Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro med defekt nvidia, ligger vi illa till nu?

Tråden skapades och har fått 260 svar. Det senaste inlägget skrevs .

NVIDIA grafik kort kan vara trasiga från fabrik

Mycket viktigt att veta inför ett ny köp eller begagnat köp!

If you bought a laptop with either the NVIDIA Geforce 8400M (M for Mobile) or 8600M in it, you can now stick yourself in the pile for people with bad luck. This includes laptops from the following brands (take a deep breath): Acer, Apple, Asus, BenQ, Dell, Fujitsu, HP, LG, MSI, NEC, Sony, Toshiba... to name a few. Now it's not with everyone, of course. If you hit your Control Panel and find yourself using either the 8400M or 8600M graphics processor, you're affected; everyone else can move on.

Källa:
NVIDIA DISASTER: thousands of GPUs faulty

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 15:12

Någon som vet om man kan identifiera de här korten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 15:49

VI har pratat lite om det här: defekt nvidia

Om jag fattat det rätt så borde det gälla alla MBP med nVidia-kort (8600GTm) som finns ute nu..

Mm det finns ju en tråd där detta tas upp också. Väldigt tråkigt.

På min MBP, som även har bytt logikkort en gång, har jag råkat ut för skumma grafikbuggar både före och efter logikkortsbytet.
Fyrkanter över hela skärmen och allt blir rosa typ. Händer så sällan att jag inte tyckte det var värt att tänka något mer på, men jag undrar om det hänger ihop med detta...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-03 16:21

Det är väldigt tråkigt. Speciellt när garantin har gått ut och plötsligt går grafik kortet sönder. Det kan bli väldigt dyrt men jag hoppas att Apple gör en extended program som dom gjorder med G3 iBooken.

Mitt logikkort byttes ut i slutet på maj på grund av att nvidia kortet gick sönder på min 15" Macbook Pro. Skaffade direkt Apple Care bara för att vara på den säkra sidan i 2 år.

//Rob

Slog ihop två diskussioner med samma ämne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 18:16

Jag vägrar att gå med på att betala en jävla massa pengar för ett fel som detta om min dator brakar!
Jag har bytt ut logikkortet en gång, kan man då hoppas på att logikkortet man får har ett bra grafikchip? Någonstans i tillverkningen måste de ju upptäckt och rättat till ellerhur?

Hur är tekniknivån på tex LAN-master, kan de se vart felet sitter eller testar det bara några punkter och konstaterar att det sitter i hela logikkortet? Kan ju vara bra att veta för oss alla.

Är lite orolig då min dator blir duktigt varm hela tiden och precis är utanför garantin.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-03 20:26

Jag har köpt Apple Care till varje bärbar dator. Det har faktiskt lönat sig (speciellt om man köper genom eBay från USA). Min Powerbook var hos Apple 4 gånger. Min Macbook Pro 2 gång. Det är alltid något som går sönder med bärbara datorer.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 21:05

Hur är det med AC? Kan jag köpa den ebay och aktivera den även fast min garanti har gått ut? Har för mig att Apple inte är så sugna på det?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-03 21:14
Ursprungligen av acke:

Hur är det med AC? Kan jag köpa den ebay och aktivera den även fast min garanti har gått ut? Har för mig att Apple inte är så sugna på det?

Nej det går inte. Det kan du endast göra inom det första året.

//Rob

Vill bara bidra till den tråkiga statistiken vad gäller bärbara Macar och Nvidia. Idag, två dagar efter att jag första gången hörde talas Nvidias grafikkortsproblem, slocknade skärmarna på min MacBook Pro. Jag köpte den i juni 2007 (2,4 GHz 17' högupplöst). Varken extern eller inbyggt skärm tänds, men datorn i övrigt förefaller att fungera. På Apple's diskussionssidor duggar rapporterna om snarlika symtom tätt. Det verkar vara byte av moderkortet som gäller.

Min förra sjuttontummare dog lika plötsligt men då var det strömförsörjbningschipet som dog. Men den hade i alla fall hängt med tre år. Jag blir så trött.

Man skulle kunna tro att någon ekonom på Apple har räknat ut att grejerna varit lite för bra och att en smygande kavalitetssänkning skulle öka fösäljningen.

Så, nu får jag grafikbuggen oftare och oftare känns det som... Måste starta om datorn varje gång.
Nu är det inte så att hela skärmen blir rosa (vilket ju dock kan hända också), men programfönster blir ett enda flimmer och sedan låser sig datorn helt.

Har installerat SMC fancontrol och höjt minimumhastigheten på högerfläkten till 2750 RPM.. Får se om det hjälper något.
Avvaktar tills det kommer ut någon serviceplan, om det ens gör det.... Annars får jag väl kontakta dem ändå.. Eller stå ut med det några månader och chansa på att de byter ut datorn till nästa version av MBP, så att man förhoppningsvis inte får en dator med samma problem...
Gah.

Senast redigerat 2008-08-23 20:06

Förlåt, lite off topic, men blir skärmen rosa? Hurdå rosa?
Låter mycket roligare än en vanlig kernel panic..

Sorry, jag tycker mycket om rosa på senaste, helt utan att vara kär.

Ursprungligen av klarabara:

Förlåt, lite off topic, men blir skärmen rosa? Hurdå rosa?
Låter mycket roligare än en vanlig kernel panic..

Sorry, jag tycker mycket om rosa på senaste, helt utan att vara kär.

Ibland överhettas grafikkretsen eller något sådant så hela skärmen blir ett rosa flimmer. Små fyrkanter i rosa och inslag av lite grönt och blått. När man rör på musknappen kan det flimra till lite extra.
Man tvingas starta om datorn.
Du hade inte gillat det trots färgen, det kan jag nästan garantera

Kan tillägga att min skärm dog (helt svart, fungerara ej med ext. skärm, men startljud hörs) för en vecka sedan, ca en månad efter garantin gått ut.

Har fått kostnadsförslag från inlife för en reparation som då skulle kosta ca 11000:- allt som allt.

Surt sa räven.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 10:30
Ursprungligen av hlundell:

Kan tillägga att min skärm dog (helt svart, fungerara ej med ext. skärm, men startljud hörs) för en vecka sedan, ca en månad efter garantin gått ut.

Har fått kostnadsförslag från inlife för en reparation som då skulle kosta ca 11000:- allt som allt.

Surt sa räven.

Jag skulle inte ge mig. Jag skulle ringa Apple och först förklara och om inte det hjälper ringa och prata med stora bokstäver.

Precis, prata med Apple. Och, vad säger kostnadsförslaget, vad behöver repareras? Är det så att bara något "helt plötsligt" slutat fungera låter det som fabrikationsfel. Har något kort brunnit upp för att datorn är full med kaffe blir det förmodligen svårare att peka på fabrikationsfel.

Då skall vi se, det är alltså logickortet som inlife menar har gått sönder. Dom har inte förklarat varför det skulle ha gjort det.

Det som skedde var att jag körde apple updater, stängde av datorn och gick och la mig. Morgonen efter var skärmen död.

Har pratat med apple och det var först när jag drog svängen om konsumentköpslagen (eller vad det nu heter) som jag verhuvudtaget fick tala med supporten. Det var senare dem som rekommenderade mig att lämna in datorn hos inlife.

Har ännu inte talat med inlife sedan jag fått kostandsförslaget, men planerar såklart att gå dit och prata med dem igen innan det ens blir aktuellt att betala något. Har också varit i kontakt med konsumentombudsmannen som rekommenderade mig att kontakta allmänareklamationsnämnden om jag inte får ärendet att gå på garantin.

Det som jag tycker är jobbigast rörande fallet är att jag inte direkt kan gå och skälla på inlife, då jag bara lämnat datorn där för reperation. Datorn köpte jag direkt av apple. Min erfarenhet av apples support är att man inte får prata med någon som har chans att påverka.

Men ni kanske kan tipsa lite här om hur ni skulle gjort? Skall jag gå direkt till inlife och prata med dem (och kanske ta med mig artiklar angående nvidiakortens fel?) eller ska jag ringa apple och försöka få dem att i sin tur påverka inlife? Vad säger jag isf? Vem vill jag prata med?

Tipps mottages gärna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 13:26

Inlife gör nog inget extra för att hjälpa dig. Den här fighten får är du ensam om. Ring Apple, förklara läget, gör de medvetna om att du vet om grafikkorts-problemet och att andra tillverkare vet om det.
Funkar det inte så se till att få prata med någon chef eller liknande. Var inte nöjd med att prata med någon som ändå inte kan fatta några beslut åt dig.

Sannolikt är det grafikkortet som gått sönder och då måste hela logikkortet bytas på MBP. Om man tar sig igenom jättetråden om detta uppenbart vanliga fel på Apples diskussionssidor verkar det finnas de som lyckats få Apple att stå för reparationer även om garantin gått ut. Man ska vara envis men artig och trevlig och få dem att inse att man är försiktig med datorn i allmänhet. Hur det skulle funka i Sverige där Apple inte har egna fysiska butiker vet jag inte.

När jag lämnade in min försökte jag ta upp ämnet om dessa numera ökända Nvidia-kort. Men de värjer sig väldigt skickligt och har väl fått instruktioner av Apple att låtsas som det är ett unikt fel och beror på oerhört olyckliga omständigheter. Så jag vet inte om artiklar skulle hjälpa. Det hela kan ju förändras snabbt om Apple/Nvidia tar sitt ansvar och går ut med en generell förlängning av garantin.

Jag fick tillbaka min MBP 17' i torsdags med nytt logikkort. Men det höll bara några timmar och datorn fick tas in till verkstan igen. Morr! MBP är en dyr maskin men håller tyvärr inte måttet enligt mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 13:45

De som reparerar, tror du att de vet vilken del på logikkortet som är trasigt? Jag tror bara att de testa några tester typ Apple Hardware test och får de en "röd bock" på logikkortet i tetstet så nöjer de sig med att byta ut det och bryr sig inte om att ta reda på vad som är fel.
Tycker det verkar för när man frågar så är svaret svävande och så blir det tillslut svaret logikkortet. Alltså får man ingen hjälp av reparatörerna utan man ska nog gå direkt på Apple istället.

Jag tror att auktoriserade reparatörer får en ganska bra uppfattning av vad som är trasigt när de läser symtombeskrivningen (i detta fall, allt fungerar utom intern och extern video). Särskilt när system profiler uppger Intels integrerade chips istället för Nvidia 8600.

Visst kan ett svävande svar bero på okunskap, men också på att de inte får underblåsa några massprotester innan Apple hunnit bedöma omfattningen av problemet och räknat ut vad det skulle kosta att slutas låtsas som om det inte fanns.

11'000?? Det är ju typ en ny dator? Hemförsäkringen då?

Jo det är ju en ny dator, fast inte med samma speccs som MBPn

Hemförsäkringen täcker tyvärr inte detta i mitt fall.

*ryser*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-03 15:11

Kan bara ansluta mig till skaran. Min MBP inköpt 2007 06 dog i går. Som så många andra beskriver så verkar allt fungera utom just att skärmen är svart. Vet inte ens om det är någon ide att ta den till typ Inlife för reparation, 11.000 för att byta Logic Board är mer än jag kan betala just nu och dessutom eftersom det är ett uppebart fel på hårdvaran så kan det ju bli problem om ett år igen om man låter fixa det. Tillsammans borde vi kunna göra något åt det här, det är ju ingen tillfällighet när vi just är så många med samma problem!

Hälsningar
Mikael

När iBook-problemen med trasiga moderkort började bli allt mer frekventa så förnekade Apple att det skulle vara något fel in i den längsta, tills dom gjorde helt om och skapade ett reparationsprogram för byte utan kostnad. (Problemen var *omfattande* den gången, jag vet fler iBook:ar i min omgivning som fick byta moderkort än inte göra det tror jag.)

Jag har nu tvingats byta logikkortet två gånger i min MBP bara under augusti i år. Nu har det senaste logikkortet fungerat i snart två dygn! Imponerande. Datorn känns dock slöare nu, men det kan iofs hänga ihop med att jag vant mig Mac Pro'n jag införskaffade under reparationstiden.

Svårt att bedöma omfattningen av problemet utifrån klagolåten på olika forum, men jag tycker att ett grafikkort inte bara ska lägga av så där. Dessutom har ju faktiskt Nvidia erkänt att de har kvalitetsproblem. Apple får väl en god uppfattning om hur stort problemet är genom sina AASP och kommer antagligen vara knäpp tysta ända tills de gjort sina kalkyler över vad det kostar att inte svika sina kunder. Eller kanske hoppas de presentera något 9/9 som får alla att vilja köpa nytt istället för att hänga kvar vid drygt året gamla MBPs.

Hur som helst, om nu Dell erbjuder förlängd garanti på Nvidia-bestyckade bärbara, tycker jag att även Apple kan göra det utan att man behöver hota med masstämningar. I synnerhet som MBP inte är prissatt som en slit-och-slängdator.

Eller så blir Apples skadeståndsanspråk på Nvidia så massiva att Apple tar över grafikkortstillverkaren av ren barmhärtighet och buntar ihop deras snillen med PA Semi's dito för att ge Intel-Macen ett gigantiskt försprång på grafiksidan. En central del i Apples "Mystery product transition". Jag bara spekulerar förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-06 16:06

Lämnade i alla fall in min MacBook Pro i dag hos en auktoriserad Apple service provider. Han gjorde en snabbtest i butiken och kunde konstatera att det i alla fall inte är ramminnet (som Apple på telefon så bestämt hävdade att det var) så det lutar alltså åt det "ökända" logic board/nvidia problemet a la 11.000 kr. Hur som hällst hoppas jag att med service providerns hjälp kunna styrka att det är ett fabriksfel och inget jag förorsakat och därmed till Apple kunna hävda konsumentköplagen. Hjälper inte det så är det Allmäna reklamationsnämnden nästa.

Micke

Bevaka tråden