- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
99mac har tagit del av Apples prislista som gäller från och med den 1:a Oktober. Prislistan är direkt kopplad till de nya återförsäljare-avtal som träder i kraft samma dag. Apple höjer inte sina listpriser på någon datormodell eller bildskärm som andra internetsidor tidigare rapporterat om. Det innebär till exempel att Applestore kommer ha oförändrade priser.
Vad som däremot har hänt är att DAC - återförsäljarens inköpspris - har höjts på nästan samtliga produkter. Det innebär att icke-auktoriserade återförsäljare nu har rakladstunna marginaler räknat mot Apples listpriser, något vi rapporterat om tidigare.
Som exempel kan vi avslöja att marginalen för en iPod 10GB nu är 83 kronor (!) vid ett försäljningspris på 3.996 kr exkl moms. För en Power Macintosh G4/867MP är marginalen ca 360 kronor - förutsatt att man säljer till AppleStore priser alltså. Inte läge att börja pruta tusenlappar med andra ord...
Apples nya återförsäljareavtal gör att auktoriserade återförsäljare får rabatter enligt den rating som företaget har fått. Läs mer om detta avtal här:
Appleavtal förändrar branschen
Vad innebär detta för oss kunder? 99mac gissar att alltfler återförsäljare kommer att anpassa sina priser till Apples listpris - eller högre. I framtiden kommer nog inte AppleStore priser vara skyhöga, utan ett billigt alternativ ser det ut som. 99mac tror inte att priskrig på Macintosh datorer kommer förekomma i någon större utsträckning i fortsättningen.
Johan Åsberg på Macoteket kommenterar:
"Vi har redan justerat våra priser enligt dom nya avtalen - våra priser är nu i nivå med AppleStore och så kommer dom troligen förbli.
Jag tror att en del återförsäljare kommer höja sina priser över AppleStore priser - dom har inte något val. Den stora skillnaden är att AppleStore priserna inte längre är ett "tak" utan snarare ett pris i mängden.
En sak som kan bli väldigt intressant är hur icke-auktoriserade återförsäljare som http://www.datorhandel.com kommer att agera.
- du läste det först på 99mac.com -
[ 27 September 2002, 15:47: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]
Om det inte har varit så tidigare så är det mer och mer klart nu...Apple vill inte ha några andra återförsjäljare än sig själv...Snacka om att bränna sina skepp...Vem i framtiden vill sälja mac med dessa löjligt små marginaler...
quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Vem i framtiden vill sälja mac med dessa löjligt små marginaler...
om du har bra support, bra showroom kan tipsa och hjälpa kunderna får du bättre pris. Däremot de som bara säljer på postorder få nog öka priserna.
Jag tror Apple har fått problem precis som PC tillverkanrna. Supportkostnaderna ökar för alla som inte får bra support vid köpet. En ÅF som kan ta de små frågorna hjälper ju Apple... De kommer ju även belönas med det nya systemet.
Ser en klar logik i strategin.
Jag blir faktiskt irriterad på Apple, som annars är så innovativa och bra. Men de har ingen aning om hur man säljer. De styr ju skutan käpprätt åt skogen.
Det är ju återförsäljarna som är viktiga i det långa loppet. Jag tror väldigt få företag är intresserade av att börja köpa sina datorer från apple.se istället för sin lokala återförsäljare.
Dessutom ligger Apples priser ca 25% för högt. (40-50% enligt pc-trollen, 30 enligt mig, så 25% är iaf inte högt räknat).
quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
99mac har tagit del av Apples prislista som gäller från och med den 1:a Oktober. Prislistan är direkt kopplad till de nya återförsäljare-avtal som träder i kraft samma dag. Apple höjer inte sina listpriser på någon datormodell eller bildskärm som andra internetsidor tidigare rapporterat om. Det innebär till exempel att Applestore kommer ha oförändrade priser.
Vad som däremot har hänt är att DAC - återförsäljarens inköpspris - har höjts på nästan samtliga produkter. Det innebär att icke-auktoriserade återförsäljare nu har rakladstunna marginaler räknat mot Apples listpriser, något vi rapporterat om tidigare.
Som exempel kan vi avslöja att marginalen för en iPod 10GB nu är 83 kronor (!) vid ett försäljningspris på 3.996 kr exkl moms. För en Power Macintosh G4/867MP är marginalen ca 360 kronor - förutsatt att man säljer till AppleStore priser alltså. Inte läge att börja pruta tusenlappar med andra ord...
Apples nya återförsäljareavtal gör att auktoriserade återförsäljare får rabatter enligt den rating som företaget har fått. Läs mer om detta avtal här:
Appleavtal förändrar branschen
Vad innebär detta för oss kunder? 99mac gissar att alltfler återförsäljare kommer att anpassa sina priser till Apples listpris - eller högre. I framtiden kommer nog inte AppleStore priser vara skyhöga, utan ett billigt alternativ ser det ut som. 99mac tror inte att priskrig på Macintosh datorer kommer förekomma i någon större utsträckning i fortsättningen.
Johan Åsberg på Macoteket kommenterar:
"Vi har redan justerat våra priser enligt dom nya avtalen - våra priser är nu i nivå med AppleStore och så kommer dom troligen förbli.
Jag tror att en del återförsäljare kommer höja sina priser över AppleStore priser - dom har inte något val. Den stora skillnaden är att AppleStore priserna inte längre är ett "tak" utan snarare ett pris i mängden.
En sak som kan bli väldigt intressant är hur icke-auktoriserade återförsäljare som http://www.datorhandel.com kommer att agera.
- du läste det först på 99mac.com -
Vad är "listpriser"?
DAC-prislistan är ÅFs inköpsprislista från Apple. AppleStore-prislistan är konsumentpriserna från Apples egen webbplats. Så långt är vi alla med. Men, när du säger att "lispriserna" är oförändrad, menar du att AppleStore-priserna är oförändrade?
Rekomenderade ca-priser är ett otyg som numera inte är tillåten i Sverige eftersom konsumenter drbabbades hårt. Det var mycket vanligt att starka varumeärken (Levis, Apple...) styrde priserna i ÅF-ledet genom att straffa, strypa leveranser och annan jävelskap, dom återförsäljare som sålde billigare än dom rekomenderade priserna. I nästan alla fall så var det en konkurrenade ÅF som anmälde den ÅF som så "osolidariskt" sänkte priserna mot konsumenter... Så, därav min fråga vad "listpriser" betyder?
Min tolkning av nyheten är följande: Alla ÅF utom några får höjda priser från Apple. Detta borde resultera i att dom flesta konsumnenter får höjda priser.
[ 27 September 2002, 19:54: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]
Apple borde, som alla andra, se sina återförsäljare som sina bästa kunder. Punkt.
De har blivit locko. Inget företag vill konkurrera med sina återförsäljare, förutom Apple tydligen. Antingen sitter de på någon ny fantastisk affärsidé, eller så har det slagit slint. Först Microsoft och nu detta. Helvete vad alla företag ska blåsa sina kunder i år.
Jag respekterar den som påstår att prishöjningen/dopingprislistan är för Apples bästa. Jag håller inte med, men jag respekterar argumentet.
Det jag inte respekterar är när man säger att prishöjningen/müleggprislistan är för kundernas bästa, vi bara är för tröga för att förstå vårt eget bästa.
[ 27 September 2002, 20:09: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]
Vad är "listpriser"?
DAC-prislistan är ÅFs inköpsprislista från Apple. AppleStore-prislistan är konsumentpriserna från Apples egen webbplats. Så långt är vi alla med. Men, när du säger att "lispriserna" är oförändrad, menar du att AppleStore-priserna är oförändrade?
ALP = Apple List Price. Det är det pris som Apple använder på AppleStore.
Min tolkning av nyheten är följande: Alla ÅF utom några får höjda priser från Apple. Detta borde resultera i att dom flesta konsumnenter får höjda priser.
Såvitt jag vet så är det få som inte är auktoriserade. Jag känner nog bara till tre stycken, Äpplepaj, MacRent och Datorhandel.com. Men det finns ett gäng till förstås - det här är folk jag har varit i kontakt med själv.
Tack för förtydligandet.
Hur slår dom nya rabattnivåerna dom auktoriserade återförsäljarna då? Får några av dom auktorisrade sänkt pris i absoluta mått? Eller, är det så att dom som klarar sig bäst, klarar sig undan med oförändrat pris?
[ 27 September 2002, 21:31: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]
Hur slår dom nya rabattnivåerna dom auktoriserade återförsäljarna då? Får några av dom auktorisrade sänkt pris i absoluta mått? Eller, är det så att dom som klarar sig bäst, klarar sig undan med oförändrat pris?
Som vi skriver i artikeln "nytt apple avtal förändrar branschen" så har vissa specialist-återförsäljare fått kraftigt förbättrade avtal.
Läs artikeln - den som levererar mervärde för kunderna får lite extra rabatt på Apple burkarna.
Martin, vad innebär dessa nya avtal för ett 99mac store? Vad jag förstår så är detta positivt. Som du nämnde så gynnas återförsäljare som erbjuder kunden mervärde (bra service, support, kurser, bra butik osv.) Detta är väl precis 99mac stores affärsplan.
/M
Som vi skriver i artikeln "nytt apple avtal förändrar branschen" så har vissa specialist-återförsäljare fått kraftigt förbättrade avtal.
Läs artikeln - den som levererar mervärde för kunderna får lite extra rabatt på Apple burkarna.
Jag läste artikeln när den kom. Nu läste jag den igen på din uppmaning. Det står inget om att någon ÅF får kraftigt förbättrade avtal. Men, jag har inte läst avtalet så det kanske bara var en miss i rapporteringen.
Men, det viktiga tycker jag vad som händer med priset för kunderna. Vi är ense om att vissa grupper av ÅF kommer att höja priset. Frågan, finns det någon ÅF som kommer att sänka priserna, dvs låta kunderna få del av dom kraftiga förbättringarna i avtalen med Apple?
Vi kan inte veta. Men vi kan spekulera.
Men, det viktiga tycker jag vad som händer med priset för kunderna. Vi är ense om att vissa grupper av ÅF kommer att höja priset. Frågan, finns det någon ÅF som kommer att sänka priserna, dvs låta kunderna få del av dom kraftiga förbättringarna i avtalen med Apple?
Nej, det tror jag inte. Dom företag som är experter på t ex musik- elller videoproduktion har inte något intresse av att sälja Macintosh billigast...
Vilken storlektordning har de kraftigt förbättrade avtalen? 5 %, 10 %?
Jag har inte tillgång till alla återförsäljares enskilda avtal - men min uppskattning är att ingen har 8% marginal (om ens det) på en vanlig Power Macintosh G4.
8% marginal och kanske inte ens det?
Och det OM man driver ett aktivt showroom och aktiv support (= butiksyta + personal = kostnader!)?
Om så är fallet: låter som en rysare för mig. Ingen har sagt att det skall vara lätt men frågan är om det inte är lite väl tajt för ÅF? Någon med erfarenhet av att arbeta som ÅF som kan kommentera detta (utifrån det hypotetiska siffran på 8%)?
[ 28 September 2002, 10:56: Meddelandet ändrat av: Khedron ]
quote:Skapades ursprungligen av: Khedron:
8% marginal och kanske inte ens det?
Och det OM man driver ett aktivt showroom och aktiv support (= butiksyta + personal = kostnader!)?
Om så är fallet: låter som en rysare för mig. Ingen har sagt att det skall vara lätt men frågan är om det inte är lite väl tajt för ÅF? Någon med erfarenhet av att arbeta som ÅF som kan kommentera detta (utifrån det hypotetiska siffran på 8%)?
Jag är ingen återförsäljare, men jag kan göra en jämförelse med PC sidan. En kompis var till den lokala data butiken, där jag bor. Och köpte sig en dator, mest på kul frågade han om han kunde pruta lite. Då berättade återförsäljaren att han hade ca 13% marginal på datorerna han sålde. PC burkar med windows.
PC-återförsäljaren har en stor fördel i sin affärssituation jämfört med en Mac-ÅF. En PC-ÅF har en marknad av PC-leverantörer som han kan spela ut mot varandra. Han kan sälja Siemens istället för Toshiba för att han tjänar mer på det. Den dagen Siemens höjer sina priser för mycket kan han byta till ytterligaren ett nytt märke. Den gör att styrkeförhållandena aldrig bryter samman. PC-tillverkarna kan inte bli för giriga/feta/lata. På PC-sidan har kunder och ÅF uppskattat den detaljen så fantastiskt mycket att dom lät ett speceifikt operativsystem komma i monopolställning. Enligt min mening är det inte MS tekniska överlägsenhet som gjorde att dom vann dektop-kriget, utan endast det faktum att man kunde köra det på standardburkar som vem som helst kunde bygga.
Som Auktorised-Apple-ÅF är situationen mycket låst. Det hälsosamma delade styrkeförhållandet existerar inte. Apple dikterar sina priser och som ÅF kan du bara gilla läget eller lägga ner. Förr i tiden fick dom auktoriserade Appleförsäljarna inte sälja annat än Mac. Det var ett av grundkraven. Så, hotet att vända sig till en annan leverantör kan dom inte ta till. Den här obalansen har gjort Applemarknaden lite ofri så att säga. Marknadskrafterna har inte kunnat verka fritt och ohindrat. Detta har gjort att ÅF historiskt har klagat på Apple. På allt och inget. Nu verkar det som att Apples mest trogna återförsäljare har fått ett tänkt botmedle mot dom tråkiga följdverkningar av den lite ofria marknadssituationen. Mera reglering och ofrihet genom dopningsprislista!
Man har missat att se grundfelet med sin analys. Man försöker döda symptomen med precis det som är sjukan. Nej, mitt förslag är att göra ett ÅF-system som är helt fritt från godtycke, svågerpolitik och orättvisa fördelar. Låt ÅF köpa från en enkel prislista. Ge mängdrabatt. Lika för alla. Var jättetydlig med att bygga upp ett likvärdigt system och med tiden kommer ÅF sluta gnälla på Apple för att få fördelar -- för ingen skall få det! Istället kan återförsäljarna koncenterar sig på att få kunder genom att sälja Apples produkter + någon egen specialitet. Kanske kan det vara bra lager, hög kompetens eller lågt pris. Det som kunderna efterfrågar, inte vad Apple efterfrågar...
quote:Skapades ursprungligen av: Khedron:
8% marginal och kanske inte ens det?
Och det OM man driver ett aktivt showroom och aktiv support (= butiksyta + personal = kostnader!)?
Om så är fallet: låter som en rysare för mig. Ingen har sagt att det skall vara lätt men frågan är om det inte är lite väl tajt för ÅF?
Vi måste komma ihåg en sak - ingen är bättre på att förstöra marginalerna är än återförsäljarna själva.
Ibland uppstår det situationer när priserna sänks och marginalerna ökar - då dröjer det inte många minuter innan någon återförsäljare sänker sitt pris för att försöka kapa åt sig marknadsandelar och man är tillbaka till ursprungssituationen.
Situationen är densamma på PC sidan naturligtvis. För en PC handlar som säljer standardprodukter ifrån IBM t ex så är marginalerna liknande. För ett företag som bygger maskinerna själva kan jag tänka mig att marginalen kan öka till 13% men då ska dom ju bygga maskinen också med allt vad det innebär.
Angående din fråga kring om det är ekonomiskt möjligt att starta en butik med dessa marginaler så är svaret klart NEJ.
quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Apple höjer inte sina listpriser på någon datormodell eller bildskärm ...
I framtiden kommer nog inte AppleStore priser vara skyhöga, utan ett billigt alternativ ser det ut som.
Apple ändrar system för hur de säljer till ÅF. Resultatet är högre priser, att de priser som tidigare var tak blir golv.
Om det låter som en prishöjning och har samma effekter som en prishöjning - vad är det då?
--------------------------------------------
Nils Holmlöv / Chefredaktör MacWorld
Och allt detta på en marknad där vissa varor har så god marginal som 50% eller mer - exempelvis kläder och skor samt vissa matvaror. Det är sannerligen inte lätt att sälja datorutrustning. Ur min personliga synvinkel får gärna Apple bli som Dell - en dator man köper på nätet, helt enkelt, men det är ju en taskig väg dit, många företagare får se sina inkomster minska drastiskt för att sedan hamna i läget att behöva förändra verksamheten eller minska på personalstyrka och annat.
quote:PC-tillverkarna kan inte bli för giriga/feta/lata.
Men Apple kan...