Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många exponeringar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-09-05 18:31

Registreras det i kameran hur många exponeringar man gjort, typ som mätarställningen i en bil?

Beror på. Olympus systemkameror har en dold meny som visar hur många gånger slutare använts. Jag använder Olympus själv, så jag har dålig koll på hur det är hos andra märken.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-06 16:16

Finns diverse exif läsare som kan läsa antal exoneringar.

Tex i Mac os 10.5 kan man bara öppna en bild med "preview" och kolla "nikon info"

• Medlem
  • 2008-09-06 16:24

I Aperture så kan man klicka på en bild, välja fliken Meta data (W byter flik automatiskt där), och sedan, längst ner, trycka på EXIF, och där finns ungefär allt du kan tänka dig!

Jag har noterat att för den paranoide så läggs det in en del "kul" saker i EXIF-filen.
Som andra nämner beror det på vilken EXIF-data-läsare man använder....

Med rätt program går det att hitta kameramärke, serienummer på såväl kamera som lins, tidpunkter etc ....

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-09-07 22:45
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har noterat att för den paranoide så läggs det in en del "kul" saker i EXIF-filen.
Som andra nämner beror det på vilken EXIF-data-läsare man använder....

Med rätt program går det att hitta kameramärke, serienummer på såväl kamera som lins, tidpunkter etc ....

Tom i dom nya mjukvaran på Nikon kan man putta in @ adress tex foto ©
tel nr /mm mm
som bäddas i EXIF datan

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-07 23:32

Jag hitta ingen "räknare" i min tidigare Nikon D40 eller nuvarande Pentax K20D. Så jag gjorde så att jag ställde in att kameran skulle döpa filnamnen i nummersekvens. Olika kombinationer kan göras med filnamnet. På så vis har jag lite koll på antal exponeringar som tagit med kameran.

1
Bevaka tråden