Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla med nya iMac

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Beställde idag en 24" iMac med 2,8 ghz , 500GB och 8800-kortet.

Jag läste någonstans att man, ur ett rent spara-plats-på-hårddisken-perspektiv, med fördel kunde installera om hela OS:et direkt när man fick den eftersom man då kunde välja om man ville lägga till olika språk och drivrutiner eller inte. Känns onödigt om sådana saker ska ligga och ta upp plats, behöver man drivrutiner så kan man tanka det och språk räcker att spara engelska och svenska.
Är detta ett klokt beslut, vad säger ni?

All form av tips och trix är varmt välkommna inför vad jag ska tänka på när jag blir med Mac för första gången.
Hi 99.se, my name is Jacob and I'm a swticher.

Ursprungligen av FillilutteN:

Beställde idag en 24" iMac med 2,8 ghz , 500GB och 8800-kortet.

Jag läste någonstans att man, ur ett rent spara-plats-på-hårddisken-perspektiv, med fördel kunde installera om hela OS:et direkt när man fick den eftersom man då kunde välja om man ville lägga till olika språk och drivrutiner eller inte. Känns onödigt om sådana saker ska ligga och ta upp plats, behöver man drivrutiner så kan man tanka det och språk räcker att spara engelska och svenska.
Är detta ett klokt beslut, vad säger ni?

All form av tips och trix är varmt välkommna inför vad jag ska tänka på när jag blir med Mac för första gången.
Hi 99.se, my name is Jacob and I'm a swticher.

När du har fått din mac, säg vad du tycker om grafik kortet!
Jag ville igentligen ha det kortet men men... Nå´n dag

Ursprungligen av ollemannen:

När du har fått din mac, säg vad du tycker om grafik kortet!
Jag ville igentligen ha det kortet men men... Nå´n dag

Sure thing. Fick ett mail idag om att den skickats och kommer senast tisdag. Vad har ni för erfarenhet, kommer den på tisdag eller kan man våga hoppas på måndag redan? TNT var tydligen budfirman, aldrig hört talas om. Hade hoppats på UPS då jag alltid upplevt dem som omänskligt bra.

Angående grafikkortet igen -
Jag läste någonstans att 8800-kortet skulle vara sämre i själva OS:et än 2600 i vissa fall, främst program gick snabbare med 2600. Detta eftersom 8800 inte alls var lika optimerat som 2600, handlar väl om drivrutiner i det fallet antar jag.

Däremot skulle 8800 vara mycket bättre till spel. Kommer förmodligen inte spela så mycket nu i början utan mest hålla mig till illustrator och photoshop, men om vi ser rent prestandamässigt.
Tyckte det lät konstigt och ville känna mig framtidssäker så slog till på det dyrare kortet då jag såg på apples egna hemsida att det kortet var upp till 2.2x snabbare.

Har jag gjort ett bra eller dåligt val?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-08-27 07:20

Du kan slänga drivrutiner, språk och typsnitt du inte behöver utan att behöva installera om. Lite "grottigt" men ändå rätt enkelt. Det är bara systemtypsnitten 8-10 st som måste vara kvar.
Vill du ändå installera om så väljer du "anpassad installation".
Tips: Har du Time-Machines säkerhetskopia på en annan hårddisk är det lätt att återskapa om du kastar för mycket. -Kasta lite i taget, starta om och kolla så allt fungerar.

Okej, det låter ju bra. Får googla lite på hur man tar bort dessa olika saker, har i princip noll erfarenhet av OS X så det ska bli spännanade.
Känns dock som typsnitt kan få vara eftersom de inte tar så mycket plats, det är väl drivrutinerna som är lite värre antar jag.

Ursprungligen av FillilutteN:

Okej, det låter ju bra. Får googla lite på hur man tar bort dessa olika saker, har i princip noll erfarenhet av OS X så det ska bli spännanade.
Känns dock som typsnitt kan få vara eftersom de inte tar så mycket plats, det är väl drivrutinerna som är lite värre antar jag.

Drivrutiner för "alla" på marknaden kända skrivare och många språkstöd är bara att ta bort. Tror att det står i "Mac Hjälp" var dom finns - sedan är det bara att slänga dom i papperskorgen - klart !

Jag installerade om min gammla dator med win xp på.

Ett rent helvete!
Så himla jobbigt som det var, på inte tala om att jag inte fick in drivrutinen för ett netgear nätverks kort, Den vill helt enkelt inte hitta kortplatsen där jag satte in den på!
Jag blir så himla förbannad!, och tänker Snart... Snart kastar jag dig och köper en mac mini.

Om du vill ha dator prestanda så kanske det inte var det bästa valet,
men till spel så funkar det överbra!
Men, 8800 kortet kanske funkar minst lika bra som det andra, det vet du ju inte för än du har testat det!

Båda korten funkar nog lika bra bara att 8800 kortet är bättre till spel/filmer.

Okej, skulle du inte kunna utveckla "Om du vill ha dator prestanda så kanske det inte var det bästa valet, men till spel så funkar det överbra!" lite.
Försökt läsa på och fråga snubbarna nere på min lokala Mac-butik, de sa att kortet inte var sämre än 2600 hur man än vred och vände på det. Fan vad surt, jag kommer typ inte spela alls och så har man lagt ut pengar på något som gör att det blir sämre. Typiskt, jag som tyckte jag läst på så gott jag kunnat.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-08-30 02:03

Min nya är 3,06 med den har jag 750gb hd 24" trådlös mus, Tangentbord.
Handla till Router Dlink dir-855 och nån wifi skrivare från HP.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-08-30 10:17

Jag tror nog att vi som inte är sådär jätteinsatta i alla de tekniska detaljer inte märker så överdrivet står skillnad när det kommer till grafikkortet. Jag tog Nvidia kortet för att jag gillar dess konfigurationsmöjligheter b.la. Digital Vibrande funktionen. Dessutom är jag van vid Nvidias kort när kritan kommer till.

Det är nog ingen fara, din iMac kommer sjänka dig mycket glädje ändå, även om du nu inte kommer spela speciellt mycket.

Ursprungligen av Macaber:

Min nya är 3,06 med den har jag 750gb hd 24" trådlös mus, Tangentbord.
Handla till Router Dlink dir-855 och nån wifi skrivare från HP.

Vad har du för boot up tid?

Men är det inte märkligt att 8800 ev skulle vara slöare i OS/program?
Förvirrad...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-08-30 15:55
Ursprungligen av FillilutteN:

Men är det inte märkligt att 8800 ev skulle vara slöare i OS/program?
Förvirrad...

Det handlar mer om drivrutinen och vad produktens användningsområde är.

ATI/AMD halkade efter lite i spelprestandan så de kompenserar genom att optimera deras drivrutiner för att ge 2D-prestanda och andra lösningar.
Men du pressar nästan aldrig ett modernt kort till gränserna när du bara sitter och arbetar i tex photoshop osv. som mest belastar CPUn.

Det är i spel du pressar grafikkorten, och då vinner Nvidia.

Farsan köpte en iMac 20" igår, billigaste modellen. Han ville ha en dator att spela upp musik från, spela upp film från, läsa och skriva e-post och skriva i word eller pages. Han har aldrig varit duktig på datorer och hade aldrig använt en mac tidigare, men när han såg iMacen blev han kär.

Det var jättekul packa upp och starta den med honom Han var som ett litet barn!

Jag blev grymt överraskad av hur snabb den var, även med bara 1GB minne! Han köpte en AirPort Express till enligt min rekommendation, för att slippa se sladdar och pga AirTunes.

Så nu har vi ytterliggare en Switcher!

Ursprungligen av henkebarn:

Farsan köpte en iMac 20" igår, billigaste modellen. Han ville ha en dator att spela upp musik från, spela upp film från, läsa och skriva e-post och skriva i word eller pages. Han har aldrig varit duktig på datorer och hade aldrig använt en mac tidigare, men när han såg iMacen blev han kär.

Det var jättekul packa upp och starta den med honom Han var som ett litet barn!

Jag blev grymt överraskad av hur snabb den var, även med bara 1GB minne! Han köpte en AirPort Express till enligt min rekommendation, för att slippa se sladdar och pga AirTunes.

Så nu har vi ytterliggare en Switcher!

Det var roligt att höra!

Ni som har köpt en Imac nyligen - ni är inte rädda för att den snart kommer att uppdateras? Menar.. senaste uppdateringen var ju i April, och det kanske kommer en ny ganska snart - eller så händer det inte. Ingen som har hört något, eller så? Å andra sidan kanske det inte finns så mycket att uppdatera.

Varför jag skriver såhär är för att jag nog kommer köpa en 24" snart. 16800 kr för den bästa Imacen är billigt, det är fasiken jättebilligt.

Ursprungligen av ratorinak1:

Ni som har köpt en Imac nyligen - ni är inte rädda för att den snart kommer att uppdateras? Menar.. senaste uppdateringen var ju i April, och det kanske kommer en ny ganska snart - eller så händer det inte. Ingen som har hört något, eller så? Å andra sidan kanske det inte finns så mycket att uppdatera.

Varför jag skriver såhär är för att jag nog kommer köpa en 24" snart. 16800 kr för den bästa Imacen är billigt, det är fasiken jättebilligt.

Äh, de är ändå så bra idag att jag inte hade varit ledsen om jag köpt en. Jag hade ju bara köpt en dator om jag verkligen tyckte att den var bra och jag ville ha den...

Jag är skitskraj, men mest skraj för att de ska sänka priset och att man då kunde sparat den mellanskillnaden som ev kommer i september. Men samtidigt så får man banne mig ta och slå till någon gång också. Jag har inte hört några indikationer på att iMac uppdateras nu till kommande keynote.

Annan fråga - hur gör överför jag filera från min nuvarande PC till den nya macen på det snabbaste och smidigaste sättet? Är det trådat nätverk som gäller?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-09-01 08:44

Varför rädd för uppdatering?

Ursprungligen av nabben:

Varför rädd för uppdatering?

Varför inte?

Beställde en 24" iMac igår! 3,06ghz , 8800 kortet, 500gb hdd och 2gb minne.
Klarar man sig långt på 2gb minne eller bör jag köpa 4 från en annan butik redan nu?
Kommer främst använda den till photoshop/illustrator.

Sjuuukt sugen på den nu. Skulle ta ungefär 1,5 vecka.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2008-09-02 12:06
Ursprungligen av gilleraffen:

Beställde en 24" iMac igår! 3,06ghz , 8800 kortet, 500gb hdd och 2gb minne.
Klarar man sig långt på 2gb minne eller bör jag köpa 4 från en annan butik redan nu?
Kommer främst använda den till photoshop/illustrator.

Sjuuukt sugen på den nu. Skulle ta ungefär 1,5 vecka.

gilleraffen Grattis! Jag tycker definitivt att du skall köpa till 2gb minne om du jobbar mycket med photoshop/illustrator. Har du switchat från PC? Min far Switchade 2 veckor sedan! Nu sitter även han med en Imac 24" och han är så imponerad av hur enkelt OS X är att använda... och stöter han på något problem så kan jag snabbt hjälpa honom via Ichat's skärmdelning! Helt suveränt!

Ursprungligen av Nelson:

gilleraffen Grattis! Jag tycker definitivt att du skall köpa till 2gb minne om du jobbar mycket med photoshop/illustrator. Har du switchat från PC? Min far Switchade 2 veckor sedan! Nu sitter även han med en Imac 24" och han är så imponerad av hur enkelt OS X är att använda... och stöter han på något problem så kan jag snabbt hjälpa honom via Ichat's skärmdelning! Helt suveränt!

Okej! Då ska jag lägga till det på "prio-köplistan".
Yes! Det blir min första mac och mina förväntningar är väldigt stora, men jag är inte orolig över att bli besviken alls när jag hör hur nöjda alla andra är.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-09-02 14:18

Fick min nya iMac idag, 24" 2.8 2gb och 8800. Ska panga i mera ram senare när jag känner att det behövs. Så nu behöver inte min MacBook känna sig så ensam längre. Absolut bästa med hela allt är att jag nu har "that new gadged smell" i hela lägenheten. <3

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2008-09-02 17:54
Ursprungligen av chippy:

Fick min nya iMac idag, 24" 2.8 2gb och 8800. Ska panga i mera ram senare när jag känner att det behövs. Så nu behöver inte min MacBook känna sig så ensam längre. Absolut bästa med hela allt är att jag nu har "that new gadged smell" i hela lägenheten. <3

Grattis chippy! "I love the smell of MAC in the morning."

Ursprungligen av chippy:

Fick min nya iMac idag, 24" 2.8 2gb och 8800. Ska panga i mera ram senare när jag känner att det behövs. Så nu behöver inte min MacBook känna sig så ensam längre. Absolut bästa med hela allt är att jag nu har "that new gadged smell" i hela lägenheten. <3

Älskar den lukten!

Ursprungligen av gilleraffen:

Beställde en 24" iMac igår! 3,06ghz , 8800 kortet, 500gb hdd och 2gb minne.
Klarar man sig långt på 2gb minne eller bör jag köpa 4 från en annan butik redan nu?
Kommer främst använda den till photoshop/illustrator.

Sjuuukt sugen på den nu. Skulle ta ungefär 1,5 vecka.

Köp ram minnet var som hellst utom apples butiker!
4 gb korten kostar där 2200 kr ooch på
internet affärerna 5-600

Fick min iMac 24" igår också. Samma specs som chippy, ångrar dock att jag bara tog 500GB. Köpte en extern men vet inte hur man vågar använda den, kan man ha på den 20/7? Så att man stänger av den när man sover men har den på när datorn används? Man vågar ju inte riktigt riskera något men svårt att få plats med film, musik och program på 500GB märker jag.

Supernöjd och förstår inte varför jag inte gått ifrån windows tidigare.

Klart du vågar köra den externa hdd'n 24/7. Jag har kört min nonstop i 4 månader nu och har inte märkt av några problem. Ser inte vad det skulle vara för skillnad jämfört med en intern i en dator som står igång 24/7, mer än att den förmodligen inte får jobba lika mycket.
Jag beställde också 500gb och jag tycker det känns lagomt, då jag kommer köra 2 externa 500gb också.
Grattis föresten! Jag hoppas min kommer snart!

Bevaka tråden