Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla brännvidd på foto-bibliotek

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har genom åren samlat på mig en jäkla massa bilder från olika kameror och objektiv. Tänkte att det skulle vara roligt att veta i vilken brännvidd jag skjutit mest i! Tänkte att jag kunde dra någon lärdom av det.

Finns det något enkelt sätt att loopa igenom alla EXIF-filer och kolla detta? Filerna ligger som NEF, DNG och JPG i olika mappar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-31 17:28

Beror lite på vilken mjukvara du har tillgång till. Med Aperture är det väldigt lätt att söka på olika EXIF egenskaper. Det finns en 30-dagars provversion att ladda hem om du vill testa.

Har du lite programmeringskunskaper kanske du kan skriva ett litet skript som söker igenom alla mapparna. Det finns bibliotek för att läsa EXIF, t.ex. ExifTool för PERL.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-31 17:30

Ifall dina kameror fyllt i all EXIF informationen, så kan jag tipsa om fältet "35 mm focal length". Då kan man jämföra kameror med olika storlek på sensorn.

• Medlem
  • Arvika
  • 2008-08-31 23:04

Jag som går å funderar på nytt objektiv har kollar mycket sånt på sistone. Om du lägger in bilderna i iPhoto kan du skapa ett smart album baserat på en viss brännvidd.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-01 11:19

Går bra att göra även i Lightroom.

1
Bevaka tråden