Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lugnt att köpa Imac i USA?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-03 20:19

Hejsan!

Studerar för tillfället i USA, och kommer stanna här i vart fall 6 månader till. Såg att Imacen är betydligt billigare här än hemma i Sverige så går o funderar på om det vore värt att köpa en.

Min fråga är om den funkar precis som vanligt när man kommer hem i Swe isf? Eller finns det regionsgrejer o sånt programmerade i imacen som kommer göra den omständig att använda hemma i Sverige?

Mkt tacksam vid svar / Erik

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-03 20:28

Som jag har fattat det så är dom identiska (förutom tangentbord) med dom europeiska. Nätdelen går både på 110V och 240V 50/60 Hz...

Det enda du får kosta på den är en ny strömsladd när du kommer hem. Däremot tror jag inte garantin gäller i svea rike.

Finns säkert någon som kan bekräfta det 100%, Har bara kollat på senaste imacen i mexico och där var det bara tangentbordet som skiljdes åt...

DVDn kan man (på min iaf) välja olika regioner men bara ett antal gånger sedan är den låst... Så hoppa inte för mycket däremellan.

Enligt apple:
Electrical and operating requirements

  • Line voltage: 100-240V AC

  • Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase

  • Maximum continuous power: 200W (20-inch models); 280W (24-inch model)

  • Operating temperature: 50° to 95° F (10° to 35° C)

  • Storage temperature: -40° to 185° F (-40° to 85° C)

  • Relative humidity: 5% to 95% noncondensing

  • Maximum altitude: 10,000 feet

Jodå, det är världsgaranti på Apple's datorer, så det ska det väl vara.

Dock så kan det bli problem med tullen som kan komma att tvinga dig att betala tull, vilket gör att man antagligen inte skulle tjäna sådär jättemycket på det.
Dessutom är det ju redan en omständig process då det är ett stort jävla schabrak att frakta... Och ömtåligt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-11 22:57
Ursprungligen av RockyMontana:

Jodå, det är världsgaranti på Apple's datorer, så det ska det väl vara.

Det är bara på dom Bärbara tyvärr..

Superdrivens regionkod kan skrivas om MAX fem gånger..

Sladd till datorn säljer vi på Macrent på 60 kr + moms Men det fungerar med vilken vanlig tre pins jordad strömsladd som helst.

Frakten är väll största problemet. Det är en stor glasskiva, och en riktigt ömtålig skärm. Väldigt omständig att meka..

handbagage

Hej jag köpte min iMac i usa. En G5 20", alltså samma storlek som den nuvarande. Jag tog den i orginallådan som jag kapat och slimmat så att den gick som handbagage. När jag kom till eu-land och gick igenom grönt blev jag haffad och fick betala holländsk moms (19%) och straff ... men ändå blevden billigare. När det gäller garanti så brukar det vara så att det är efter ett år man behöver den. Så det är bara att kolla om du kan köpa protection plan i sverige. Det borde gå.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-04 12:31

köper han den nu är det väl så slipper han väl tulla för den? Vet inte säkert om det är så med allt, men jag vill minnas att det sas något liknande med min snowboard jag köpte i Kanada(kanske endast kanada också, en gissning från min sida att det funkar på samma sätt i USA.) under den tid jag var där. Att om du använder den under 6 månader i det landet så behöver du inte tulla för den när du åker hem.. Men som RockyMontana säger, det kan ju bli ett elände med att frakta hem skiten...

1
Bevaka tråden