Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Negativt porträtt.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2008-09-07 15:41

Tjena!
Har en lite öjlig fråga: Hur gör man en negativ bild med t ex rött ist för svart?
Kan inte så mkt så jag tog mig an en tutorial igår där dom har en negativ bild (heter et ens så?) förstår bara inte hur man gör :S
Här är iaf tutorialen, någon som kan förklara på ett enkelt sätt?
Pop Art Portrait - Adobe Photoshop Photo Editing - Adobe Photoshop Software

BaronS

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 16:21

cmd + I ger en negativ bild, sen nästa steg för att byta ut gråskalan mot en färgskala rött mot vitt tex gör ett nytt lager fyllt enbart med en bra röd färg, och i val av lagersammansättning välj färg (color) ... måhända måste du justera det undre lagret med nivåer för att den rena svärtan förblir svart, om du inte gör den ngt grå

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2008-09-07 16:33

Lagersammansättning?
Jag gjorde så att jag gjorde om bilden till gråskala, sen cmd + i, nytt tomt lager fyllde det med rött, sen tappade jag dig ^^

Tack för ett bra svar

BaronS

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 16:37

Annars så kan du testa köra en duotone, då kan man mixa med en pantonefärg, ger inte lika mycket kontrollmöjligheter men om det ska tryckas så är det ett safe sätt att pricka en färg rätt, sedan så kan man även köra svart-guld mm vilket är lite smutt.

1. Mode-Grayscale.
2. Mode-Duotone.
3. Så väljer du om du vill köra en eller flera färger.

Alt 2.
1. Gör ett nytt lager ovan bilden.
2. Fyll med den färg du önskar.
3. Ändra blendmode till tex multiply.

1
Bevaka tråden