Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny Mac, hur flyttar man över allt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker hitta någon guide till hur man gör för att flytta över ALLT, program, filer, inställningar. Ja, så att min nya Mac blir likadan som min gamla.

Jag vet att man ska använda en Firewire-kabel, tycker mig ha läst det nånstans.

Alltså detta är Mac till Mac, inte från en PC.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 21:45

Migration Assistant som ligger i Utilitites funkar. Och ja, firewire använde jag.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-26 21:46

Det stämmer, du får frågan om du vill göra det och instruktioner hur du skall göra när du startar din nya Mac första gången. Kan du starta din gamla mac i target mode? Håll ned t och starta macen, då skall det komma upp en FW-symbol på skärmen.

Just så var det, lite trött bara

Tack!

Nu när jag ändå har en tråd, är det någon som har gjort det? Har läst lite om detta nu, och det står att den "flyttar" över allt, men jag antar att allt kopieras? Om man nu skulle vilja ha kvar allt på den gamla ett tag till?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-26 22:23

Det blir kvar, det bara kopieras och du kan välja vad du vill kopiera över. (program, dokument, inställningar osv)

har man problem med systemet så kan det våra en idé att låta bli. Hade en bärbar en gång som jag hade problem med avstängningen. När jag sladdade över "allt" till den nya maskinen så följde problemet med..
Det tog tid innan jag hittade felet i den nya burken.

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-03 17:27
Ursprungligen av Patrik D:

Jag försöker hitta någon guide till hur man gör för att flytta över ALLT, program, filer, inställningar. Ja, så att min nya Mac blir likadan som min gamla.

Jag vet att man ska använda en Firewire-kabel, tycker mig ha läst det nånstans.

Alltså detta är Mac till Mac, inte från en PC.

När jag nyligen köpte min iMac så var min Macbook tämligen väl etablerad som primär dator. Hade program och inställningar och annat som absolut skulle över till nya maskinen. Visst man kan göra en massa automatiska saker, som dock inte kan tänka åt dig, eller helt enkelt lära sig var vissa grejor ligger och sen göra det manuellt.
Vad jag gjorde var att se till att bägge datorerna var nätverkade med varandra. Sen flyttade jag sakta och säkert över mappar med personliga dokument osv. till nya datorn.
De program som inte specifikt krävde installation flyttade jag helt enkelt över via nätverket EFTER att jag även flyttat programmens egna mappar till nya hårddisken. Dessa ligger i profilnamn > Bibliotek > Applications support
Varje program har en egen mapp som huserar personliga inställningar, datafiler och annat som programmet behöver.
Det tog inte alls särskilt lång tid. Efter ca 1 kväll var allt överflyttat och sen körde jag bara ett program i taget för att kolla att de funkade, vilket 99% gjorde helt perfekt.

Före allt detta hade jag förstås sett till att alla mina personliga filer och mappar låg på samma ställe som i den bärbara. Därmed ändrades inte särskilt många sökvägar då mitt konto i bärbara hette exakt lika som i den nya datorn. Relativt enkelt och smidigt faktiskt.

Ett alternativ till nätverket är att använda en extern hårddisk som mellanhand. Men nätverk är mer smidigt.

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-09-04 00:10

annars så tycker jag timemachine är ett trevligt verktyg för detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-04 08:37

Enklast vore nog att ta CCC Carbon Copy Cloner och göra en klon på hela gamla disken sen starta från FW disken (om du hade en sån) sen byta innehållet helt och hållet på den nya.

Det kanske kan ställa till problem om man kopierar från olika typer av datorer - men det vet säkert någon här med säkerhet.

Jag menar - det kanske inte funkar att kopiera över en MacBook till en MacPro

• Medlem
  • Katrineholm
  • 2008-09-04 17:14
Ursprungligen av Tangen:

Enklast vore nog att ta CCC Carbon Copy Cloner och göra en klon på hela gamla disken sen starta från FW disken (om du hade en sån) sen byta innehållet helt och hållet på den nya.

Det kanske kan ställa till problem om man kopierar från olika typer av datorer - men det vet säkert någon här med säkerhet.

Jag menar - det kanske inte funkar att kopiera över en MacBook till en MacPro

Tänkte på just detta också i början. Men min bestämdaste misstanke är att det nog inte är fullt så bra att göra. Dels förlorar man kontrollen över vad som flyttas över. Sen finns också en överhängande risk att hårdvaran skiljer (därmed också drivisar) samt att ett nyinstallerat system förstås är fräschare och då bara skall ha in så lite gammalt som möjligt. Endast det absolut nödvändigaste med andra ord.

Då kan man göra en variant på det förslaget:

- Gör en klon från den gamla datorn till en extern disk.
- Flytta den externa disken till den nya datorn
- Gör en ren installation av OSX på den nya datorn.
- Använd Migrationsassistenten för att flytta över alla program och inställningar från klonen.

Då har du en ren och fin installation anpassad för den nya hårdvaran, men behåller ändå alla dina program och inställningar.

Så gjorde jag när jag bytte från PPC till Intel i våras.

1
Bevaka tråden