- pesc
- Medlem ●
- Stockholm
Budskap? Det är ju Seinfeld!
Nå - det är en serie - vi får se. Det blir garanterat bättre än allt MS tidigare gjort, men det är gjort för gubbar och gummor (såna som jag). MS nördfaktor - som dom vill komma ifrån - kommer att cementeras :-D.
Att Gates ställer upp på detta är för mig ett tecken på en slags desperation. Vista-floppen har uppenbarligen skakat om bjässen. Fonder med stora aktieposter i MS har skickat allvarliga brev till ledningen. Mycket allvarliga.
Nja, jag anser fortfarande att Clearification blir svårslaget.
Budskap? Det är ju Seinfeld!
Nå - det är en serie - vi får se. Det blir garanterat bättre än allt MS tidigare gjort, men det är gjort för gubbar och gummor (såna som jag). MS nördfaktor - som dom vill komma ifrån - kommer att cementeras :-D.
Att Gates ställer upp på detta är för mig ett tecken på en slags desperation. Vista-floppen har uppenbarligen skakat om bjässen. Fonder med stora aktieposter i MS har skickat allvarliga brev till ledningen. Mycket allvarliga.
Låter intressant, källor på breven?
Jag spekulerar bara. Sådana saker är hemligare än Pentagon. Det är nog aldrig brev heller - utan framföres muntligen i buggfri miljö.
Det här var väl lite smålustigt iaf...
Jag är osäker på vad reklamen säger om Windows.
Möjligtvis säger den att Bill Gates är en skön lirare som köper billiga dojjor precis som alla andra (dvs inte någon elitistisk skitstövel). Kanske antyder den att Microsoft fortfarande har något slags initiativ kring hur datorn ska se ut i framtiden (eftersom Seinfeld frågar och Gates svarar hemlighetsfullt med en vickning på rumpan).
Det här är en kamp mot verkligheten.
Själv tror jag att i avsnitt två går vi till Seinfelds skoaffär som är jättetrendig men bara har två storlekar. Dyra skor man får skavsår av.
...och i ett senare avsnitt är de goda vännerna Bill och Jerry överens om att det borde finnas en bättre sko-affär för vanligt folk. Med bra äkta produkter och bara bra kvalitet. Och då lanseras Microsoft Retail Store med Zune, X-Box och bra, jättesnygga Vista-PC där allt fungerar jättebra ihop. Alla anställda är unga och snygga. De har en MS genius bar. Och ett internet-café där Jerry äntligen får "ätbara PC"! Allt det här syns tydligt i Bills arsle.
I sann Seinfeld-anda så bör det ju vara en "commercial about nothing", och det tycker jag de lyckades riktigt bra med. Jag förstod inte ett jota.
Känns mest som att Microsoft försöker vinna lite credibility genom att förknippa sitt varumärke med någon som en gång var cool.
Håller med. Tycker det var en strålande start på en förmodligen lång kampanj. Conquistador. Tonläget för att prata om framtiden. Det här kan bli intressant.
Apple svarar förstås snart med att låta Jason Alexander dyka upp bredvid Justin Long.
Lite smålustig var den, helt klart. Dock är jag inte helt säker på vad exakt den ska vara reklam för. Är det inte meningen att en reklamfilm ska ge ett sug att köpa en viss vara eller tjänst från en viss leverantör? Det här var mer som en kul sketch med Bill Gates och Jerry Seinfeld och inte så mycket reklam för något alls. Möjligen för skor då kanske.
Men det är iallafall det roligaste Seinfeld gjort på många år, så jag ger den tummen upp iallafall. Pluspoäng för Bills kundkort med fotografiet från hans arrestering.
Hmm. Förbryllande detta. Får tänka på saken under dagens gång, så kanske det klarnar för mig också. Vad exakt är det reklam för... Tänka, tänka...
Lite smålustig var den, helt klart. Dock är jag inte helt säker på vad exakt den ska vara reklam för. Är det inte meningen att en reklamfilm ska ge ett sug att köpa en viss vara eller tjänst från en viss leverantör?
Näe, det måste inte en reklamfilm göra. En reklamfilm kan även ha till syfte att förändra folks syn på eller känsla för ett varumärke. Det har denna.
Näe, det måste inte en reklamfilm göra. En reklamfilm kan även ha till syfte att förändra folks syn på eller känsla för ett varumärke. Det har denna.
Bra poäng! Tänkte inte långt nog när jag skrev tidigare.
I nästa avsnitt så står Bill och Jerry nakna i duschen med sina nya skor.
Sen tappar Bill tvålen...
(som sen visar sig vara en Zune)
:D...
Exakt det Jogin nämnde: det verkar som Microsoft helt försäker ändra sin image. Eller kanske rent av skaffa sig en...
Exakt det Jogin nämnde: det verkar som Microsoft helt försäker ändra sin image. Eller kanske rent av skaffa sig en...
Men vad är det de vill ändra den till? Jag ser filmen och får känslan av att ingenting har ändrats. Det är inte klart. Jag förstår inte hur det fungerar. Det är som Windows i reklamfilmsformat. Det är luddigt och insinuerande. Om de vill få mig på kroken, bli intresserad och spänt vänta på uppföljningen har de misslyckats. Jag tänker bara "Jaa, Microsoft, de lär sig nog aldrig..." och surfar glatt vidare.
Men vad är det de vill ändra den till? Jag ser filmen och får känslan av att ingenting har ändrats. Det är inte klart. Jag förstår inte hur det fungerar. Det är som Windows i reklamfilmsformat. Det är luddigt och insinuerande. Om de vill få mig på kroken, bli intresserad och spänt vänta på uppföljningen har de misslyckats. Jag tänker bara "Jaa, Microsoft, de lär sig nog aldrig..." och surfar glatt vidare.
Visst. Jag sa aldrig att den var lyckad. Tycker den är rätt bra... kanske inte för Microsoft dock...
Microsoft: first ad just an "icebreaker"
Indirectly addressing concerns that the spot doesn't immediately either promote Windows or criticize rivals, Veghte explains that the 1:30 spot is just part of a "first phase" meant to refamiliarize viewers with Microsoft rather than a direct promotion.
via MacNN
Tror att de försöker få reklamen att förmedla att Microsoft leder utvecklingen, att det är MS som sitter inne med det som krävs för att framtiden ska bli "wow!"...
Samt tvätta lite på deras rykte som hjärtlöst jätteföretag
Apple är också ett ganska hjärtlöst företag som också vill har helst hela kakan det
är av samma skrot och korn men OS X är bättre än Vista!;)