Några erfarenheter av hårddiskbyte på imac G5 20 (ambient light)
Originaldisken Maxtor 250 Gig började bli odrägligt varm och klickade vid hård belastning. Upplysningsvis brände jag mig nästan på den när jag tog ut den.
Eftersom jag har externa Firewire-diskar som rymmer mycket ersattes den med en Samsung 320 Gig HD321KJ för 395 spänn. Samsungen är mycket tyst och skall enligt diverse rådgivningssidor vara den svalaste disken i dagens sortiment. Hela datorn är betydligt tystare och svalare nu. En aning snabbare också, det är 16 mb cache på hårddisken.
Väsentlig upplysning: Den lilla kontakten på sladden sidan av hårddiskens hållare (fläktstyrning) pulveriserades när jag försökte ta bort den, så jag fick peta tillbaka tåtarnas hylsor en och en med pincett på stiftdelen som är limmad på själva hållaren, vilket var mycket tålamodsprövande.
Ett bättre sätt att göra bytet (än det som står i Apples gör-det-själv-pdf) är att
- ta bort de tre skruvar som håller hårddisken
- lyfta upp hårddisken två cm och staga under den med t ex en blyertspenna
- sedan skruva bort hållarens undre del från hårddisken u t a n att ta bort sladden på sidan av hållaren
- sedan ta ur kontakterna på kortsidan av hårddisken
- sist ta bort övre delen av hållaren
- montera i omvänd ordning
- en tejpbit som håller torx-skruven på torx-mejseln underlättar vid tillbakaskruvningen av undre hållaren
Hade jag gjort så hade jag sluppit pulveriserad kontakt.