Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 22:53

OK, så Apple skall anpassa sig efter de andra mobiltillverkarna som inte kan ordna riktig mail i sina telefoner. Varför inte kräva att de andra märken har mail i stället?

Även om alla mobiltelefoner i hela världen hade perfekt mail-funktion så är det en stor tung majoritet därute som inte är behjälpliga av det - antingen har dom ingen mail alls någonstans eller så kan dom i alla fall inte under några som helst omständigheter konfigurera och hantera mail i en mobiltelefon. Är det bara jag som umgås med den där stora massan av människor som inte alls är lika IT-nördiga som jag själv? Är det bara jag - och några till här - som vet hur mobiltelefonins vardag ser ut för 90% av landets medborgare?
Ska Apple anpassa sig till dom? Klart dom ska. Hela iLife - t.ex. - är deras gåva till dom :-D...eller Mac som sådant (human interface). MMS kommer också snart - en tidsfråga. Apple har aldrig haft någon dold agenda att MMS är skit och skall icke stödjas - att alla ska köra mail och inget annat. Detta är en seg myt som ingen har lyckats förklara var den kommer ifrån. Apple älskar MMS och när det kommer så får många äta upp hatten - igen.

Ursprungligen av MatsOlov:

OK, så Apple skall anpassa sig efter de andra mobiltillverkarna som inte kan ordna riktig mail i sina telefoner. Varför inte kräva att de andra märken har mail i stället?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-30 23:25

Har jag missat nåt? Kan man attacha bilder i mailen ifrån iphone?

Ursprungligen av mauno:

Har jag missat nåt? Kan man attacha bilder i mailen ifrån iphone?

Eh ja
Välj en av dina bilder, tryck på ikonen längst ner till vänster och välj "E-posta bild"

• Medlem
  • 2008-08-30 23:54

Raderar lite ot-krafs igen.
Admin

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 00:30

Med tanke på hur många iPhones det säljs så är jag inte så säker på att det kommer MMS.

Tror inte heller att Apple sagt att MMS är skit men jag tycker att det är konstigt att landets medborgarna köper en iPhone och sedan ondgör sig över att det saknas MMS. Om nu MMS är så viktigt, varför inte köpa en telefon som har det då. Om man ändå köper iPhone så är väl inte MMS så viktigt kanske.

Sen förstår jag inte din koppling MMS till iLife.

Fan vad folk snackar dynga, bara för att understryka:

MMS-bilden är inte liten bara för att det är just en MMS-bild!

Det hela hänger givetvis på vilken kamera den är tagen med. Jag har hittills alltid fått en fullskärms bild med tillräckligt hög upplösning för att man inte ska se några pixlar.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 14:13
Ursprungligen av theplague:

Fan vad folk snackar dynga, bara för att understryka:

MMS-bilden är inte liten bara för att det är just en MMS-bild!

Det är klart att den är lite just på grund av att det är MMS. Bilden skalas ju alltid ner till den lilla bild som mottagaren får oavsett från vilken megapixelstinn mobilkamera du skickar. För över bilden till en dator så ser du.

MatsOlov: Ingen av de telefoner jag nyligen ägt har skalat ner någonting (både Sony Ericsson och Nokia). Jag skickar och tar emot bilder med upplösning 1600x1200 via MMS. Och upplösningen är precis samma när jag för över till dator. Precis som jag försökte understryka tidigare sätter tekniken i sig ingen begränsning på upplösning, operatörerna har dock satt storleksbegränsningar vilket i dagsläget är för Telia och Tre 300kB per MMS (vilket räcker utmärkt med tanke på kvalité och upplösning på JPEG-komprimerade mobilbilder). Så att tekniken i sig skulle skala ner bilder är helt felaktigt.

Ursprungligen av MatsOlov:

Det är klart att den är lite just på grund av att det är MMS. Bilden skalas ju alltid ner till den lilla bild som mottagaren får oavsett från vilken megapixelstinn mobilkamera du skickar. För över bilden till en dator så ser du.

Enligt mig är inte riktigt det poängen med MMS, utan att man vill visa något för någon annan på mobilen.
Och för att upprepa, jag får alltid fullskärmsbild till iPhonen.
Dessutom lade jag över en bild till datorn nu för att testa, sssååååååå liten blir den inte - 640x480 pixlar.

Från om med nu, kan inte folk sluta snacka dynga om saker de inte har koll på?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 14:29

Den SE W810i jag hade tidigare skickade då inga bilder i 1600x1200 vi MMS. Även om du tycker att jag snackar "dynga". Däremot kan jag skicka dig några ton, dynga då alltså, om du behöver, finns baki lagårn'.

MatsOlov: Vet ej när du använde denna telefon, men det berodde möjligtvis på din operatörs inställningar (tidigare har MMS-servrar ofta varit inställda för att nedskala bilder då mobiltelefoner inte riktigt var kapabla att hantera större mängder data på samma sätt som de är idag). Alternativt telefonens. Men hursomhelst är det i dagsläget inga som helst problem att skicka bilder i upplösning 1600x1200 via MMS med telefoner och operatörer som stödjer detta (vet ej vad övriga operatörer har för storleksbegränsningar men misstänker att de flesta är "uppgraderade" till ca 300kB i dagsläget). Tekniken är det alltså inget större fel på, så resonemanget om "pluttbilder" kan man nog bortse ifrån.

Så - då kan vi lugnt fastslå att mms-bilden kan vara av riktigt hyfsad kvalitet - den kommer att se riktigt fin ut på en iPhone.
(jag gick också omkring och trodde att alla mms-bilder var 120x120 pixlar (en avatar typ) - att detta var en lag i mms-systemet)
Om begränsningen istället är på kB-sidan och är 300 kB (nästan en tredjedels megabyte alltså) så är det ju riktigt bra för ändamålet. Finemang skulle jag vilja påstå.
Det blir kul att testa när Apple släpper MMS för iPhone (inom 6 månader gissar jag).

• Medlem
  • Täby
  • 2008-08-31 14:46

Tänk på tonen när ni skriver, ingen behöver bli uppretad för att någon har en annan åsikt eller tror sig veta, tillrättavisa istället ödmjukt så får vi alla en trevligare dag

/Moderator

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 16:05

Låter bra med större bilder. Då kan faktiskt mms bli användbart så småningom.

De gånger jag har försökt skicka MMS har det varit så begränsat att storleken på filen jag försöker skicka är alldeles för stor....

Ursprungligen av thomasknutson:

De gånger jag har försökt skicka MMS har det varit så begränsat att storleken på filen jag försöker skicka är alldeles för stor....

Vad "det"?
Vad har varit begränsat?

Läs här ang att MMS kan komma inom några veckor även till iPhone 3G:
iPhone 3G får MMS - men inte från Apple - MacWorld

Yeah......på ett stillsamt sätt så att ni som inte gillar MMS blir ledsna i ögonen !

En jailbrake-lösning...inget för dom flesta av oss. Jag väntar in Apple's eget MMS - kommer inom 6 mån.

Ursprungligen av KaRo:

Läs här ang att MMS kan komma inom några veckor även till iPhone 3G:
iPhone 3G får MMS - men inte från Apple - MacWorld

Yeah......på ett stillsamt sätt så att ni som inte gillar MMS blir ledsna i ögonen !

• Medlem
  • 2008-09-01 19:37
Ursprungligen av Zimmerman:

En jailbrake-lösning...inget för dom flesta av oss. Jag väntar in Apple's eget MMS - kommer inom 6 mån.

Jag gissar att en hel del av den som finns i AppStore fanns i Installer eller Cydia från början.

Ursprungligen av Baron:

Jag gissar att en hel del av den som finns i AppStore fanns i Installer eller Cydia från början.

Fast grejen med SwyrlyMMS är väl att den inte får komma i installer eftersom den måste ligga och lyssna hela tiden?

Finns det en MMS-app i AppStore?

Ursprungligen av Baron:

• Medlem
  • 2008-09-01 21:04

Ingen aning, men finns det ingen kanske det kommer innan Apple har en egen lösning.

Saknar MMS och hade inte en tanke på att det skulle saknas när jag köpte min iPhone häromdan. Ok, man kan använda mail. Bara att det kostar 199 extra i månaden för ett internetabonnemang. Iofs. kul att kunna surfa på mobilen, men med internet både hemma och på jobbet känns det som en lite... onödig utgift, särskilt som 3G-surfningen jag testat har sugit, milt sagt.

Man behöver givetvis inte köpa fri data för 199 kr. Det är frivilligt...och även surfning är frivilligt

Ursprungligen av bruksarn:

Saknar MMS och hade inte en tanke på att det skulle saknas när jag köpte min iPhone häromdan. Ok, man kan använda mail. Bara att det kostar 199 extra i månaden för ett internetabonnemang. Iofs. kul att kunna surfa på mobilen, men med internet både hemma och på jobbet känns det som en lite... onödig utgift, särskilt som 3G-surfningen jag testat har sugit, milt sagt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Man behöver givetvis inte köpa fri data för 199 kr. Det är frivilligt...och även surfning är frivilligt

Men jag kör vidare på Telia vänner och då kostade det faktiskt 199/mån.

Ursprungligen av bruksarn:

Men... varför köpte du då en iPhone? För om du bara är ute efter att kunna ringa så finns det bättre telefoner. Och om du hade tänkt att använda den för att läsa mail och annat då behöver du fritt data, annars så blir det dyrt... mycket dyrt...

Och detta var väl inte okänt innan du köpte telefonen?

--jalle

Så här står det om ett program för MMS på iPhone:

Citat:

Som tidigare kräver programmet dock en jailbreakad iPhone.

Vad menas? Krävs det nåt hack som kan äventyra hela telefonens funktion, eller vad?

Nu går det att skicka MMS med Iphone

Bevaka tråden