Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midiklaviatur 49N eller en hammare...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som testat Jam´s midi-klaviatur jjlabs 49n?? Den som är vit... Finns också samma av ett annat märke och heter då Prodipe 49N. Hur är klaviaturen på dessa? Letar febrilt efter någon klaviatur som är skön att spela på...

Sen tänkte jag öppna den plocka ur klaviaturen och sen montera i en padkontrol samt en nocturn och göra ett nytt skal där alla tre passar i... hehe. Men jag behöver en skön klaviatur. Och kom inte och ge rekommendationen om en Novation Remote SL. Hade en 61´a och den åkte ut fortare än kvickt eftersom den var svampig. Kändes som någon lagt wetex-dukar under varje tangent samt att anslaget var kort. Klaviaturer jag gillar: Virus, ASR-10, K5000

Någon som har ett bra tips som inte kostar skjortan nu?

Det där är en otroligt cool idé, hoppas du bloggar lite om hur det går. Jag skulle kika på CME-s klaviaturer som är billiga och inte så tokiga. Begagnat smakar förstås bäst.

K5000 är en Fatar, modell Rolls-Royce, så den lär du inte hitta billig

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-05 21:54

Ännu mer overkill... ASR-10.. samma klavi EPS, EPS16+, ESQ-1, SQ-80.. hittar du en död sådan så tar du klavvet(stoppa på en mikrokontroller för avkodning/midi) och ger resten till mig

Ursprungligen av saddox:

Ännu mer overkill... ASR-10.. samma klavi EPS, EPS16+, ESQ-1, SQ-80.. hittar du en död sådan så tar du klavvet(stoppa på en mikrokontroller för avkodning/midi) och ger resten till mig

Fast SQ80 lär väl inte ha samma klav? De har ju polyfonisk aftertouch.

Cme keyboarden skramlar. Men visst, den är riktigt skön jämfört med Novations. man kan ju ta en eps osv men det blir en massa jobb att få ihop det. Tänkte ta kretskorten och hela fadderullan och sen montera ihop det internt med en usb-hub. Göra valnötspaneler och sen ett case i borstad aluminium. Sen byta ut alla rattar så att de är likadana överallt (Överkurs som får ta sin lilla tid. Monterar ihop det så länge dock)

Men det är ingen som varit inne på Jam och kännt på JJlabs N49 ?? Den kostar ju bara 995:- men eftersom de inte har några rattar och sånt så kanske de satsat på ett halvvettigt klav.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-06 11:37

android: Skillnad i funktion men inte i känslan. Det är samma radda med tangenter iaf

saddox: Ok, jag trodde att ESQ1 etc inte hade samma "klappriga" känsla i och med att poly-ATn avkänns med nån form av metallremsa under tangenterna...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-06 23:18

android: De känns rätt så likadana.. haft ESQ-1, har SQ-80 och har haft EPS16+ under tiden. Alla de känns/kändes likadana.

Min fundering kring CME var ju att du får rätt mycket låda "gratis".

Kanske intressant: Ensoniqs keyboards tillverkades av Fatar. Eller det står iaf Fatar på dem.

1
Bevaka tråden