd igen eftersom det förstörde känslan i skärmen, så jag läste runt och hittade Bodyguardz som enligt recensioner och forumsnack inte skulle ha samma problem med textur och "gummikänsla".
En annan fördel med Bodyguardz är att man får med två stycken framsidor och två stycken baksidor.
Bra om man strular till det första gången man sätter på dem, eller när man helt enkelt vill byta.
Dessutom har bodyguardz en garanti där man får skicka in sina gamla när de går sönder för att få nya. Första omgången skall man inte ens behöva skicka in de trasiga om jag förstått saken rätt.
Tillslut lyckades jag motivera mig själv (Jag har en två år lång bindningstid på min telefon, så jag kommer ha den ett tag och vill därför inte stå ut med repor.), så jag bestämde mig för att köpa dessa från USA.
Jag beställde fram- och baksida den 12:e augisti, och de kom fram idag den 19:e. Rätt snabbt med andra ord, och då valde jag dessutom det billigaste fraktsättet vilket var ett "flat rate" kuvert och inte budfirma.
Totalt gick det på 241 kronor.
Installation:
Efter att ha läst runt insåg jag att det skulle bli en lite omständig procedur att sätta på skyddet. Jag har som sagt gjort det förut med min iPod Touch, och baksidan var ett helv€te rent ut sagt.
Jag följde ett (hett) tips på nätet och tände ett värmeljus på platsen som tydligen skulle hjälpa till att hålla bort damm. Hur bra det verkligen är vet jag inte men skitsamma.
Innan man börjar får man se till att putsa telefonen ordentligt så att det inte sitter smuts eller fingeravtryck på den när man sätter på plasten.
Jag började med framsidan och följde instruktionerna som följde med.
Först sprayade jag lite av den medföljande vätskan på fingrarna innan start och sedan sprayade jag baksidan av plasten (sidan som skall fästas på iPhone). Vätskan är väldigt mild och består endast av vatten och "baby schampoo".
Jag fick ta loss frontplasten två gånger för att justera, så det gick inte helt klockrent.
När man fått på den som man vill så pressar man ut bubblor med ett medföljande kort och torkar upp den överblivna vätskan.
Jag kanske har lyckats skada den lite då jag tryckte hårt med kortet. Förhoppningsvis är det bara bubblor och ojämnheter som går över med tiden.
När jag var färdig med framsidan, som bara tog tio-femton minuter, gjorde jag mig redo för baksidan som jag fasade över.
Innan jag började med den så satte jag, paranoid som jag är, i en plugg i uttaget för hörlurarna för att ingen vätska skulle komma in.
Sedan blötte jag ner baksidan REJÄLT innan jag satte på den (blir lättare att placera med mer vätska).
Otroligt nog gick baksidan väldigt lätt för mig att sätta på, och den hamnade helt perfekt nästan direkt.
Jag började på toppen vid hörlursuttaget och simluckan, och placerade därefter direkt hålet för kameran rätt. Efter det var det bara att smeka ut luftbubblorna och sedan försöka få rätt på hörnen.
Hörnen är skurna på ett speciellt sätt och de ("flärparna") vill gärna lossna så fort man fått dit dem, så det krävs lite tålamod för att hålla dem nere. Låter man dem bara torka lite så fastnar de lättare.
Nu efteråt så har jag bara lite små "gupp" vid hörnen men det blev faktiskt bra.
Om man inte får rätt på hörnen har jag läst att man kan göra små små snitt i dem för att underlätta.
Plasten skyddar även stora delar av kromen.
Allt som allt gick det oväntat bra och snabbt, och nu skall den ligga i två dygn för att all vätska ska torka, låta bubblor försvinna och plasten "sjunka in".
Framsidan hamnade liiiite för långt ner för min smak och jag kanske skadade den, så jag kanske gör om gör rätt. Får se om 48 timmar.
I början var det lite regnbågsfärger på skärmen (vätskan mellan skärmen och plasten) men detta försvann rätt snabbt. Nu återstår bara en del ojämnheter och bubblor som ni kanske ser på bilderna.
Känslan:
Plasten bodyguardz använder känns mycket bättre än den zagg har i sin invisible shield.
Dels stör man sig inte på hur den känns, utan fingret glider lätt över den, och dels för att den inte har samma konstiga "textur" som invisible shield.
Baksidan:
förutom tillfälliga bubblor och lite vid hörnen så ser man knappt att man har den där.
Baksidan ser fortfarande glansig ut som förut.
Kan tänka mig att det eventuellt samlas lite damm och smuts runt kanterna efter ett tag, men jag vet inte. Om så är fallet så kanske det blir fult med detta skydd på en vit iPhone, men nu spekulerar jag mest.
Framsidan
Bildkvalitén på skärmen verkar inte försämras, den ser lika klar ut som alltid.
Tyvärr har jag som sagt en del ojämnheter på framsidan efter för mkt våld (antagligen). Det gör att delar av den syns vid visst ljus (Om man har en reflektion från en stark ljuskälla direkt på skärmen, så kan man se att skyddet är där). Men där den är OK så ser man inte den.
Vet inte om det syns mindre efter ett tag när ojämnheter försvunnit, men jag föreställer mig att den blir rätt osynlig även på framsidan så småningom.
Där det inte är ojämnheter är den slät utan "textur" som syns (som det gjorde på min förra invisible shield).
Allt som allt är jag nog nöjd med köpet och det känns lite tryggare.
Visst är det allra snyggast med en naken iPhone, men så lite som detta verkar synas är jag beredd att kompromissa lite.
Något som stör lite är att man känner "guppen" vid hörnen när man håller i den. De är rätt spetsiga.
Återkommer med fler bilder när den jäst klart och den inte är så bubblig
Hoppas verkligen detta skyddet är bra och inte börjar se knasigt ut efter bara ett litet tags användning.
Säger till om jag börjar störa mig på det eller om det fortsätter vara ojämnt på framsidan.
Och hur hjälpte värmeljuset? Det vet jag inte, men för folk som gick förbi såg det nog inte så ovanligt ut där jag satt och smekte min iPhone i skenet av den fladdrande lågan.