Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lagrar ni era kontaker i Iphonen?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom och tänka på något rätt roligt.

Innan jag hade Iphonen så låg alla mina kontakter inlagda med "smeknamn","bara förnamn" och "förnamn-efternamn".... Lite huller om buller i kontakter på min SE. Ni förstår nog hur jag menar.
Sen jag skaffat min Iphone har jag fåt MANI. ALLA kontaker (hur nära eller ytliga polare/kontakter det än är) ligger inlagda med både förnamn och efternamn. Maniskt nog har jag även lagt in mail och adress på alla kontakter.

Är det bara jag som fått den här knäppen sen jag skaffade Iphonen eller är det någon mer som blivit lika manisk efter inköpet?:p

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 19:12

Hade så i adressboken i OS X redan.

Även jag hade all info jag visste om mina kontakter i adressboken redan innan iPhone.
För- och efternamn, IM, e-post, adresser, husdjurs mellannamn, favoritmat, inkomst etc ;).

Men på min förra telefon såg det ut som skit så på så vis är det stor skillnad.
Skönt att man slipper tänka på det två gånger utan att det bara synkar mellan apparaterna

Ursprungligen av Andreas Th:

Även jag hade all info jag visste om mina kontakter i adressboken redan innan iPhone.
För- och efternamn, IM, e-post, adresser, husdjurs mellannamn, favoritmat, inkomst etc ;).

Men på min förra telefon såg det ut som skit så på så vis är det stor skillnad.
Skönt att man slipper tänka på det två gånger utan att det bara synkar mellan apparaterna

Precis, synken är underbar. Skaffade mobilme i förra veckan och nu förstår jag inte hur jag klarat mig utan det. Förut var det fram med sladden varje dag. Nu blir det en gång i veckan istället, bara för den nya musiken!

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 19:26

En oerhört trevlig sak med mobilme är. Min sambo är hemma och får ett telefonnr till någon jag skall ringa eller bli uppringd av. Hon skriver in den nya kontakten i adressboken och när jag har tid att ringa eller att personen ringer så finns det redan i min telefon. Hur coolt som helst

Ursprungligen av MatsOlov:

En oerhört trevlig sak med mobilme är. Min sambo är hemma och får ett telefonnr till någon jag skall ringa eller bli uppringd av. Hon skriver in den nya kontakten i adressboken och när jag har tid att ringa eller att personen ringer så finns det redan i min telefon. Hur coolt som helst

GENIALISKT! Att jag inte tänkt på det tidigare!

En fin sak är att "Anteckning" i Adressboken följer med till iPhone'n. Det kan man använda på många sätt. Den posten i "korten" kom aldrig med till mina Nokia- och Ericsson-lurar.

Har alltid varit rätt noggrann med att ha riktiga namn på folk så långt jag kan. Jag gör samma sak på ICQ/AIM/GoogleTalk/MSN/iChat/Yahoo Messenger osv, jag byter ut allas [mer eller mindre fåniga] smeknamn mot riktiga namn i samtliga fall där jag känner till det riktiga namnet.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-08-31 13:40

Jag gör likadant som Adran B

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 14:31
Ursprungligen av PeeMaN:

Kom och tänka på något rätt roligt.

Innan jag hade Iphonen så låg alla mina kontakter inlagda med "smeknamn","bara förnamn" och "förnamn-efternamn".... Lite huller om buller i kontakter på min SE. Ni förstår nog hur jag menar.
Sen jag skaffat min Iphone har jag fåt MANI. ALLA kontaker (hur nära eller ytliga polare/kontakter det än är) ligger inlagda med både förnamn och efternamn. Maniskt nog har jag även lagt in mail och adress på alla kontakter.

Är det bara jag som fått den här knäppen sen jag skaffade Iphonen eller är det någon mer som blivit lika manisk efter inköpet?:p

Haha jag är precis likadan och vi ska inte ens tala om itunes biblioteket och albumart.

• Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 14:31

Hade samma som TS, på min SE var det smeknamn huller om buller men efter att jag skaffat Mac och iPhone blev det ordning och reda.

Det enda som inte går är en kompis som heter Jonas men ingen har någonsin sagt det namnet eller vet vem det är, han kallas Bertil av alla så det är det enda smeknamnet jag har på telefonen

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 14:35

Har en kontakt som vägrar hamna rätt. Förnamn: H*****, Efternamn: F******. Men hur många ggr jag än tar bort den, skapar om osv så hamnar det under # i Adressboken.

Jag lagrar dem alla med för- och efternamn, e-post och gärna adress. Jag har bild till 9/10 utav mina kontakter också. Jag satt en eftermiddag och fixade allt sånt i Adressboken i OS X. Sen har jag skapat grupper i Adressbok så att jag inte behöver bläddra så mycket i iPhone. Skönt också att som i mitt fall enkelt kunna bläddra fram alla musikerkontakter jag har.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag lagrar dem alla med för- och efternamn, e-post och gärna adress. Jag har bild till 9/10 utav mina kontakter också. Jag satt en eftermiddag och fixade allt sånt i Adressboken i OS X. Sen har jag skapat grupper i Adressbok så att jag inte behöver bläddra så mycket i iPhone. Skönt också att som i mitt fall enkelt kunna bläddra fram alla musikerkontakter jag har.

Grupper är också en klockren funktion. Något jag däremot stör mig på är att det inte går (vad jag vet?) att lägga till kontakter i grupper på Iphonen, utan bara i OS X...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-09-01 14:37
Ursprungligen av PeeMaN:

Grupper är också en klockren funktion. Något jag däremot stör mig på är att det inte går (vad jag vet?) att lägga till kontakter i grupper på Iphonen, utan bara i OS X...

För en gångs skulle så fungerar detta i iPhone: välj bara rätt grupp innan du lägger till kontakten. Om du har valt alla grupper för visning så kommer den att bli grupplös.

Ursprungligen av frazze:

För en gångs skulle så fungerar detta i iPhone: välj bara rätt grupp innan du lägger till kontakten. Om du har valt alla grupper för visning så kommer den att bli grupplös.

Känns lite som en work-around. Men tack för tipset!
Enklare hade varit att kunna välja "edit" eller något under grupper och sen kryssa i folk ur kontakt-boken eller något. Ärru meeed mig?
Kommer säkert i någon firmware förr eller senare!

det mesta kräver ju synkning mellan datorn och luren, så det stämmer.

Jag saknar verkligen att man inte kan synka smarta grupper till iPhonen. har t.ex. smarta grupper beroende på vilket företag man har inskrivet i kortet. Då får man en bra lista med jobb-kontakter Men som inte funkar i iPhone

• Medlem
  • 2008-09-19 10:44

Hej måste få fråga en sak.

jag ser i reklamen för iPhone (på TV) att när någon ringer in så kommer det en bild
på personen som ring UPPE I HÖGRA HÖRNET av bildskärmen. Hur gör man så
den blir så liten och syns däruppe? På min mobol smetas bilden ut över hela skärmen
och det kan vara skrämmande i dom bästa av stunder när det är svärmor som ringer (lol)

Tror att det blev ändrat iom 2.1.

/Adam

• Medlem
  • 2008-09-19 11:17

Suveränt.

Har inte haft tid att uppdatera än. Kollar ikväll

TAck för snabbt svar !

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-19 17:15

Så har det varit från dag ett och har tagits upp några gånger förut. Lägger du till en bild till en kontakt på din iPhone får du stora bilden när du ringer. Lägger du in bilden på din Mac blir det endast en liten bild uppe i hörnet.

//Rob

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-19 17:55
Ursprungligen av Robo-X:

Så har det varit från dag ett och har tagits upp några gånger förut. Lägger du till en bild till en kontakt på din iPhone får du stora bilden när du ringer. Lägger du in bilden på din Mac blir det endast en liten bild uppe i hörnet.

//Rob

Wierd

1
Bevaka tråden