- zelari
- Medlem ●
- Stockholm
Ser spännande ut. De har dessutom en ny superzoom (18-200 mm). Tyvärr tror jag inte det räcker för att stoppa strömmen av folk som lägger några tusenlappar till och går över till Nikons D300 eller D700.
(Jo, jag vet. Folk har för mycket pengar..!)
Ja nu ska vi inte blanda ihop D300 med D700. 50D kommer att vara prissatt och ha ett funktionsinehåll för att jämföras med D300. Nikons D700 skall jämföras med helt andra Canon kameror (5D som är en 3 år gammal kamera). Förhoppningsvis kommer Canon även att lansera en kamera i 5D/D700 klassen. Vi får se vad som kommer att hända de närmaste veckorna.
Canon EOS 50D
Specar:
15.1 Megapixel APS-C CMOS sensor
6.3fps continuous shooting, max. burst 90 JPEGs with UDMA card
DIGIC 4 processor
ISO 100-3200, expandable to 12800
9-point wide area AF
3.0” Clear View VGA LCD with Live View mode & Face Detection Live AF
Magnesium alloy body, with environmental protection
EOS Integrated Cleaning System
HDMI connection for high quality viewing and playback on a High Definition TV
Full compatibility with Canon EF and EF-S lenses and EX-series Speedlites
Länkar
Canon.se: Canon EOS 50D.
Kamera & Bild: Canon Eos 50D - Högre iso och fler pixlar.
Tidningen Foto/Brutus Bloggar: Fälttest av Canon EOS 50D
Cyberphoto: Canon EOS 50D hus.
Feber.se: Canon 50D - Snabbare och bättre.
Engadget: Official: Canon's 15.1 megapixel EOS 50D with DIGIC 4 processing.
Svenska prisuppgifter från Kamera & Bild:
50D kamerahus: 14 000 kronor inklusive moms
50D + EF-S 17-85/4-5,6 IS: 17 800 kronor inklusive moms
50D + EF-S 18-200/3,5-5,6 IS: 19 500 kronor inklusive moms
Svenskt pris inklusive moms hos Cyberphoto:
11 995 kr inklusive moms.
Trevligt pris tycker jag...
Cyberphoto: Canon EOS 50D hus.
Vet inte heller om jag är så förtjust i att den har så många pixlar. Undrar vad de skulle kunna klämma fram för bildkvalitet om de stannade vid 10 Mpixlar.
Sitter fortfarande på en 20D och var lite nyfiken på efterföljaren till 40D.
Men... skall kika ordentligt på den här så får vi se vad det blir!
Vet inte heller om jag är så förtjust i att den har så många pixlar. Undrar vad de skulle kunna klämma fram för bildkvalitet om de stannade vid 10 Mpixlar.
Fast 50Dn har på flera internetsidor blivit hyllad för att bildkvaliten är otroligt bra med enormt lite brus.
Se några av länkarna ovan.
Fast 50Dn har på flera internetsidor blivit hyllad för att bildkvaliten är otroligt bra med enormt lite brus.
Se några av länkarna ovan.
jag har tittat på länkarna och inte hittat belägg för superlativen "otroligt bra" med "enormt lite brus", men visst har de indikerat att bildkvaliteten varit högre än förväntat med tanke på det är 15Mp på en APS-C.
Vi får väl se om den klår K20D som har lägst brus och högsta bildkvalitet av de 14-15Mp APS-C systemkameror som idag finns ute på marknaden.
Än så länge har ju 50D inte officiellt testats, utan endast genomgått provskjutning.
Med en ny processor som kan hantera brus och dynamiskt omfång bra vid höga ISO är det väl inget fel på höga pixeltal? Jag tycker personligen att den verkar intressant för alla oss som gillar att fota landskap...
Fast man får väl avvakta en månad ifall en 5D II, eller 3D, eller 7D, med runt 18 mp och FF dyker upp...
Denna med den grymt fina EF-S 10-22 kan dock vara en riktigt fin landskapskombo.
Med en ny processor som kan hantera brus och dynamiskt omfång bra vid höga ISO är det väl inget fel på höga pixeltal?
Håller med. Att man även kan välja små raw-filer låter bra tycker jag. Skulle vilja ha det på min Powershot 9G, vars 12 megapixlar ofta är onödigt många.
Med en ny processor som kan hantera brus och dynamiskt omfång bra vid höga ISO är det väl inget fel på höga pixeltal? Jag tycker personligen att den verkar intressant för alla oss som gillar att fota landskap....
Precis!! SENSORN.. det är inte pixlarna Utan Bruset .. (men pixlar behövs där iof )
Skillnaden på tex en D300 och D700 är inte den alldagliga fotograferingen med
Massa ljus .. utan när man puchar upp från 800 -> 3200 där kommer FX (FF)
sensorn till sin rätt .. med bruset och färg återgivningen i lägre ljus förhållande detta gäller ju givetvis Canon oxå...
men D50 var nog efterlängtad ?! ( Nikon fotograf men det vet ni väl redan..)
Jag vill se en G11 med 10 megapixel och cmos...
16700 inklusive nya 18-200 också. Det känns grymt starkt...!
Om den är lika bra optiskt som de nya 18-55 IS och 55-250 IS så kommer det att vara en kanonglugg för vardagsbruk. Kombinerat med 10-22, 17-55 och 60 macro ser det plötsligt ut som att Canon har en riktigt stark lineup med EF-S optik.
Synd bara att inga av dem är vädertätade nu när 50D verkar förbättrad på det området...
Jag är förvånad över att Canon parar en mkt bra kamera som 50D med ett objektiv som 18-200 mm utan USM. Med USM hade jag beställt objektivet också. Nu har jag inte läst om 55-200 mm och va folk tycker om den. Men jag tycker nog att kit-objektivet till 50D skulle vara något bättre, åtminstone 17-85 eller 17-55.
Det blir uppdatering från 30D.
Stämmer verkligen det här?
Canon EOS 50D presenteras p onsdag! - "Mla med ljus" - Fotosidan
En EF 16-70 mm f/4 IS USM som är vädertätad.
Nä, han svamlar.
Självklart tar jag gärna 20 MP med motsvarande ISO100 brus upp till ISO3200, med otrolig skärpa.
"Den tar vi, sa polisen"
Men jag har blivit lite bränd av de senaste årens utveckling där kvaliteten på bilderna blivit lidande av systematiskt och cyniskt utnyttjande av det faktum att vare sig den projektanställa i "elvaruhuset" eller kunden, som är beredd att omdömeslöst spendera sina pengar, egentligen vet vad de pratar om eller vill ha.
Vill inte alla ha bästa möjliga funktion och bild?
Var kommer alla dessa pseudodiskussioner ifrån där folk frågar om nån siffra på en lapp (t ex antal pixlar) och försäljaren läser innan till:
"Jo, den har 12". Sen läser han/hon på en annan lapp:
"Denna har 15"
Kunden:
"Jaha, det verkar ju bättre"
----------------------------------------------
Men jag har nu läst på lite om den nya sensorn och Canon går ju ut och säger att de lyckats med ett och annat. Det skall bli spännande att se de första kvalitetstesterna när de kommer.
Självklart tar jag gärna 20 MP med motsvarande ISO100 brus upp till ISO3200, med otrolig skärpa.
Varför det?
Om du tittar på bilden på en skärm har du typ 1MP, kanske på sin höjd 1,5MP.
Eller brukar du göra utskrifter? Planscher? Med vilken teknik då?
20MP blir ju bara onödigt stora filer till ingen nytta som ger seg bildhantering om du inte är riktigt proffs av något slag.
Själv vill jag absolut inte ha så många MP. Om min kamera hade 20MP skulle jag skjuta på lägre upplösning.
Varför det?
Om du tittar på bilden på en skärm har du typ 1MP, kanske på sin höjd 1,5MP.
Eller brukar du göra utskrifter? Planscher? Med vilken teknik då?
20MP blir ju bara onödigt stora filer till ingen nytta som ger seg bildhantering om du inte är riktigt proffs av något slag.
Själv vill jag absolut inte ha så många MP. Om min kamera hade 20MP skulle jag skjuta på lägre upplösning.
pesc, då är ju EOS 50D perfekt eftersom du kan fota i sRAW och få mindre bildfiler...
Ju fler pixlar desto mer kan du croppa...
Det finns en anledning till att fågelfotografer verkar väldigt intresserade av EOS 50D (förutom seriebildstagning och blixtsnabb AF...) - du kan lätt beskära bilden hårt och förstora utan att drabbas av kvalitetsförlust.
För övrigt är det knappast samma personer som köper en EOS 50D som köper kompaktkameror med 14 mp på OnOff... Om Canon har lyckats så bra som de säger så har man förbättrat dynamiskt omfång, brus på höga ISO och fått in mer megapixel... Det är väl knappast negativt?
Om du croppar bort mer än hälften av pixlarna vill jag föreslå att du har fel objektiv (eller borde gå närmare).
Hur många planscher skrev du ut förra året? Med vilken tryckteknik?
Om du croppar bort mer än hälften av pixlarna vill jag föreslå att du har fel objektiv (eller borde gå närmare).
Gå närmare flygande fåglar?
Sen har ju inte alla råd med ett Canon EF 600 för 80 000kr.
Du har givevis poänger i det du skriver. Men det finns fördelar med många pixlar också.
Hur många planscher skrev du ut förra året? Med vilken tryckteknik?
Om du försöker sätta in i en natur/fågelfotografs vardag förstår du kanske vad han menar:
brutusbloggar -
Fler brusfria pixlar åt folket!
Jag ska skaffa mig en 50D (om inte testerna säger att den skulle vara helkass). Äntligen, har kikat på dSLRs sen Canon D60!
Jag ska skaffa mig en 50D (om inte testerna säger att den skulle vara helkass). Äntligen, har kikat på dSLRs sen Canon D60!
Har du kollat in den nya D90? Den verkar väldigt fin! Om du inte har köpt in dig redan på ett system, så kan det verkligen vara värt att jämföra vad du får för pengarna.
Har du kollat in den nya D90? Den verkar väldigt fin! Om du inte har köpt in dig redan på ett system, så kan det verkligen vara värt att jämföra vad du får för pengarna.
Mmm, såg den precis... Som tur är har jag inte köpt något än och D90 verkar riktigt fin. Men en Nikon, det tar emot, även om den är bättre. Får helt enkelt vänta och se lite D90 vs 50D tester.
Om det inte skiljer herrejössesmycket till Nikonen blir det nog en 50D, i stort sätt alla kamrater kör Canon samt så har vi nästan ett oändligt antal Canon-gluggar på jobbet man kan ta del av...