Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Time Capsule rätt för mig?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Har precis upptäckt att jag vill ha en nätverkshårddisk där hemma som jag kan komma åt från alla datorer. Har kikat runt lite och Time Capsule verkar lovande. Dock undrar jag om den kommer uppfylla alla mina behov. Som min datoruppsättning ser ut nu så har jag en ibook med OSX Tiger samt två pc:s med Windows XP.

Det jag vill och hoppas att Time Capsule kan göra är:

1. dyka upp som en disk både i pc och mac så att man bara kan dra och släppa filer till och från den.
2. Kunna komma åt den utifrån, alltså via internet, från typ jobbet/sommarstugan etc.
3. Kunna använda den som ftp-server där jag kan allokera ett visst utrymme till någon som sen kan ladda upp/ner saker från det utrymmet.
4. Kunna koppla in min mediaspelare (Tvix 3100) via usb och på så sätt föra över material till den från någon av datorerna.

Klarar en Time Capsule allt detta?

Är medveten om att Time Machine-funktionen inte fungerar för mig då det inte är Leopard på någon av datorerna.

/Markus

Det låter som att du skulle ha en vanlig Airport Extreme (som har USB port för extern disk) och ansluta valfri USB disk.

Den klarar allt du vill - förutom FTP anslutning:
Apple - Time Capsule - Technical Specs

Ursprungligen av Björnström:

Det låter som att du skulle ha en vanlig Airport Extreme (som har USB port för extern disk) och ansluta valfri USB disk.

Den klarar allt du vill - förutom FTP anslutning:
Apple - Time Capsule - Technical Specs

Tanken är att köpa en imac senare i höst och då kommer ju timeshiftfunktionen att funka från den dator (den blivande imacen kommer att hantera de viktigaste filerna) så därför känns time capsule väldigt intressant. Men kan man få timeshift att fungera med airport extreme och en extern hd?

FTP-lösning hade ju varit att föredra men det kan jag klara mig utan. Men är det något som kan komma med någon uppdatering? Eller kan man kanske fixa det på något sätt med någon mjukvara?

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 15:13

Jag kan tipsa om den lilla NSLU2 från linksys. Den gör allt du vill, du kan till och med installera ett komplett linux på den och köra den som webbserver. Varning dock för att det är en pryl för den som gillar att pillra med sådant. Den kräver rätt mkt konfigurering innan allt är som man vill ha det, men sen rullar den på utan problem.

Linksys slutade tillverka den tidigare i år, men den finns fortfarande i många butiker för ca 900:-

NSLU2

Ursprungligen av rhesus:

Jag kan tipsa om den lilla NSLU2 från linksys. Den gör allt du vill, du kan till och med installera ett komplett linux på den och köra den som webbserver. Varning dock för att det är en pryl för den som gillar att pillra med sådant. Den kräver rätt mkt konfigurering innan allt är som man vill ha det, men sen rullar den på utan problem.

Linksys slutade tillverka den tidigare i år, men den finns fortfarande i många butiker för ca 900:-

NSLU2

Helst av allt så vill jag ha något som är enkelt att installera och som funkar i stort sett out of the box. Sen föll inte designen på linksysen mig i smaken riktigt. Andra alternativ?

Annars har jag tittat runt lite och hittat denna: Asus WL-500W

ASUSTeK Computer Inc.

Kan detta vara något för mig? Lite mer pill antar jag men då får jag en ftp-server också. Får ju naturligtvis koppla in en extern hårddisk för lagring men det blir billigare än time capsule.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-08-27 22:00

Jag kör en DS207e och är nöjd med den. Har dock insett att jag inte använder de miljarder funktioner som den erbjuder så jag funderar faktiskt på att köpa en Time Capsule när jag byter ut min åldrande Dlink-router.

Har f.ö. ägt föregångaren till routern du använde 500gP och den fungerade bra, men räkna med att ägna en hel del tid på konfigurering. Jag börjar anamma KISS-konceptet mer och mer (Keep It Simple Stupid), och där är Apple överlägsna. Dom tillverkar dessutom elektronik som man inte behöver gömma undan.

Ursprungligen av scim:

Har f.ö. ägt föregångaren till routern du använde 500gP och den fungerade bra, men räkna med att ägna en hel del tid på konfigurering. Jag börjar anamma KISS-konceptet mer och mer (Keep It Simple Stupid), och där är Apple överlägsna. Dom tillverkar dessutom elektronik som man inte behöver gömma undan.

Det var inga problem att använda den mot en mac? Det jag mest undrar över är hur en ansluten disk till routern dyker upp i macen. Och om det är enkelt att föra över filer till och från macen?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-08-28 19:08
Ursprungligen av mullenuh:

Det var inga problem att använda den mot en mac? Det jag mest undrar över är hur en ansluten disk till routern dyker upp i macen. Och om det är enkelt att föra över filer till och från macen?

Det går, men jag skulle inte säga att det är enkelt.

Ursprungligen av scim:

Det går, men jag skulle inte säga att det är enkelt.

Ok, då lutar det nog åt en time capsule ändå. Lite dyrare kanske men betytligt enklare verkar det som.

Dock skulle jag vilja veta lite mer precist några saker.

1. Koppla upp sig till time capsule via internet. Hur går det här till? Är det bara att skriva in en adress (ip-adress) i valfri webbläsare och sen logga in med något lösenord eller måste man ha nån speciell programvara installerat på datorn som du ska koppla upp dig med?

2. Anslutning av extern hårddisk. Om man ansluter en sådan till usb-porten på time capsule, dyker den då upp enkelt och smidigt på mina datorer utan att man behöver göra ytterligare inställningar?

Ursprungligen av mullenuh:

Ok, då lutar det nog åt en time capsule ändå. Lite dyrare kanske men betytligt enklare verkar det som.

Dock skulle jag vilja veta lite mer precist några saker.

1. Koppla upp sig till time capsule via internet. Hur går det här till? Är det bara att skriva in en adress (ip-adress) i valfri webbläsare och sen logga in med något lösenord eller måste man ha nån speciell programvara installerat på datorn som du ska koppla upp dig med?

2. Anslutning av extern hårddisk. Om man ansluter en sådan till usb-porten på time capsule, dyker den då upp enkelt och smidigt på mina datorer utan att man behöver göra ytterligare inställningar?

Ingen som kan svara på mina frågor?

Ang. Airport Extreme. Den har ju bara en USB! Så... om jag vill ha skrivare och extern hårddisk kopplad till min Airport Extreme så...?

Ursprungligen av Tantalos:

Ang. Airport Extreme. Den har ju bara en USB! Så... om jag vill ha skrivare och extern hårddisk kopplad till min Airport Extreme så...?

Hört talats om USB-hubb? Det ska enligt vad jag hört gå alldeles utmärkt att använda sig av en sån och koppla in de du önskar till en extreme.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 10:11

På tvåan är det ja. Den kommer upp under Shared.
På ettan, har inte provat faktiskt men speciell programvara rör det sig nog inte om.

1
Bevaka tråden