Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DTS/ Dolby Digital 5.1 på Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hoppas att Apple lär sig att lyssna på kunderna och bygga in 5.1 DD och DTS stöd i QuickTime.
Apple, lyssnar ni?

Ursprungligen av Tim:

Hur satan kan det vara såhär? Det gör ju Mac Mini´n helt oanvändbar som medieuppspelare med Frontrow. Självklart kräver man 5.1 ljud minst om man tänker spela upp HD.

Eller går det att få in VLC i frontrow på något sätt?

Det går inte att integrera VLC i frontrow men om du sitter på en apple remote så kan det här kanske underlätta lite.
http://caseapps.com/sofacontrol.html
saxat från:
http://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=18723

Jag hade en Mac Mini X86 och optisk kabel och fick aldrig ut mer än Pro Logic även när jag spelade DVD-skivor.

  • Medlem
  • 2006-11-05 21:48

Vart skickar man mejl till Apple och klagar, någon som vet?

MediaCentral 2.5 spelar dolby digital nu!
http://equinux.com/us/products/mediacentral/index.html
Hoppas Apple fixar stödet i QT snart.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-25 12:56

Alltå jag har kanske blivit förvirrad men om man ska spela upp en DVD-film.... Alltså en köpt DVD-skiva som du stoppar in i mac minin, och har FrontRow igång. Och startar filmen via frontrow spelas då filmen upp i QT eller nått annat DVD program som då klarar 5.1 ljudet som finns på skivan. Förstår att väljer man en film som ligger på datorn t.ex. avi eller annat så spelar den upp via QT men hur gör den med riktiga DVD-filmer?

QT eller annat program?

då kör den väl DVDuppspelaren... ingen aning om den klarar 5.1... återkommer när jag kollat upp det.

Någon som vet ifall QT/frontrow stödjer 5.1 än?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-06-13 11:35
Ursprungligen av snouser:

Någon som vet ifall QT/frontrow stödjer 5.1 än?

Nej det fungerar inte med dom senaste uppgraderingarna av QT.
Är det någon som har provat med QT/Frontrow i OSX 10.5 som kom ut på WWDC?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-09-06 17:38
Ursprungligen av rijo:

Nej det fungerar inte med dom senaste uppgraderingarna av QT.
Är det någon som har provat med QT/Frontrow i OSX 10.5 som kom ut på WWDC?

Perian är din vän.

www.perian.com

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-09-06 17:21

DD/DTS Passthrough

Har någon provat om Dolby Digital 5.1 eller DTS går att skicka ut via digitala utgången i MPlayer?
Förstår att det funkar i VLC, men MPlayer har ju bättre stöd för 1080p, vilket tidigare Mac minis har lite svårt att spela upp i VLC.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-09-10 14:10

Någon måste ju ha provat MPlayer. Kom igen nu! Får ni DD/DTS passthrough eller inte?

Maccan: Tack för guiden. DD i Quicktime är ju vad vi har längtat efter.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-10 16:26

Sweet äntligen, tack för tipset maccan.
Dom 5 stegen från http://geekwithfamily.com/2007/07/05...cktime-player/ fungerade perfekt.
För er som är lika färska som mig måste du installera development tools från din osX skiva för att köra Property List Editor.

Senast redigerat 2007-09-10 17:55

Är det optisk ut på en mac mini G4 1,42 GHz ?

Ursprungligen av LongSunnyDay:

Är det optisk ut på en mac mini G4 1,42 GHz ?

Nej, det är bara Mac mini med Intel som har digitalt ljud ut och in.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-27 15:22

Orkar inte riktigt läsa allt här. Men jag har en Mac Mini kopplad via optisk kabel till min hemmabioförstärkare. Jag får DTS och Dolby Digital 5.1 ljud från DVD-spelaren och VLC, inga problem alls.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-08 12:05
Ursprungligen av sEia:

Orkar inte riktigt läsa allt här. Men jag har en Mac Mini kopplad via optisk kabel till min hemmabioförstärkare. Jag får DTS och Dolby Digital 5.1 ljud från DVD-spelaren och VLC, inga problem alls.

Jag har en mini 1.83gh icd, 2gb RAM optikst kopplad till sony receiver och får endast 2 kanalers mix oavsett vad jag gör!

DVD uppspelaren med DTS- eller Dobly Digital-ljudspår = 2 kanaler
VLC 0.8.6d med tvingad dolby kodning = 2 kanaler.
QT pro 7.5 med perian = 2 kanaler
mediacenter 2.6 = 2 kanaler

(receivern hoppar igång snällt om jag kopplar in annan flerkanalskälla, så felet ligger nog inte där)

Tips emottages varmt då jag är nära att ge upp och kasta mini'n genom fönstret!

  • Medlem
  • 2008-01-16 15:42

Jag lyfter denna tråd lite. men är det någon som vet vad för typ av kabel man skall ha för att kunna använda den digitala ljudet ut från minin??? är det en vanlig optisk kabel? eller är det någon specialare???

tack så länge...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-01-16 22:03

Ja, en vanlig optisk kabel med en konverter till 3.5mm-plugg.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-01-17 16:03
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-07-08 12:31

I VLC måste du kryssa för "Använd S/PDIF om tillgängligt" under inställningarna för ljud.

Jag tycker dock att du ska prova osxbmc. Där går du in under system-inställningarna och aktiverar digital out.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-08 17:16
Ursprungligen av Mäcen:

I VLC måste du kryssa för "Använd S/PDIF om tillgängligt" under inställningarna för ljud.

Jag tycker dock att du ska prova osxbmc. Där går du in under system-inställningarna och aktiverar digital out.

Tack för svar! VLC-inställningen har jag redan testat, utan resultat. Osxbmc har jag nu installerat men det startar inte... ska rota vidare om varför, men något slog mig; under verktygsprogram -> ljud/midiinställningar kan jag under ljudfliken klicka på "ställ in högtalare" enbart välja "stereo" - allt annat är utgråat... ska det vara så?

Tack för alla tips!
Har nu fått igång 5.1 DolbyDigital från min MacMini(C2D 2.0 utan separat grafikkort har jag för mig).
Jag kör nu Plex och är så glad
Körde VLC förut men den hackade rätt mkt på 1080-filmer.

När jag ändrade till digitalt ljud under "Settings" så fick jag ut 5.1-ljud via optiska utgången.
Nu fattas bara att jag byter ut min gamla 25-tums tjock-tv sen är lyckan total

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-22 09:12

Ja, Plex är riktigt bra. Skaffa skalet Mediastream, och lyckan är total.

Har laddat ner MediaStream nu, men hittar inte hur jag får in det i Plex... jag är ju lite nybörjare på Mac
(Det står att installationsanvisningar finns med i zip-filen men jag hittar inga...)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-08-26 16:15

Packa upp zip-filen och placera sedan katalogen Mediastream i ~/Library/Application Support/Plex/skin/ så ska det dyka upp i Plex.

Ursprungligen av Mäcen:

Packa upp zip-filen och placera sedan katalogen Mediastream i ~/Library/Application Support/Plex/skin/ så ska det dyka upp i Plex.

Tack för tipset, enkelt när man vet
Såå snyggt o bra med Plex + Mediastream

Bevaka tråden