Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon ctrl+alt+delete?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag känns det i alla fall j-igt gôtt att inte sitta på en massa med Nikon prylar och vara en Nikon fanboy

Rob Galbraith DPI: Microsoft and Nikon ink cross-licensing agreement

Senast redigerat 2008-08-29 13:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 12:25

Ur artikeln:

Citat:

Over the past two years, Microsoft has entered into similar agreements with Alpine Electronics Inc., Fuji Xerox Co. Ltd., Kenwood Corp., Kyocera Mita Corp., LG Electronics, NEC Corp., Nortel Networks, Novell Inc., Olympus Corp., Onkyo Corp., Pentax, Samsung, Seiko Epson Corp. and Victor Co. of Japan Ltd. (JVC).

Hmmm. Det verkar som om inte Canon har sålt ut till M$. Man kanske ska byta kameramärke. D50 ser fräck ut... O:-)

God natt, Nikon! Sov gott...

Tack för Allt och Vila i Frid!

Vad innebär detta? Jag orkar banne mig inte läsa en hel artikel på Pressreleaseengelska just nu....

De byter lite aktier och de skall jobba ihop?

OM detta vore ngt att oroa sig över så kan jag sova vidare då, jag kör Mac...och Pentax.

Har jag fel? Är det ngt att oroa sig över?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-29 21:14
Ursprungligen av Goflorp:

Vad innebär detta? Jag orkar banne mig inte läsa en hel artikel på Pressreleaseengelska just nu....

Det innebär att Nikon släppt en kamera med ett speciellt rå-format som bara kan läsas av Windows. Och att det troligen kommer fler sådana kameror.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 21:23
Ursprungligen av Mija:

Det innebär att Nikon släppt en kamera med ett speciellt rå-format som bara kan läsas av Windows. Och att det troligen kommer fler sådana kameror.

jag läste på någon sida att det innebar attd et var Microsoft som skulle bygga själv raw hanteringsprogramet (typ Nikons Capture NX), Adobe kommer ju fortfarande tillverka sitt ACR för att läsa raw filer.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-29 21:26
Ursprungligen av covent:

Adobe kommer ju fortfarande tillverka sitt ACR för att läsa raw filer.

Kommer Microsoft att släppa det nya formatet till Adobe? Jag tror inte det, vad skulle finessen då vara med ett alldeles nytt format.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 22:26
Ursprungligen av Mija:

Kommer Microsoft att släppa det nya formatet till Adobe? Jag tror inte det, vad skulle finessen då vara med ett alldeles nytt format.

Nu hänger jag inte med. Adobe jobbar på som vanligt, de kolar hur raw filen ser ut och bygger ACR. Samma som dagsläget. Nikon lämnar inte ifrån sig datat idag till Adobe.

Det var så Adobe skrev själva varför det brukar dröja från att nya kameror från Canon och Nikon släppts till ACR/Lightroom supporteras. Typ nu, D700 är inte officiellt supporterad av Adobe.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-29 23:37
Ursprungligen av covent:

Nu hänger jag inte med. Adobe jobbar på som vanligt, de kolar hur raw filen ser ut och bygger ACR. Samma som dagsläget. Nikon lämnar inte ifrån sig datat idag till Adobe.

Det var så Adobe skrev själva varför det brukar dröja från att nya kameror från Canon och Nikon släppts till ACR/Lightroom supporteras. Typ nu, D700 är inte officiellt supporterad av Adobe.

Nikon vill gärna att man kör NX capture ..
tänkt som en fotograf ,byggt av en fotograf , och gör det enkla som en fotograf behöver.

Allt annat tramms behövs ju inte?! typ CS3 där tror jag gemene fotograf utnyttjar /
typ 10 % an vad som verkligen behövs .. som ett digitalt mörk rum..

För anpassade man sig efter film som framkallning .. I dag ställer du parometrarna
efter ditt behov .. dir i huset .. sen ska det egentligen komma rent ut->om du kan
mjukvarorna väl / hmm det här blev kompliserat .. Men det är inte det ..//PLÅTA !!

Ursprungligen av Mija:

Ja då får man väl säga att där träffade bajset fläkten om man är Macägare och kör Nikon då...

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-29 21:18

Skönt man har Canon då

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-29 21:53

nytt format = nya pengar att tjäna

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-29 22:22

Nått som var nice uppdaterade i dag mjukvarna på Nikon husen .. blev faktiskt paff
över en sån uppgradering / vit balans som AF funktion -> nice som F...n

OMG! M$!

De senaste dagarna har varit fantastiskt underhållande, speciellt om man hänger på DPR också. Canon-fanboys som sätter på skygglappar och dissar video i SLR, Nikon-fanboys som försöker slå hål på ISO 1600 bilder från EOS 50D och så alla andra fanboys som pratar om att det bara är bilderna som räknas, inte utrustningen man använder för att ta dem...

Nu detta.

Betänk: skulle Nikon betala Microsoft för att bli begränsade till Windows? Det här handlar om utveckling av mjukvara och teknik (bl.a. trådlös överföring) men man kommer att kunna fortsätta använda t.ex. ACR och Aperture för RAW filer från nya Nikon-kameror. Allt annat vore självmord från Nikons sida och så dj-a dumma är de inte.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

man kommer att kunna fortsätta använda t.ex. ACR och Aperture för RAW filer från nya Nikon-kameror. Allt annat vore självmord från Nikons sida och så dj-a dumma är de inte.

Trots Nikon och inte tack vare Nikon, iofs. kul för användare av Microsoft programvara att ta del av senaste Nikon nyheterna, vi som kör Adobe och Apple får snällt vänta tills de lyckats med reverse engineering av Nikons nyheter, hurra, hurra!
Memmory stick och DRM root-kit visar väl i alla fall att ett företag är precis hur j-la dumt som helst, så jag skulle inte ta gift på att andra företag inte är precis lika hjärndöda.

De gör visst vad som helst för att få igång försäljningen av Vista... (nya rawformatet kräver vista). Seriöst, not!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-30 17:31

Det finns inget som säger att detta skulle hindra mac-ägare bara för att MS är inblandat. Det jag ser en risk för dock är att Nikon tar hjälp av MS för att utveckla någon form av DRM som kan tryckas in i bilden för att bara upphovsmannen ska kunna bestämma över bilden. Och att detta format kommer förbi Windows Media.

Däremot tror jag inte att det skulle påverka vanligt stöd för .nef eller liknande. Det är redan idag så bristande... Jag ser en möjlighet att de faktiskt kan standardisera och öppna upp sitt raw-format, även om formatet är från microsoft. De kanske skapar en standard för alla kameror. Vad vet jag.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-30 22:13

Hmm :?

Nu hänger jag inte med i snacket ?? finns plugg ins

Nikon´s raw är NEF och inte vad jag vet är det några problem att öppna.

Dock vet jag när det gäller CS så starta Ph först därefter BRIDGE .

men dra ner pluggins först

Nikon har fått för sig att släppa ett nytt rawformat som bara funkar på Windows Vista, det är inte NEF utan NRW.

Och här en länk till den förskräckliga windowskameran!

Ursprungligen av akerstrom:

Och här en länk till den förskräckliga windowskameran!

Skräckinjagande pjäs......

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-08-30 22:59
Ursprungligen av Goflorp:

Skräckinjagande pjäs......

Hmmm / den där coolpix én ?!

Förvånar mig lite .. deras kunskap o utveckling har i viss mån annpasat sig till OSX i tanke på reklamare som fotografer...förvånar mig verkligen..

sen o andra sidan ..tror jag att dem vill ..krossa Adobe med
sitt NX-Capture som skall (enligt dem vara det ultimata verktyget
för dig som fotograf... / Tanke ställare :?

NIKON är på Krigs stigen ...

Senast redigerat 2008-08-30 23:15

Kameran kan ju också kopplas direkt till Nikons lagringssite myPicturetown som kan hantera dess raw-format. Kanske har de någon online bildredigering för kompaktkameror i sikte som de vill använda något MS patent till? Vilda spekulationer från min sida:D

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-30 22:30

Ah, jag missade att de faktiskt skapat en kamera med formatet. Uppfattade det som att det var ett projekt man påbörjade nu.
Men likt nef-stödet som tar tid i aperture och adobes applikationer, så kommer detta säkert också, efter ett tag.

1
Bevaka tråden