99mac har diskuterat Apple service med Monica Taberman, VD på LAN-Master i Stockholm. Hon berättar glatt att man nu äntligen kan utföra service på bärbara Macintosh datorer, något som sedan några år tillbaka endast har gjorts i Holland. Monica berättar:
Vi lagar Powerbook G4 och vita iBook. Tyvärr inte Powerbook G3 och gamla iBook utan det görs som tidigare i Holland. Det är förstås tråkigt att inte kunna hjälpa alla kunder men det gör inte så jättemycket - det är utgångna modeller. Vi lagar dessutom alla stationära Macintosh datorer inklusive nya Xserve.
Vi beställer reservdelar som inte finns i lager på 2-3 dagar. Reparationstiden ifrån att vi har fått in datorn tills kunden har den på sitt skrivbord skall ligga på under en arbetsvecka normalt.
En stor skillnad berör datorer som inte omfattas av garanti - tidigare kostade det 2.300 kr om man valde att inte acceptera kostnadsförslaget för reparation, nu har den kostnaden sjunkit till 495 kr exkl moms.
En annan stor skillnad är att skador inte längre kategoriseras - tidigare tillämpade man förutbestämda priser för skador inom en viss kategori oavsett hur allvarlig skadan var. Nu betalar man för den reservdel och den servicetid som går åt - det sparar tusenlappar för slutkunderna.
Till sist kan vi också säga att kunden naturligtvis har möjlighet att tala direkt med teknikern och lagar datorn - istället för ett opersonligt DHL paket och all väntan som sker i samband med en reparation i Holland.
99mac tackar för samtalet och hoppas att förbättringarna är något som svenska Macintosh-användare har nytta av i fortsättningen!
http://www.lan-master.se/
[ 24 September 2002, 12:43: Meddelandet ändrat av: Redaktionen ]