Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på ny kamerarem.

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 21:23

Hola!!

Är på jakt efter ett alternativ till orginalremmen (har EOS1 MarkIII samt 40D).
Har hittat denna: CyberPhoto AB. Vi kan digitalkameror och videokameror. Vi har även MP3 och Mobiltelefoner.

Den verkar ju cool.

Har någon erfarenhet av denna eller nån annan rekommendation?

/mattis

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-28 21:43

Wow, denna verkar ju grymt praktisk och smidig. Jag har stört mig på placeringen av remfästen på kamerahuset. Opraktiskt placerade när man har ett länge objektiv som hänger neråt pga tyngd/längd.

Detta ska jag testa i någon butik när det finns tillgängligt.

Om man som jag fotograferar mycket med stativ är den usel, så jag stämmer inte riktigt in i lovsången om att den ska vara så bra - annars är tanken med remmen god. Problemet bottnar i att fästet för remmen ska sitta i stativgängan, grr..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-28 21:53
Ursprungligen av Snabeldrake:

Om man som jag fotograferar mycket med stativ är den usel, så jag stämmer inte riktigt in i lovsången om att den ska vara så bra - annars är tanken med remmen god. Problemet bottnar i att fästet för remmen ska sitta i stativgängan, grr..

Mm, ifall du har teleobjektiv med stativfäste på själva objektivet, så har du stativfästet på kamerahuset ledigt.

Det är sant, fast det blir fasligt instabilt med Nikons 70-200mm f/2,8.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-28 23:18
Ursprungligen av Snabeldrake:

Det är sant, fast det blir fasligt instabilt med Nikons 70-200mm f/2,8.

Nja, jag tänkte mer att stativet fästes på det stativfästet som sitter på objektivet. Sen har du kamerahusets stativfäste för själva axelremmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 17:03
Ursprungligen av Snabeldrake:

Om man som jag fotograferar mycket med stativ är den usel, så jag stämmer inte riktigt in i lovsången om att den ska vara så bra - annars är tanken med remmen god. Problemet bottnar i att fästet för remmen ska sitta i stativgängan, grr..

Har man snabbfäste med en D-ring så funkar det. På mitt snabbfäste från Manfrotto så finns det en D-ring som man använder för att skruva fast snabbfästet med. I den ringen kan man hänga remmen. Går snabbt att växla mellan stativ och rem, men man kan inte använda båda samtidigt. Se bild här.

Ursprungligen av magnur:

Har man snabbfäste med en D-ring så funkar det. På mitt snabbfäste från Manfrotto så finns det en D-ring som man använder för att skruva fast snabbfästet med. I den ringen kan man hänga remmen. Går snabbt att växla mellan stativ och rem, men man kan inte använda båda samtidigt. Se bild här.

Jo, det är riktigt - så länge man inte använder den väldigt viktiga plastbiten på karbinhaken som ska förhindra att haken går upp av misstag. Vi får hoppas att ConnectR (CR-2) BlackRapid: ConnectR blir en bättre lösning än nuvarande. "Uppgraderingen" är ju inte så väldans dyr.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Snabeldrake, har du kollat in de här: Wimberley Professional Photo Gear - Home Page

I know em'!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-28 23:47

När Black Rapid fästes på kamerahusets stativgänga, så dels hänger den praktiskt om man bär remmen som en sidoväska och dels så fördelas hela kamerans tyngdpunkt. Detta är vad jag får för intryck och tror... Jag får se när jag testar detta praktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 13:40

Verkar som det mest finns varianter av orginalremmen.
Håller med Reisan om att placeringen av orginalfästena suger.
Hade varit schysst om det fanns nån form av snabbfäste vid orginalinfästningen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-29 14:50

Den där Black rapid ser ut att passa mig ypperligt, såg att den skall finnas i camo också

Den andra ser heller inte dum ut, särskilt när man bär en ryggsäck. Men jag tror jag kan använda en originalrem och två karbinhakar så har man samma funktion.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-29 17:03
Ursprungligen av MatsOlov:

Den där Black rapid ser ut att passa mig ypperligt, såg att den skall finnas i camo också

Den andra ser heller inte dum ut, särskilt när man bär en ryggsäck. Men jag tror jag kan använda en originalrem och två karbinhakar så har man samma funktion.

Camo är coolt, men gillar svart bättre. Men det är ju en smaksak.

Mm, snarlik funktion får du med originalrem och två karbinhakar. Det praktiska med Black Rapid är att remmen inte är delad och att karbinhaken sitter som en ögla runt remmen och att den är då rörlig. Det praktiska är ju att remmen inte förflyttar sig på kroppen utan bara själva karbinhaken. Ett "stopp" har remmen också, som är spännet för att reglera remmens längd. Den stoppar öglan/karbinhaken så att kameran t ex inte åker längre bak.

Vilken som är det ursprungliga originalet och vilka som är plagiat, det vet jag inte, men här är ett par som jag haft länkar till ett bra tag:

Y Strap The Figital Revolution

www.leicagoodies.com (titta på "Strap")

Ingen av dessa använder stativfästet, men det är samma princip med en rem som kamerans fästpunkt kan glida efter.

Kan nämna att jag har mycket goda erfarenheter av Leicagoodies; bl a är jag ägare och användare av "The Sling", världens absolut kortaste kamerarem som är helt perfekt på en Leica.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-29 17:13

Jag har aldrig någonsin tidigare sett en diskussion om kameraremmar.
Intressant.
Ser med spänning fram emot en diskussion om objektivlock.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-29 17:27
Ursprungligen av Konrad:

Ser med spänning fram emot en diskussion om objektivlock.

Vem använder sådant? Då kan man ju missa något

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-29 17:40
Ursprungligen av MatsOlov:

Vem använder sådant? Då kan man ju missa något

Inte vet jag.
Jag har mina kameror i en ICA-kasse.
Tycker att det är bögigt med remmar, ryggsäckar och annat trams.:cool:

Ursprungligen av Konrad:

Jag har aldrig någonsin tidigare sett en diskussion om kameraremmar.
Intressant.
Ser med spänning fram emot en diskussion om objektivlock.

"Dörr, Hama eller Original"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 18:03

Många spännande alternativ.
Själv jobbar jag ofta med dubbla hus, å då blir det ju en rem enkelt över
varje axel. Inte världens säkraste men jag har hittills inte tappat något.
Då det inte finns nån vettig lösning för detta får man väl styra upp något själv.
Lösningen för Leica verkar ju vara praktisk, tror dock inte det funkar så bra med en
1D + 70-200 dock...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-08-29 18:10
Ursprungligen av zelari:

Många spännande alternativ.
Själv jobbar jag ofta med dubbla hus, å då blir det ju en rem enkelt över
varje axel. Inte världens säkraste men jag har hittills inte tappat något.
Då det inte finns nån vettig lösning för detta får man väl styra upp något själv.
Lösningen för Leica verkar ju vara praktisk, tror dock inte det funkar så bra med en
1D + 70-200 dock...

Mm, kanske kan två uppsättningar Black Rapid göra din nuvarande lösning smidigare och säkrare? Dvs en rem från vänster axel mot höger midja och vise versa. Så att båda remmarna korsar varann. Vet ej om det blir så smidigt eller praktiskt. En tanke i alla fall.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-29 21:25

Man kanske skulle ha något som sitter som ett axelhölster om man behöver två hus?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-29 22:03

Har aldrig ens funderat på något ,,, Av typ en sådan typ rem..???!

ser mer ut som en TVshop historia .. bättre att att (om man nu Har 2 hus / tex
köra med en lite kortare och en lite längre vanlig Kamera rem ?!

varför komplicera saker o ting ???

och inte vill man se ut som en Lego Soldat eller ???!

Det finns redan remmar som ser ut så, du har bara en rem över axeln sen har den dubbla "snören", ett par lite längre och ett par lite kortare!

1
Bevaka tråden