Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera video mot central lagringsenhet?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-05-02 23:34

Jag behöver ett system för 6 st videoredigeringar (FCP) som ska köra mot en gemensam lagringsyta (3st G5:or - 3 st MacPro).

Tanken är att man ska kunna jobba vidare med den film man håller på med på vilken station som helst.

Vad behöver jag? Gigabit? Fiber? Har några Xservrar men ingen Xraid. Tacksam för alla förslag.

Ps. Till admin: Flyta gärna den här tråden om den ligger på fel ställe. Ds.

• Medlem
  • International user
  • 2007-05-03 02:17

Hejsan hej!

Jag skulle inte rekommendera att redigera via nätverket. När jag började här så var det kopplat så mot "jobb" datorn jag har och jag blev närmast tokig när jag satt och redigera. Fick dropframes hela tiden och jag tappa lusten att leka med klippen. Det är min erfarenhet.
Kan ju bero på mycket men hårdvaran jag har här är rätt vassa (bra) grejjer så kändes nästan som om gigabit inte räckte till. (även under Dv pal redigering)

Så som jag har det nu så har jag 3 datorer kopplade till QLogic Sanbox fiberswitch som i sintur är kopplade till 3 xraids. Har sedan 3 andra datorer som är kopplade till raidarna via nätverket genom en xserve. Tyvärr så vet jag inte riktigt om ens en xraid klarar av att 6 personer jobbar ifrån samma källa samtidigt (dv material = kanske) men okomprimerat tror jag inte.

Jag skulle föreslå en Sanbox och en fiber raid (finns billigare alternativ än Xraid) men det skulle nog fortfarande kosta lite över 100k.

När jag har låst mina jobbdatorer så brukar jag föra över projekt till de andra datorerna som enbart är kopplade till "allt" via nätverket och jobba lokalt ifrån de interna hårddiskarna. När jag är färdig för jag bara över projektet till nån av raidarna och jobbar vidare om det skulle behövas.

Klockan är lite förmycket så jag kanske pratar i nattmössan. Blir lätt så när man jobbar 17h pass (fortfarande på jobbet!) Och det börjar bli dags att "bädda" soffan...!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

Det låter som att Xserve RAID (den heter faktiskt så) ansluten via Fiber Channel är rätt för dig. Finns lite information här: http://www.apple.com/xserve/raid/performance.html

Jag vet att Erik.DV här på forumet använder en liknande lösning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-03 12:35

Det är en bra fråga du ställer och jag har två generella svar. För och främst kör vi endast 1 redigering till 1 fiberdisk så där blir livet mycket lättare.

Jag har tidigare försökt köra DV redigering över gigabit och vi gav upp. Det gick inte bra. Droppade frame osv. Detta var på 10.2 > 10.4 tiden mot en Rourke SCSI raid kopplad till en Dual 1GHz G4 med OSX Server 10.3 och 10.4.

Vad jag sett fungera är:

- Dedicerad redigeringsdiskar/servrar. Dessa är generellt mycket billigare än SAN / Fiber lösningar och göra oftast iSCSI-protocol och inte AFP / TCP-IP etc. Här fixar man generellt DV med ett antal strömmar, kanske någon okomprimerad ström. Inte mer.

Man kör här över gigabit nät vilket gör dem billigare och jag tror ovan är väldigt bra för 4-6 man DV-redigering.

- Äkta SAN / Fiberlösning. Här kan du köra vad som helst men pengarna börjar rulla iväg ganska fort. Flera RAID-diskar med, beroende på antal strömmar som skall hanteras och diskar som finns, flera SAN-kontrollers (servrar).

Det finns även billigare SAN-varrianter där man kör en klient mjukvara per klient... Tror tom man kunde köra en server mjukvara på en av redigeringarna. Kontroll-noder behövdes i vart fall inte vilket sänkte prislappen ganska fort jämte ex. Apple xSAN. Osäker på vad den hette men tror den fixa ett mindre antal redigeringar över fiber vilket gör okomprimerad video (delad) möjlig. Dock kommer ändå fiberswitchar in här vilket göra att prislappen drar iväg.

Senast redigerat 2007-05-03 12:48
  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-09-07 23:18

uppdatering

Hej

jag är ny i forumet och hittade denna "gamla" intressanta tråd.
Blev nyfiken eftersom detta är precis inom mitt specialintresse, möjligheterna till att arbeta med redigering av okomprimerat material i nätverk (2K/1080p och neråt).

Använder ni samma utrustning idag?
Är det någon som är intresserad av lösningar som klarar mindre arbetsgrupper för att arbeta med videoredigering i nätverksmiljö?

hälsningar
michael

1
Bevaka tråden