Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in hemma för radio/TV-produktion?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-22 00:51

Behöver hjälp och råd!

Har jobbat till och från som speaker för radio/TV men alltid kunnat låna studio.

Skulle behöva spela in hemifrån, och skicka mina ljudfiler till företag för att få igång min egen verksamhet.

Tips på bra "hemmastudio" där jag kan spela in mig själv, läsa in manus, reklam mm
Har en G4 - men inget mer idag.

Vill gärna ha tips på mic, ev ljudkort hårddisk mm Måste vara flera som speakar hemifrån

Tack! Bizi

Börja med att kolla igenom forumet, det finns redan massor av såna trådar. Sökningen är lite sådär men via google funkar det fint: inspelning röst hemma site:99.se - Google-sökning

Undvik gärna att starta flera trådar om samma sak på en gång - då kommer moderatorerna och tar dig!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-22 10:55

Garageband finns förinstallerat, det duger till mycket. Köp till en bra mikrofon.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-23 17:06

tack för tipsen. någon där ute som speakar hemma? Förlag på mic, gärna återförsäljare också

Tackar Bizi

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-23 17:53

Själv hade jag gått in i närmsta butik och sagt: Min bäste säljare, jag har 3782 kronor, jag behöver en bra mikrofon att prata i och ett ljudkort som passar med min Mac.

Sen kanske säljaren hade plockat fram lite olika prylkombinationer.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-08-23 19:24

Jo visst - men jag gillar att ha några idéer innan jag går in...därför skönt att höra vad folk säger här

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-30 00:38

Standardtalmikrofoner är ju t.ex. ElectroVoice RE20, men det finns även andra. Det beror förstås på din röst vilken mikrofon som passar. Pröva lite hos en musikhandlare som kanske har en demostudio som du kan få läsa in en provtext i.
Jag tycker dock att det är viktigare att se över inspelningsakustiken hemma. Det spelar ingen roll om du har en mik för 750 kr eller 7500 om det ekar och slamrar på inspelningarna. Du är ute efter torr akustik men som inte blir helt livlös och äter upp all diskant. Ett sångbås kan du bygga i din garderob (finns säkert åtta hundra trådar om sånt om du googlar) och anpassa av med diffusion och absorption för att få rätt klang.
Ljudkort är inte heller en jättestor grej om du bara ska spela in en kanal. Du ska förstås ha en vettig mikrofonförstärkare i ljudkortet, dock.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-08-30 19:30

Vad roligt det låter att jobba som speaker! Det skulle jag också vilja göra. Hur får man in en fot i sådana där kretsar?

Jag har lite erfarenhet av att spela in podcasts. Då har jag använt mig av en stormembransmikrofon, MXL 990; ett Line6 TonePort UX2 och Cubase SE 3 för att spela in. Och så ett puffskydd till såklart (ett måste). Det har fungerat utmärkt. MXL 990:an låter mycket bättre än man kan tro för det priset! Jag har spelat in gitarr, sång och dragspel med den och det är inget fel på ljudet alls.
Det största problemet är alltså akustiken. Som sagt, det finns massvis med trådar om den frågan här.

Nu behövs inte ett så dyrt kort som TP UX2:an, utan ett M-Audio FastTrack USB borde räcka mycket gott och väl för något så enkelt som att spela in tal. Och har du GarageBand så behöver du inte köpa ny programvara.

Hoppas jag varit till hjälp.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-01 18:42

Tackar alla för fina tips!

Många verkar jobba med garageband - tidigare har jag änvänt mig av protools
Får läsa på om garageband då

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-01 19:12

Gott.
Men hur nästlar man sig i speaker-branschen? Högst intressant.

Man talar för sig...

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-09-04 00:34

Det ligger ju något i det Mattias skrev Du måste ju ha en passande röst men jag gjorde en chansing och skickade ut ett CV fast med olika röstprover. Fick napp direkt...
har själv jobbat med casting för att ta in folk till sådana register, det krävs förutom en bra röst gärna studiovana och att du har en bred röst som kan passa i måna reklamsammanhang. Allt ifrån dubbning av tecknad film, till företagspresentationer, reklam osv...

Good luck

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-04 16:06

Jo, för jag - och många andra - tycker jag har en passande speakerröst. Den har kallats radio-, bio- och reklamröst bland annat, och det hade varit grymt kul att jobba som speaker i framtiden. Och så har jag en del studiovana.

Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden