- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
Inte bara inställningar av kameran gör bilderna maximalt bra. Många nybörjare gör ofta misstag som leder till rörelseoskärpa - gott råd är att du håller vänsterhanden under optiken, sätter båda överarmarna tight mot magen för att få ett bra stöd och därmed en stadig bild... man får också lite extra hjälp om man tar bilden då man andats in. Pratar vi stativ så kan man bortse från dessa tips.
Ge gärna bakgrunden o-skärpa när du tar porträtt, bra mycket trevligare att titta på... nästa steg är en bra ljussättning men det är nog överkurs, lite bakljus i håret snett bakifrån är annars snyggt... leta gärna efter sådant i den naturliga miljön. Själv så undviker jag gärna ljusa partier i högerkant av bilden då jag filmar, ögat dras lätt till ljusa partier och ligger det i högerkant så får man svårare att betrakta personen som man tar porträtt av än om där hade varit mörkare istället.
Många bra tips! Under hösten ska jag ta många olika porträtt på jobbet. Har blivit tillfrågad om jag vill fotografera till deras årskatalog över medarbetare. Himla skoj! Så det kommer säkert fler nybörjarfrågor.
Tjena! Här kan du få lite tips om hur du kan ljussätta med blixt om du bara har en enda. Bra att ha när du ska ta personalfoton till årskatalogen. Jag föredrar dock dagsljus själv och om du kan fotografera i närheten av ett större fönster så lägger jag min ödmjuka röst för att du testar det.
Olika exempel på porträttljussättning med en ljuskälla at photo explained
Tjena! Här kan du få lite tips om hur du kan ljussätta med blixt om du bara har en enda. Bra att ha när du ska ta personalfoton till årskatalogen. Jag föredrar dock dagsljus själv och om du kan fotografera i närheten av ett större fönster så lägger jag min ödmjuka röst för att du testar det.
Olika exempel på porträttljussättning med en ljuskälla at photo explained
Tack för tipset. Jag kommer att dra ut folket i dagsljuset. Mycket trevligare!
Alla vet att de bästa porträtten görs i badrummet, framför spegeln, gärna med duschdraperiet i bakgrunden, med mobilkameran och ett falskt leende som ser sexigt ut, om man kisar. *haha*
Njaa ... / hmm Hiss går oxå BRA
Har du provat att läsa manualen till kameran? står ungefär samma saker däri som skrivs här.
Du, istället för trött, grinig och tvär.
Prova kåt, glad och tacksam.
Blev lite besviken på att tipsen handla om kamerateknik och inte om miljö och lite nya idéer
Det finns minsann, frågan om vad som är ett bra porträtt står ju dock fortfarande öppen.
Blev lite besviken på att tipsen handla om kamerateknik och inte om miljö och lite nya idéer
Tja, jag skapade en tråd om motivtips etc. Gick väl sisådär.
men, på't igen.. det är väl bara att skapa en egen tråd här inne i digitalfoto.
Kör på.
Man ser till att motivet i fråga står still, samtidigt som man anstränger sig för att hålla kameran stadigt....
Stativ är ju för mesar- det vet alla
Porträttet sköt jag på Museum of the Moving Image i New York. Rätt fräckt att ha träffat Yoda i egen hög person.
Canon 20D, [email protected], 1/8s, ISO800
Porträttet sköt jag på Museum of the Moving Image i New York.
Man kan alltid ha olika synpunkter om vad ett porträtt är och var gränserna går för att kunna få kalla det för ett porträtt. Bilden av Yoda är som JAG ser det ett bra exempel på vad som INTE är ett porträtt. Hade Yoda istället varit på en presskonferens så hade det lika gärna kunnat vara Kofi Annan som kommunicerar med några andra än fotografen, att sedan lyckas med att ta en skarp och ganska intetsägande bild av en plastdocka är egentligen inte så märkvärdigt.
Grundregel nummer ett för att kunna kalla bilden för ett porträtt borde vara att någon form av kommunikation ( utbyte ) finns mellan fotografen och den som porträtteras. Personligen tycker jag att det även finns en skillnad mellan porträtt och att porträttera, det senare en aningen mer åt reportagehållet.
Vän av ordning undrar kanske över om körkortsbilden är ett porträtt, jag har inget entydigt svar på det funderingen då det väl oftast är en maskin som tar bilden.
Exempel på porträttering i följande bild som togs för 3 år sedan då min sambos far fyllde 90 - alla på bilden är släkt med hennes far. Inget mästerverk, bara en bild till Lidköpings tidning som hade beställt den.
Man ser till att motivet i fråga står still, samtidigt som man anstränger sig för att hålla kameran stadigt....
Stativ är ju för mesar- det vet alla
Porträttet sköt jag på Museum of the Moving Image i New York. Rätt fräckt att ha träffat Yoda i egen hög person.
Canon 20D, [email protected], 1/8s, ISO800
Han ser ju riktigt äkta och levande ut också. Inte det minsta ut som om man hittat honom i ett Corn-Flakespaket ?
Stativ är för mesar? Tja, mitt 600mm Spegeltele KAN jag köra på frihand, men när grannarna har sex blir det stativet ... moahahahahaha
Han ser ju riktigt äkta och levande ut också. Inte det minsta ut som om man hittat honom i ett Corn-Flakespaket ?
Ja, jag tror att de slarvat en del med hudkrämen sedan mitten på 80-talet!
Men han var rätt cool. Körde lite Jedi mind tricks och så. Spexade en del med brudarna som var där. En av tjejerna som gick igång på riktigt var hon:
Jag nämnde tidigare i denna tråd att jag skulle ta porträtt på medarbetare till en årskatalog. Ska till en början bara fotografera mina medarbetare på avdelningen. Det är inte lätt att få till snarlika porträtt, med tanke på folks (o)vana framför kameran, ljusförhållanden och deras hållning/ställning.
Försökte få dem till att ha snarlik hållning/ställning, men det var rätt svårt ändå. Jag höll mig i skuggan och vid ungefär samma tidpunk på dagen, dock vid olika tillfällen. Men det blev ändå olika ljus. Fick mecka en hel del med att beskära någonlunda propertionerligt i efterhand eftersom jag slarva med inramningen vid tagningen.
Detta är bra träning och görs för skojs skull för min del. Det ska ju "bara" vara en förteckning över medarbetare på den interna webbplatsen, men man vill ju ändå göra bra från sig.
Tips för situationen uppskattas! Jag använde en fast 200mm, bländarprio (f4.0) och ISO 100.
Se exempel nedan:
Jag tyckte de blev väldigt bra. 200/4.0 gav ju väldigt fin oskärpa. Alltid trevligt med lite grönska i bakgrunden.
Ljusmässigt så tycker jag bilden i mitten är bäst. Bild 1, 2 och 5 tycker jag har aningens blåstick (alternativt så har bild 3, 4 gulstick, men en varmare ton passar porträtt). Dock tycker jag att i bild nummer 3 kom.huvudet för långt upp till vänster.
Man är ju endast en simpel amatör, så du får ta mina kommentarer för vad de är.
Jag tyckte de blev väldigt bra. 200/4.0 gav ju väldigt fin oskärpa. Alltid trevligt med lite grönska i bakgrunden.
Ljusmässigt så tycker jag bilden i mitten är bäst. Bild 1, 2 och 5 tycker jag har aningens blåstick (alternativt så har bild 3, 4 gulstick, men en varmare ton passar porträtt). Dock tycker jag att i bild nummer 3 kom.huvudet för långt upp till vänster.
Man är ju endast en simpel amatör, så du får ta mina kommentarer för vad de är.
Tack för dina synpunkter. Jag ska ta och justera lite mer angående hudtonerna. Ja, jag gillar att ha grönska i bakgrunden när det gäller porträtt. Gärna mörkare bakgrund och gärna rätt så enhetlig bakgrund. Bild nr 3 beskar jag så för hur hennes blicks riktning. Ska se om jag har en bättre variant på bild nr 3.
Nu har jag justerat lite exponering och färg, samt beskurit bild tre lite mer likt de andra. Bättre eller sämre?
Bild tre har lite mer gulstick, ska kanske sänka det lite? Fotona kommer inte att ligga ihop såhär utan vara ihop med respektive presentationssida på webben.
Bättre. Men jag kanske skulle provat att beskära så att det är lite mer luft. Speciellt ovanför huvudena.
Här är lite exempel på mer "officiella" porträttbilder för inspiration, idéer och (förvånasvärt många) avskräckande exempel:
Svenska Dagbladets redaktionsledning
Socialdemokraternas partistyrelse
Dina bilder slog de flesta av de porträttena!
Mycket bättre Reisan
Det ser mycket mer livfullt och välkomnande ut när man "höjer temperaturen" på bilderna.
Nu ser bilderna dessutom mer enhetliga ut, fast de skulle ju ändå stå var för sig så det kanske inte spelar så stor roll...
Tack PiktorPucci, tycker också det ser bättre ut. Ingen vill ju vara likblek även om de är de i verkligheten.
Bättre. Men jag kanske skulle provat att beskära så att det är lite mer luft. Speciellt ovanför huvudena.
Här är lite exempel på mer "officiella" porträttbilder för inspiration, idéer och (förvånasvärt många) avskräckande exempel:
Svenska Dagbladets redaktionsledning
Socialdemokraternas partistyrelse
Dina bilder slog de flesta av de porträttena!
Tack dala för länktipsen och för tipsen. Mm, jag gillar att beskära och få mer fokus på ansiktena. Klart man kan beskära ännu hårdare, men ser trevligt ut om personerna ha lite axlar också.
Jag kika på dina länktips och man inser att de flesta tar en bild bara för sakens skull. Oftast finns det lite tid och det krävs enormt arbete att ta porträtt på många personer. Vissa hade "skicka in din egen bild" varianten. Där var någon som hade ett foto som var antagligen tagen av en yrkesfotograf med ataljé.
Mina foton lär sticka ut från mängden eftersom alla andra avdelningar kommer antagligen att be någon ta med sin kompaktkamera. Och mot någon vit bakgrund inomhus.
Alltså, med "mer luft" så menade jag mer buskar... grönt jox runtomkring alltså!
Hehe, jag förstod vad du menade, men jag formulera mig kasst innan. Ska prova att ha lite mer luft. Se vad jag tycker.
Tredje gången gilt... Nu är jag nöjd med ljuset, färgerna och beskärningen.
dala: Jag hade inte tillräckligt med "luft" ovanför bilderna eftersom jag rama in rätt hårt redan vid tagningen...
Försökte att hålla det proportionerligt. De har ju olika huvudstorlekar...
Kanonfina porträtt. Om man bortser från det tekniska så har du också fått till riktigt sympatiska livfulla "objekt"med fin kontakt. Bra gjort!
Tjejerna har verkligen "glimten i ögat"
Tack benganj, kul att du gillade dem. Ja, jag är nöjd med dessa. Nu återstår fotografering av fyra personer till, inklusive mig själv. Och möjligen ett trevligt/roligt gruppfoto.
Nu återstår fotografering av fyra personer till, inklusive mig själv. Och möjligen ett trevligt/roligt gruppfoto.
Kanske dags att skaffa en sån här?
Ja, en fjärr är ju smidigt. När det gäller porträtt på mig själv så ber jag en av mina medarbetare att ta bilden. Får förklara lite hastigt hur han/hon ska ta bilden.