- Pascoe
- Medlem ●
- Kävlinge
Diskutionen togs upp i en annan tråd men då den blev lite lång och låg i fel tråd togs den bort.
Så detta blir rätt tråd att reda ut vad de två st olika iPhone borde kallas när man refererar till dem på forumet.
Jag tycker folk blandar ihop det när man kallar iPhone ex 2G och menar då att den går på 2G nätet, vad händer när andra generationen iPhone 3G kommer då? 3G3G?
Enligt mig ska det va såhär:
iPhone 1G: Är första generationen som endast hade EDGE och ingen 3G
iPhone 2G: Andra generationen som kör på 3G'
Blir konstigt om man skriver ex "Min iPhone 2G inköpt i USA med 1.1.4", efter som 2G´n inte sålts med 1.1.4 och ist borde man skriva "Min iPhone 1G inköpt i USA med 1.1.4".
What you say??
Jag håller med dig om att det är alldeles för mycket förvirring med tre beteckningar på två modeller.
Men jag håller inte med om din indelning. Det är 2G definitionen som stökar till det hela enligt min mening.
Det du skriver är ju korrekt. Först kom originalet och sen kom 3G som vi har nu. Det är ju två generationer. Hade jag fått bestämma hade folk skrivit antingen 1G eller 3G och skippat 2:an. Detta av den enkla anledningen att nästan alla hänvisar till den nya som 3G spontant. Det skulle kännas extremt forcerat att få alla att hänvisa till den som 2G.
Så jag säger alltså: 1G och 3G.
Ja, vi får se vad som kommer...
Tror nog inte att iPhone kommer att få någon uppdatering snart, förutom minne.
Skall bli intressant att se vad som blir nästa riktiga uppdatering. Jag tycker formatet är bra nu. Jag vill inte ha mindre skärm, men heller inte större.
En del funktionalitet kan ju lätt förbättras, men då måste hårdvaran också uppgraderas. Men det är ju en tråd för sig.
Jag som bloggar om iPhone skriver nästan alltid första generationens iphone och iphone 3G.
Däremot om jag skriver om min iphone eller generellt om iphone så nämner jag itne ens versionen.
Det intressanta som någon skrivit är ju vad säger vi när nästa generations iphone kommer som lär ha 3G också.
Men då får man kanske gå över till 1G, 2G och 3G.
Sedan är det intressant för kollar man på tillbehör hos Apple så betecknar dem endast iPhone och iPhone 3G medans deras ipods har olika generationer.
Se tex Unversial Dock: Apple Store (U.S.) - Apple Universal Dock
Längst ner på den sidan har dem bilder som visar vilka apparater det fungerar till.
Det intressanta som någon skrivit är ju vad säger vi när nästa generations iphone kommer som lär ha 3G också.
Men då får man kanske gå över till 1G, 2G och 3G.
Läste du mitt inlägg? Är det knepigt att följa Apple och resten av världens konventioner och kalla generationerna för G# istället för #G?
Sen så kan du skriva G1 och G2 G3 G4 osv osv osv så behöver du aldrig förväxla med 3G och så har jag för mig om jag inte minns fel att apple brukar skriva så med
Jag säger iPhone och lägger till 3G om någon undrar.
RockyMontana har rätt. Ni ser väl på produktnamnen givna av Apple att det är iPhone och iPhone 3G som gäller.
Om jag säger iMac, vilken menar jag då?
G1 = första iPhone och G2 = 3G
Liten fundering:
2G & 3G syftar väl på det system som telefonen använder, alltså 2G=GSM, 3G = WCDMA (3G) och inte på iPhonen i sig själv.:)
Ddet beror ju på hur man vill uttrycka det.
Apple brukar ju tydligen kalla olika generationer av sina produkter G1 G2 G3 osv...
Medans mobilnäten kör 1G 2G 3G osv..
Men bådar syftar väl till olika generationer sen om ettan är före eller efter Get antar jag bara är en smakfråga
Men det är väl egentligen så at dom har olika namn.
Den första iPhonen som kom heter bara "iPhone",
medans den som kan köra i 3G nätet heter "iPhone 3G".
Detta har inget med någon generation att göra, utan är definerat som egennamn på produktet.
Kan väl jämföras med "MacMini" och "MacPro" det er ju samma sak.
At överhuvudtaget blanda in 2G är ju totalt fel, då ingen av telefonerna har den betäckningen någon stans, dessutom så skiljer namnen såpass mycket på dom at det inte borde vara något problem.
Men det är väl egentligen så at dom har olika namn.
Den första iPhonen som kom heter bara "iPhone",
medans den som kan köra i 3G nätet heter "iPhone 3G".
Detta har inget med någon generation att göra, utan är definerat som egennamn på produktet.
Kan väl jämföras med "MacMini" och "MacPro" det er ju samma sak.
At överhuvudtaget blanda in 2G är ju totalt fel, då ingen av telefonerna har den betäckningen någon stans, dessutom så skiljer namnen såpass mycket på dom at det inte borde vara något problem.
Det är inget problem idag. Men vad händer när nästa iPhone lanseras, och nästa...?
Titta på hur det är med iPod. Där används G1, G2 osv på flera modeller. Bara ett sätt att tala om vilken man menar....
Vilket tjaffs.
Eftersom alla, minde vetande allmänheten, säger 2G resp 3G är det ju lika bra att säga så för att göra sig förstådd.
För det är fel och bara för flest kallar det så behöver man ju inte göra fel, kör du windows :)?