quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag är helt övertygad om att våra medlemmar inte orkat läsa denna artikel eller att jag varit otydlig i mitt budskap.
Annars hade denna diskussion varit väldigt mycket mer livlig.
Hehe - du har en poäng; det är få kunder som vet hur CE märkning fungerar, ännu färre som bryr sig
Jag kan inte påstå att nedanstående kommer att elda massorna att skriva mer inlägg, men jag kan i alla fall dela med mig lite grand av det jag vet...
Jag kommer inte ihåg bakgrunden, men det fanns EU regler som öppnade för att ett antal produkter, som var för sig är CE märkta, ihopsatta i ett system är CE märkt per automatik och därmed inte behöver CE-certifieras.
Detta stämmer dock inte; jag vill minnas att myndigheterna i England slog ned hårt på ett antal PC källarföretag för att deras slutprodukter inte uppfyllde reglerna. De 20000 kronor som omnämns är dock, tror jag, i lägsta laget. Det lär snarare bli uppåt 40000-50000 kronor innan allt funkar som det skall, vilket för många små företag är stora summor.
Varför skall kunden bry sig? Även om en hel del av CE-märkningsreglerna är politiska kompromisser, så ger dom (rätt implementerade) ett visst grundskydd för kunden inom följande tre huvud-områden:
1. Emission av elektriska fält
Din apparat får inte störa andra apparater.
2. Immunitet mot elektriska fält
Din apparat skall ha ett rimligt skydd mot elektriska fält.
3. Immunitet mot ESD och ledningsbundna störningar
Ett rimligt skydd mot statiska urladdningar samt störningar som kommer via nätverkskabel eller nätkabel (jfr störningar från elektriska maskiner såsom dammsugare eller hissmotorer).
Dessa tre huvudområden är menade att skydda *kunden*. De två sista punkterna, som bägge hanterar immunitet, är såvitt jag vet unika för Europa. Övriga världen har ungefär samma tekniska krav som Europa på *emission" av elektriska fält (e.g. FCC för Nordamerika).
Eftersom reglerna föreskriver att tillverkaren själv intygar att produkten är fullgod så kan en tillverkare klistra en etikett på en produkt med CE märket på utan att testa produkten. Därmed får man sälja till hela den Europeiska marknaden. Dock så måste man, på anmodan från myndigheter, kunna bevisa att man verkligen uppfyller kraven. Gör man inte det så skall man i teorin åka dit så det sjunger om det, men i praktiken så är det si och så med effekterna av brott mot reglerna.
Stora tillverkare har lättare att bryta mot dom - dom har ofta egna labb där mätningarna utförs, och i valet mellan att släppa en viktig produkt och att stoppa den för att den inte helt uppfyller reglerna så är det lätt att inse vad som går före...
Min åsikt är att Macarna är välkonstruerade för att tillgodose kraven på emission och immunitet - såvitt jag kan se är dom helt enkelt exempel på god ingenjörskonst där dator och elektronik anpassas till varandra. PC lådorna köps som standardlådor och i den monteras standardkomponenter som inte är "anpassade" för varandra" - självklart så blir det problem på alla sätt och vis...
Martins påstående att PC produkter är mer påverkade än Macprodukter tror jag är rimligt - det förklarar säkert en hel del av de konstiga fel en PC råkar ut för (framförallt ESD känsligheten).
/Micke
[ 29 Oktober 2002, 11:08: Meddelandet ändrat av: Mikael Hegardt ]