Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analogskola?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag som precis blivit med analogt skulle även vilja veta vad det är som gör vad på min synth (SH2-mint) samt vad det är jag själv gör.

Var hittar man lite info om detta?...typ.. "Ratta rätt på synthen" el. "Synthrattning-så gör du":)

MVH
Andy

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-25 20:51

Upplägget på en sådan synt är relativt flödesschema-mässigt; ljudet börjar på vänster sida och kommer ut på höger sida, grovt sett. Till vänster har du dina oscillatorer, efter dem filtren och sist förstärkaren till höger, där du formar om ljudet ska vara kort, långt eller hur du nu vill. Access som gör Virus-syntarna gjorde en ambitiös manual för analog syntes som kanske finns kvar på deras websida (från minnet: Access Music | The Virus | Totally Integrated Synthesizers, hoppas jag har rätt). Om alla reglage är på max kommer någonting definitivt att låta. Sedan kan du börja med att dra ner på Release så låter det inte hela tiden.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-25 20:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 21:02

Ta en titt i manualen:

ftp://ftp.roland.co.uk/productsupport/Manuals/SH-2_OM.pdf

Den förklarar saker och ting på ett bra sätt och det finns en massa exempel-patchar du kan ratta in. Rolands gamla manualer är ofta riktigt bra.

Ursprungligen av Frebrik:

Ta en titt i manualen:

ftp://ftp.roland.co.uk/productsupport/Manuals/SH-2_OM.pdf

Den förklarar saker och ting på ett bra sätt och det finns en massa exempel-patchar du kan ratta in. Rolands gamla manualer är ofta riktigt bra.

JÄTTEMYCKET TACK.

...eller testa, en SH2:a har inte så mycket saker kontroller så du kommer troligen inte att ratta bort dig!

Ursprungligen av dar303:

...eller testa, en SH2:a har inte så mycket saker kontroller så du kommer troligen inte att ratta bort dig!

Sant , men ändå roligt att veta på pappret också.

Andy

Jodå, du fick ju fina manualtips tidigare i tråden!

Toppenbra

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-26 21:30

Kom gärna förbi på Moogeventet i Stockholm den 7:e september så kommer kan du få veta lite om hur man bygger ljud på en modulär Moog

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-26 21:36
Ursprungligen av neriks:

Kom gärna förbi på Moogeventet i Stockholm den 7:e september så kommer kan du få veta lite om hur man bygger ljud på en modulär Moog

respengar saknas
(vill försöka övertyga mig själv att modularer bara är gamla monument)

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-26 23:12
Ursprungligen av leere:

(vill försöka övertyga mig själv att modularer bara är gamla monument)

Sant ... därför kommer vi förmodligen patcha loss lite på en modern Voyager Old School också!

Jag vet . Jobbar tyvärr då. Hoppas på fler tillfällen.

Andy

1
Bevaka tråden