Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tror ni om nya JUNO-stage?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-26 11:17

Jepp, åter till Stage. Som verkar supernajs. Faktiskt så nice att jag har lust att uppsöka en butik och testa den.

Men med en kommentar till Demokid: Oavsett vad man skulle namnge sin synt, om man gjort något tidigare, så kommer folk jämföra. Det spelar ingen roll om Mr. Kakehashi startar Henrietta och som första produkt släpper Henrietta Sumo - folk skulle ändå minnas och prata om Roland Juno. Jag tycker det är kul att produktnamnet fått nytt liv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 16:19

Jomen till vilket liv... Från att vara en trevlig nybörjaranalogsynth som används av kända grupper till en dansbandworkstation... Jag tror vår kära Juno60/106 vänder sig i sin grav.

* Top panel USB port enables accompaniment-track playback (MP3, .WAV, AIFF, SMF) directly from USB key. (Bra för trubadur på kickoff)
* Phantom-powered mic input, plus reverb and vocoder, great for playing and singing along (Bra för kareoke på finlandsbåt)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 17:14

Så man är mindre värd om man som musiker tjänar sitt uppehälle på att spela på en finlandsbåt t ex?

Det känns som det är lite för mycket cred över allt, typ om daft punk använt något så är det skitgryyymt.. Var och en väljer ju vilka instrument man vill köpa. Roland måste ju kämpa mot Korg och Yamaha osv om samma kunder. Och Workstations är ju det som säljer nu tydligen.

Who to blame them liksom? Dom måste ju överleva som företag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 21:22
Ursprungligen av Diaks:

Så man är mindre värd om man som musiker tjänar sitt uppehälle på att spela på en finlandsbåt t ex?

Det känns som det är lite för mycket cred över allt, typ om daft punk använt något så är det skitgryyymt.. Var och en väljer ju vilka instrument man vill köpa. Roland måste ju kämpa mot Korg och Yamaha osv om samma kunder. Och Workstations är ju det som säljer nu tydligen.

Who to blame them liksom? Dom måste ju överleva som företag.

Inget fel med det... man tjänar nog stålar och har kul.

och luften är fri.

...och så var det igång igen....:-)

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-08-26 21:16

Känns som en väldigt vettig synt faktiskt. Den gör mer eller mindre allt som jag skulle behöva när jag är ute och spelar. Det skulle vara lite fler induviduella utgångar som skulle behövas för att jag verkligen skulle känna att det vore en hit.

Vad skiljer den från Juno-G?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-27 19:04
Ursprungligen av Real Parakeet:

Vad skiljer den från Juno-G?

Juno G är en workstation och kan spela in både sequence- och audiodata, sväljer 1 st SRX-kort. Juno Stage tycks sakna sequencer (utförlig information är inte lätt funnen) även om den har playbackfunktioner för USB-minnet, vet inte om den kan hantera audiofiler som simpla samplingar så som Juno G kan (hittade en test av den på Sonicstate som jag ivrigt satte i mig igår)... i övrigt verkar de väldigt lika varann. Men Stage funkar ju som så att man gör låtar med den, sedan tankar man över dem till USB & sen sticker man ut och lirar. Dock tror jag den skulle må helt bra om den bara stod i en hemstudio hela livet. Frågan är, on the contrary, om man själv mår bra om man bara sitter i en hemstudio hela livet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-26 21:50

Jag och en polare ska strax dricka kaffe här och kolla Rolands reklamfilm om synten, vi tycker i alla fall att det är lite exciting, växte bägge upp med varsin Juno-2:a. Tycker onekligen att Stage väcker ett visst ha-begär måste jag säga. Prisvärdast i stan!

Instämmer!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-27 01:43

De är säkerligen patch-kompatibla (även med Juno G och kanske också Fantom XR), men Stage tar 2 st SRX-expansioner och har ju även vocoderdel och lite annat smått och gott. Förr var det JV- och XP-serien som delade samma ljudchip, nu är det andra grejer men samma bakomliggande idé gissar jag. Sedan finns ju en ny Fantom G-serie också, flaggskeppen liksom. Yamaha och Korg gör ungefär likadant, paketerar flera produkter kring samma grund. Det här började väl med MT32 / D-10 / D-20, Korg T1 / T2 / T3 osv, kanske ännu tidigare... MKS-50 / Juno 1 / Juno 2... för att inte tala om Yamahas uppsjö av "samma synt" baserad på TX81Z... (YS100, YS200, klockradiosynten, DS55, DX11...)... Sedan har ju tillverkarna andra syntprodukter också, VA-modeller och sådär. Med tanke på hur stora ljudbiblioteken är idag vore det orimligt att inte sprida "ljudkortet" till flera instrument.

Det som är riktigt spännande med Juno Stage är prisbilden - något av en revolution egentligen. En bättre 76-tangenters "dum" klaviatur (t ex med bara Midi ut och USB) skulle väl kosta rimligtvis ~7000:-, här får man massor av extra ("du får extra" hehe) för inte så massor av extra cash.

Personligen tycker jag designen är otroligt tilltalande, mäktigt med stora 76-tangenters prylar som man verkligen kan lira loss på.

"Men köp en då!?"... hehe... who knows.

~ e ~ d ~ i ~ t ~

Right! Musicstorekatalogen är najs... och mycket riktigt, det verkar vara väldigt lika specar på SonicCell å Stage på sätt och vis, yes. Såg även att Yamaha släppt ett billigt monster i form av MM8 med 88 vägda. Så man kanske inte ska höja denna såååå högt upp i skyarna. Fast å andra sidan ser den så seriös å dyr ut... den har inte den där lågpriskänslan somehow. Äh javetefan ; ) Sov gott.

Senast redigerat 2008-08-27 03:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 09:39

Är det bara ett 76 tangenters klav man vill ha så finns det billigare alternativ typ en beggad SY99, D70 eller Ensonic SQ-2 m.m. För livebruk... lägg till en billig E-mu/Akai (E6400/S3000) sampler där man samplat alla ljud man behöver och styr den med klavet. Tror man kommer undan med runt4500-5500 pix.

Men jag förstår vad du menar PF. Man får mycket planka för pengarna men frågan hur kul den är att använda i studion... kanske måste gå och testa den.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-27 11:35

En gigantisk skillnad i inspiration åtminstone för mig att jobba med något helt nytt och lite spännande versus något begagnat och kantstött som egentligen är extremt osmidigt.

Men låt oss inte hänga upp oss på det, låt oss i stället fråga dig, Demokid, varför SY-77 var ett bra produktnamn?

Yamaha SY-1

~ ~ ~

Eller skippa det förresten.

~ ~ ~

Jag har dock fått ett relativt sug efter att testa hur det känns att hamra på med lite ackord vid den här rackarns Stage. Kul att höra vad Roland bakar in för ljud nuförtiden, kanske finns några sköna Wurlitzers å annat som är kul att spela på. Vore kul med en ljudlista...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 13:36

Nä jag menade SY99 (den har 76 tangenter), jag har faktiskt ägt en SY-1 för typ 12 år sedan Otroligt krämigt ljud men gud vad fort man tröttnade.

Mvh
demokid

He he he... en synt med inbyggd mp3-spelare. Må vara att syftet med den är bra, men ändå? Vad kommer härnäst? En mobiltelefon med inbyggd kamera? Juno Stage verkar lite småmysig. Synd att jag redan har en massa prylar och inte behöver en Juno Stage.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-08-27 18:52
Ursprungligen av Real Parakeet:

Vad kommer härnäst? En mobiltelefon med inbyggd kamera?

Hahahahaha! Den var bra! Vem skulle vilja ha en telefon med kamera? Den skulle ju bli jättestor! Låter lika otroligt som en bil som drivs av el och som kan göra 0-100 på 4 sekunder!

Musikbörsen har den i sorrtimentet. Hmmm, redan där? Måste ringa och kolla.

Citat:

Frågan är, on the contrary, om man själv mår bra om man bara sitter i en hemstudio hela livet.

Jaföffan! Bara man får ha med sig sina kanelgifflar dit . Och en JP-8000

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-08-28 07:37

den finns redan på vintagesynth.org

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-28 10:57
Ursprungligen av leere:

den finns redan på vintagesynth.org

Din länk funkade inte, här e korrekta länken: Vintage Synth Explorer - Roland Juno-Stage

Är det exakt samma ljud/ljudmotor som i Juno-G? Hur är de i så fall? Har inte varit jätteimponerad av tidigare Roland synthar. Kanske är det dags att ändra sig? Jag har mycket piano-gig t ex. Hur står den sig. Synpunkter?

(Nej, man ska inte stirra sig blind på pianoljud, men vill man ha allt så måste man ju kolla....)

Andy

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 20:15
Ursprungligen av andy74:

Är det exakt samma ljud/ljudmotor som i Juno-G? Hur är de i så fall? Har inte varit jätteimponerad av tidigare Roland synthar. Kanske är det dags att ändra sig? Jag har mycket piano-gig t ex. Hur står den sig. Synpunkter?

(Nej, man ska inte stirra sig blind på pianoljud, men vill man ha allt så måste man ju kolla....)

Andy

Har för mig att Juno Stage har det multisamplade pianoljudet från Fantom G.
Har inte provat Fantom G så vet ej hur det pianoljudet låter. Ska nog dra till stan imorrn å prova lite. Saknar själv en synt i dagsläget som har bra akustiska ljud, stråkar, pianon, harpsichords osv

Har gått och tänkt på en Korg Triton Extreme ett tag, tyvärr så har ju dom utgått ur sortimentet :/ Känns lite som att vilket pianoljud som helst på en modern synt kommer låta bra i mina öron just nu... för pianoljuden på min Korg N364... fy fagerlund säger jag bara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 21:21
Ursprungligen av Diaks:

Har inte provat Fantom G så vet ej hur det pianoljudet låter. Ska nog dra till stan imorrn å prova lite.

Det kan inte låta bättre än East West Quantum Leap Pianos, för de är på 265GB. Då måste de låta bra

Ursprungligen av Diaks:

Saknar själv en synt i dagsläget som har bra akustiska ljud, stråkar, pianon, harpsichords osv

Sampler? Jag har fastnat för Kontakt 3. Grymme bra sampler, och om man är lat/bekväm så finns det massor med ruggigt bra samplingsbibliotek att expandera med.

Ursprungligen av Diaks:

Har gått och tänkt på en Korg Triton Extreme ett tag, tyvärr så har ju dom utgått ur sortimentet :/ Känns lite som att vilket pianoljud som helst på en modern synt kommer låta bra i mina öron just nu... för pianoljuden på min Korg N364... fy fagerlund säger jag bara.

Haha, jaa .. N364 hade inte många bra pianoljud. Något som hängt med från Wavestation och 01/W..... de hade inte heller bra pianoljud Men några space:ade pads finns väl i N364:an?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-29 22:08
Ursprungligen av Rizzo:

Det kan inte låta bättre än East West Quantum Leap Pianos, för de är på 265GB. Då måste de låta bra

Sampler? Jag har fastnat för Kontakt 3. Grymme bra sampler, och om man är lat/bekväm så finns det massor med ruggigt bra samplingsbibliotek att expandera med.

Haha, jaa .. N364 hade inte många bra pianoljud. Något som hängt med från Wavestation och 01/W..... de hade inte heller bra pianoljud Men några space:ade pads finns väl i N364:an?

Ska checka Quantum Leap Pianos, tack för tipset! Men wtf får man en extern hårddisk med på köpet när man köper Quantum Leap Pianos eller? Haha 265 GB.. sjukt. Har mest provat choirs och sånt när det kommer till samplingsbibliotek och alla möjliga olika FX samplings CD så klart.

Japp det är det enda som gör att jag har kvar min gamla N364, den har helt okej pads/bells/stråkar och 64 rösters polyfoni så den är rolig att bara spela på liksom men D-50 krossar iofs den när det gäller pads..

• Medlem
  • 2008-08-31 16:43
Ursprungligen av Rizzo:

Shit, första gången jag spelade på en N364 (det var på den tiden Estrad i Stockholm hade alla synthar på övervåningen i ett separat rum med glassdörr).
Jag blev heeeelt såld på första presettet.

First Light

Redan när jag kom hem efter den synthstunden på Estrad försökte jag programmera det på min Ensoniq sq1+ men fick aldrig riktigt till det. Det var efter en tid som jag insåg att det förmodligen är Yamahas effektmani som gör att ljuden blir så bra som de blir. Ensoniq har en effekt för alla "oscillatorer" och bara 32röster. First Light är ett combipreset byggt av fler midiparts med jag vet inte hur många fx-motorer igång. Jaja

Jag har övervägdt att köpa N364 på senare tid bara för det ljudet. (det har hänt förr att jag köpt en synth bara för ett presets skull. Dåraktigt ja.) Well, lite curiosa bara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 19:59
Ursprungligen av MrFPG:

Shit, första gången jag spelade på en N364 (det var på den tiden Estrad i Stockholm hade alla synthar på övervåningen i ett separat rum med glassdörr).
Jag blev heeeelt såld på första presettet.

First Light

Redan när jag kom hem efter den synthstunden på Estrad försökte jag programmera det på min Ensoniq sq1+ men fick aldrig riktigt till det. Det var efter en tid som jag insåg att det förmodligen är Yamahas effektmani som gör att ljuden blir så bra som de blir. Ensoniq har en effekt för alla "oscillatorer" och bara 32röster. First Light är ett combipreset byggt av fler midiparts med jag vet inte hur många fx-motorer igång. Jaja

Jag har övervägdt att köpa N364 på senare tid bara för det ljudet. (det har hänt förr att jag köpt en synth bara för ett presets skull. Dåraktigt ja.) Well, lite curiosa bara.

Du kan få eventuellt få köpa min N364, då jag går i planer på att köpa en triton extreme, och inte har plats över till fler stora keyboards.

• Medlem
  • 2008-09-12 13:20
Ursprungligen av Diaks:

Du kan få eventuellt få köpa min N364, då jag går i planer på att köpa en triton extreme, och inte har plats över till fler stora keyboards.

Tack för erbjudandet men jag får avböja för tillfället. Skall undvika massa nya 61tangenters-sizes nu. Har ingen plats i lägenheten. Fanns inte n264/364 som rack också?

Roland har fantastiskt pianoljud i vissa av sina grunkor numera men jag vet inte hur det ser ut i Juno-G och Stage. Du kan ju köpa till multisamplat piano på kort som låter svinbra, om inte annat.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-29 10:40

Pianoljudet har jag hört en mycket insatt kompis kalla för ett av de bästa han någonsin hört. Men det bästa man kan göra är ju att prova själv... tänkte spana in på DLX idag kanske, kan de ha en Stage på klaviaturscenen tros?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-29 23:34

Jag var på DLX idag, tyvärr fanns varken Juno G eller Stage inne, däremot en Fantom G... jösses vad rörig. Jag föredrar nog helt klart det gamla tänket som finns i Juno Stage... när man startar Fantom G så bootar den likt en dator. Det gör inte de enklare modellerna. De funkar mer som jag tycker en hårdvarusynt ska göra så att säga. Fantom G är säkert mäktig men kändes som en gigantisk VSTi på något vis.

Bevaka tråden