Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsofts nya reklamfilmer (Gates/Seinfeld och I'm a PC)

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Peo:

Apple är också ett ganska hjärtlöst företag

Hjärtlöst på vilket sätt? Apple är väl snarare ett av få multiföretag som lägger lite hjärta och mycket hjärna på sina produkter...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-05 15:55

Detta påminner väldigt mycket om Seinfelds reklamfilmer för American Express (regisserade av Barry Levinson), där han på precis samma sätt går och tittar vardagligt i affärer, fast med en tecknad Superman.

Budskapet i denna reklam är väl i slutändan att Microsoft sitter inne med en hel del hemliga och mycket intressanta framtidsplaner. Något lika förvånande och revolutionerande som ätbara datorer skulle kunna vara.

Men om det nu är så att de har något bra planerat, tror jag mer på Apples klassiska metod att släppa nyheten som en bomb från ovan, långt innan någon hade kunnat föreställa sig en liknande produkt och sen tillägga "And it's available TODAY".

Gud, jag höll på att somna.

Kommer det bli en serie kan man ju skarva ihop dem, ge pris till den som inte klipper med ögonen innan svsnitt tre rullar....

Det roliga är att Bill SER otroligt sympatisk ut, men så fort han öppnar truten låter han som Kermit the Frog.

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-05 19:03
Ursprungligen av Goflorp:

Det roliga är att Bill SER otroligt sympatisk ut, men så fort han öppnar truten låter han som Kermit the Frog.

...& du finner inte Kermit sympatisk?

Ursprungligen av Goflorp:

Både Gates och Ballmer har ju sjukt jobbiga röster. Vad kommer i nästa reklam? Karaoke? *rysning*

Nej, jag är mer en Waldorf & Statler-gubbe

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-09-05 21:15

Hmm undrar om någon här hör till målgruppen av filmen? Inte för jag vet vem målgruppen är. Men inte fasen kan de ta fram en reklamfilm som vi skulle hylla. Nu har de gjort något halvkasst som vi bara fått se början på. Hur många inlägg har inte det genererat här redan? Hmm de kanske har lyckats i alla fall vi pratar ju helt plötsligt om deras kassa reklamfilm istället för deras kassa produkter. Fokuset har flyttats å det redan efter första filmen. Inte så illa jobbat ändå

En snubbe på AppleInsiders forum tyckte såhär:

Citat:

I think Shoe Circus is supposed to be a metaphor for Microsoft.
The Conquistador is a metaphor for Windows Vista.
At first it "runs a little tight" but with a little breaking in... its a 10!
Oh, and you've been a platinum member of the Microsoft Clown Club for so long and earning your Big Top points, so why switch to those fancy shoes that fit better and don't fall apart?
After all you are getting a "quality product at a discount price, so why pay more?"

or am I reading way too much into this?

Jag tror att han har rätt. Och framförallt är poängen med reklamen ett återvändande till Microsofts huvudsakliga affärsidé: vaporware. Man vill alltid prata om framtiden, och aldrig om samtiden där de egna produkterna utklassas av konkurrenterna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-06 23:47

Man ska nog akta sig för att döma ut filmerna innan fler har gått.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-09-07 01:29

De hade kunnat göra en mycket kortare reklamfilm som hade varit lika obegriplig.

En sak jag inte förstår är varför Gates gick med på att sända homoerotiska vibbar till alla Windowsanvändare där ute. Kanske är det som ska vara mysteriet då.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-07 09:50
Ursprungligen av boris91:

De hade kunnat göra en mycket kortare reklamfilm som hade varit lika obegriplig.

En sak jag inte förstår är varför Gates gick med på att sända homoerotiska vibbar till alla Windowsanvändare där ute. Kanske är det som ska vara mysteriet då.

Alla kanske inte uppfattar homoerotiska vibbar lika starkt som du gör.

jag har bättre grundförutsättningar än de flesta här att detektera dylika vibbar.
Jag märkte då inget. Det ryckte inte i bagetten om vi säger så.

Så det där får du gärna förklara närmare.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-07 10:14

Ja, det här var verkligen genomdåligt. Nu är väl jag kanske ovanligt neggo eftersom jag tycker Seinfeld är ungefär lika kul som Bill Gates, det är ett rätt dött lopp mellan de 2 komikerna. Båda 2 tillsammans: ja, det blir ungefär lika kul som en begravning.

Sen har jag svårt att förstå all vista-bashing. Vista är ju inte sämre än något annat MS gjort, snarare bättre. Problemet som många har är nog att man försöker köra Vista på billiga skit-pc med undermåliga prestanda, ja, då går det ju som det går.
Där är ju MS storhet och problem. Folk förväntar sig bakåtkompatibilitet med Windows 1.0, superprestanda på Pentium-processorer, läcker grafik som flyter på ISA-grafikkort och till slut, enkelt att piratkopiera. Missar man någon av förväntningarna så sågas operativet rakt av, medans nästa hypas. Just nu väntar ju alla på WIndows 7 som skall frälsa pc-världen...

Gammal sanning:
Good, fast, cheap. Pick any two.

Ursprungligen av bollman:

Sen har jag svårt att förstå all vista-bashing. Vista är ju inte sämre än något annat MS gjort, snarare bättre.

Ligger inte MS största problem snarast i sin egen presentation av Vista?

Alltså, att marknadsföra något som WOW gör ju att det i princip är omöjligt för konsumenten att inte uppleva produkten som sämre än hennes egna förväntningar.

Jämför man exempelvis YouTube - Windows Vista Commercial med den nya reklamfilmen YouTube - Bill Gates & Jerry Seinfeld - Shoe Circus Commercial så blir det lite tydligare att de angriper problemet från ett helt nytt håll.

Jag tror nog att detta kan bli intressant. Antingen funkar det eller så kör de rejält i diket. Oavsett så ska det bli spännande att sitta på läktaren och se hur det fortsätter.

Som jag skrev i ursprungstråden om Crispin Porter + Bogusky och Microsoft.

"The two understand just how delicate the Microsoft project will be. "To try to be cool is to not be cool," Keller pronounces. "To chase cool, you're chasing something that already exists, which means you're always going to be on the wrong side of it, you'll always be following."

Jag tycker att reklamen är underlig, men inte dålig. Vi får se vad kommande snuttar har att erbjuda. En sak är säker, oavsett om man gillar Microsoft eller inte så vill man ju se vad nästa reklamfilm har att erbjuda. så på så sätt har de ju lyckats.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 13:14

Man undrar ju vad som blir fortsättningen på det här, Longhorn II?:p

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-07 22:49

Varför skulle folk nedgradera till XP från Vista om det inte är sämre?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 23:39

Frågan är ju också vad vanliga (icke datorintresserade) människor har för förhållande till windows. Är det något man kan välja eller något som bara sitter i datorn när man köper den liksom. Dom flesta som bygger sina datorer själva tror jag faktiskt inte betalar för windows.

Jag skriver det här för jag funderar över vem reklamen riktar sig till.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-09-07 23:44

Iofs sant, därav också att många inte förstår konceptet med att uppgradera systemet. Vaddå? Detta är ju datan så som den är? Den har Windows, vad är problemet?
De flesta användare får ju Vista på sina datorer nu när de köper nya maskiner. Det dröjer nog inte så värst länge innan de börjar kräva datorer på sina jobb som kör Vista och sen så rullar det vidare för Microsoft. Deras fel här var väl att det tog 5 år mellan XP och Vista. Inte bra.

Sen kan man ju undra om det är smart av MS att verka mer "cool". Jag menar, nämn Apple i företagssammanhang och de flesta "tekniker" skrattar sig fördärvade. De menar ju att Apples produkter är överprisat design-tjafs och inget man kan göra något vettigt med. I det läget kan det vara smart för MS att vara positionerade mot kostymnissarna istället. Tyvärr är det ju också där de riktigt stora pengarna finns...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 00:01

Hmm, jo det måste nog vara mot hemma användare man vänder sig och kanske ett tecken på att man fruktar att Apple tar marknadsandelar. Skilnaden är ju tycker jag att Apple har substans i sin produkt.

Så är då nästa reklamsnutt ute:

YouTube - New Family - Jerry Seinfeld and Bill Gates (Long Version)

Jag retade mig på de första och fattade inte vad man var ute efter. När jag nu sett den andra så tror jag att detta kan bli till nytta för Windows och Microsoft, Jag gillar Bill när säger sig inte ha pengar att betala Pizabudet. Om man kan identifiera sig med 2 vanliga killar så är det bra för MS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 08:37

Jag började titta men efter 45 sekunder stängde jag av. Jag orkar inte titta på 5 minuter av "ingenting".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-12 08:52

Mer underhållande än den första tycker jag... fast budskapet är väl att Microsoft inte har någon kontakt med verkligheten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 11:00

Bättre än den första och lite rolig. Men är det verkligen rätt sorts typ av reklamfilm för Microsoft?

Är det inte en massa geek- och branschhumor invävd i dialogerna? Iofs vet jag inte vad "wine in mustard" skulle vara i IT-sammanhang. Eller historiskt om Microsoft / Windows. Men det känns onekligen som ett otal uttryck och ord slängts in i de korta dialogerna.

Lite väl korta för övrigt. Känns för smart för sitt eget bästa. Som de slutklippt filerna och förkortat dialogerna väl brutalt.

Ursprungligen av martineden:

Är det inte en massa geek- och branschhumor invävd i dialogerna? Iofs vet jag inte vad "wine in mustard" skulle vara i IT-sammanhang. Eller historiskt om Microsoft / Windows. Men det känns onekligen som ett otal uttryck och ord slängts in i de korta dialogerna.

Lite väl korta för övrigt. Känns för smart för sitt eget bästa. Som de slutklippt filerna och förkortat dialogerna väl brutalt.

Hittade det.

"Well there were some subtle messages.
The dining scene: The grandmother has been there for 7 years. They are having the same food they had yesterday. - signs towards routine, age and outdatedness.

The pool: The colours of the toys were the Microsoft Colours. This whilst being told “it never gets warm”. - saying don’t expect warmth from Microsoft.

Bedroom: Bill bends shoe, taking us back to the previous commercial, where we are told to Spend More, whilst talking about connecting to people.

Grandmother (who has been there for 7 years) and people think are in the way suprises us by fixing the car. - old product still works.

The bit which I’m still puzzling about, because it is unsettling is the “gum in my roll” where the mustard is introduced. - a quick take on this :nasty stuff is glossed over with premium product (which the rest of the family surreptitiously consumes).

In short, there’s more going on here.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 15:50

Lite underhållande är det allt

Vi får se hur det slutar.. det känns inte alls som Microsoft-reklam, även om Gates är med och Vista-loggan.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-09-12 16:30

Denna tråd är väl bevis nog för att Microsoft har lyckats med sitt uppsåt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 20:25
Ursprungligen av gunek:

Denna tråd är väl bevis nog för att Microsoft har lyckats med sitt uppsåt.

Att tekniknerdar talar om deras reklam? Är det verkligen oss de vill nå och nöjer de sig med att minst hälften av oss tycker den är dålig eller inte förstår den?
Finns någon missuppfattning om att en reklam är bra bara för att folk pratar om den. Det tycker inte jag stämmer alls.

Ursprungligen av acke:

Finns någon missuppfattning om att en reklam är bra bara för att folk pratar om den. Det tycker inte jag stämmer alls.

Det är ingen missuppfattning, det är en reklamfilms syfte. Prat leder ofta till ökad försäljning eller stärkande av varumärket..

Bevaka tråden