Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera "true" 16:9 i FCP?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-26 12:55

Jag har en Sony DCR-SR52 HDD kamera som spelar in i "äkta" 16:9. Då FCP inte stödjer MPEG2, så konverterar jag filerna väl inne på datorn till DV. So far so good. Jag drar sedan in dem i FCP, och allt ser fortfarande bra ut. Både i Viewer och i Canvas håller bilden sin rätta aspect-ratio, utan letterbox eller nånting.

Men sen när jag skall exportera till "Quicktime Movie..." och jag väljer "Current Settings", vilket borde vara exakt så som filmen ser ut i Canvas, eller hur? Så blir det ändå en 4:3 video.

Har sökt lite på forumet men inte hitta nått svar på detta. Har inte riktigt förstått det här med Anamorphic. Mina filer är väll inte det om det är "äkta" 16:9?

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-26 14:34

"Äkta" 16:9 är fortfarande "samma mängd pixlar" som en 4:3 sekvens men "pixlarna" sträcks ut olika mycket för en 4:3 och 16:9. Du har inte gjort något fel alls under export eller liknande. Det är quicktime som "inte kan" läsa fcp metadatan för att visa bilden rätt i quicktime. För att visa den korrekt så måste du trycka på +j och trycka på videospåret och sedan "Visual settings" -> bocka av aspect ratio rutan och skriva in 1024 istället för 720. Då blir det korrekt men som sagt... Det är inte "fel" i filen eller exporten. Ska du koda den till ett format för web senare så är det bara välja en 16:9 preset! Det blir rätt i slutändan!

1
Bevaka tråden