- Dr Tinnitus
- Medlem ●
- 2008-08-25 12:47
Tjosan.
En kamrat med starkt utvecklad äppelnarkomani "hotade" mig så pass mycket att jag till slut stod där med en SE800 i byrålådan och en iPhone i näven....
Det blev en iPhone 1.1.4 hemkommen med en "brevduva" och sen följde det vanliga jailbreakandet m.m.
Jag hade redan en hel del förutfattade meningar om iPhone kontra t ex min vanliga SE800i, och visst fick jag de flesta av dessa bekräftade, liksom att jag som de flesta andra faschinerades makalöst av alla unika egenskaper och funktioner på iPhone.
Vartefter tiden gick så tynade fler och fler negativa saker bort, när man hunnit blivit lite mer varm i kläderna med iPhone. Men när det gått några månader så har jag fortfarande en hel del "gnäll" som jag verkligen hoppas att Apple kan fixa till på nästa generation av iPhone. Jag kör en liten lista på vad jag anser vara minus på grunkan.
1. För klent ork i högtalaren jämfört med t ex SE K800i, vilket gör att t ex. högtalarfunktionen vid samtal är helt värdelös och nästan omöjlig att använda annat än i knäpptysta rum. Likaså blir ringsignalen lätt för klen i lite mer bullriga miljöer. Även musikspelande blir lätt för klent och/eller distat om man försöker dra på så mycket det går för att kunna höra.
2. Alarmen/väckarklockan funkar inte om man slagit av iPhonen vilket är bårde korkat och värdelöst.
3. Det finns ingen riktig stigande ringsignal som det finns på alla andra normala mobiltelefoner.
4. Blåtanden funkar mycket begränsat vilket borde rendera i spöstraff för Jobs, för det är så jäkla korkat. Som det är nu så finns det nästan inga stereo BT handsfree som kan användas med iPhone, och inte fan har Apple ens ett eget sådant att erbjuda. Jag har ett fint SE BT stereo handsfree (HB970 tror jag det heter) men inte fan funkar det med iPhone heller. Det går att koppla samman dem som enheter men det kommer inte ett pip ur dem.
5. MMS finns inte direkt med i iPhone vilket är en stor miss för många. För även om det finns email så är det ju inte alla andra som kan ta emot just email, men de kan ta emot MMS, och därför är det ju bra med båda alternativen. Nu fanns ju Swirly MMS tidigare, men det har väl inte kommit till 2.0 ännu va?
6. Kameran är ett par ljusår efter konkurrenterna vilket är kasst. För att kännas som ett bättre val i allt så bör även iPhone ha en mångmegapixlare med dräglig optik och möjligheten till påverkan av exponeringen samt en blixt.
7. Bättre batteritid vore ju inte fel.
8 Inbyggd radio fattas vilket känns som en miss.
9. Jag saknar möjligheten att skicka attachments i emailen av olika slag, samt att kunna ändra font på texten, fetstila kursivera markera kopiera flytta och klistra in text om man så vill.
10. Beroendeframkallande......
Vissa av ovanstående punkter kanske redan har löst med olika apps, eller kanske kommer att lösas. Andra är HW-brister som endast kan fixas med en ny version av iPhone.
För övrigt så är det en mycket trevlig manick som man har svårt att låt bli att fingra på.
Dr Tinnitus