Det är en bra fråga du ställer och jag har två generella svar. För och främst kör vi endast 1 redigering till 1 fiberdisk så där blir livet mycket lättare.
Jag har tidigare försökt köra DV redigering över gigabit och vi gav upp. Det gick inte bra. Droppade frame osv. Detta var på 10.2 > 10.4 tiden mot en Rourke SCSI raid kopplad till en Dual 1GHz G4 med OSX Server 10.3 och 10.4.
Vad jag sett fungera är:
- Dedicerad redigeringsdiskar/servrar. Dessa är generellt mycket billigare än SAN / Fiber lösningar och göra oftast iSCSI-protocol och inte AFP / TCP-IP etc. Här fixar man generellt DV med ett antal strömmar, kanske någon okomprimerad ström. Inte mer.
Man kör här över gigabit nät vilket gör dem billigare och jag tror ovan är väldigt bra för 4-6 man DV-redigering.
- Äkta SAN / Fiberlösning. Här kan du köra vad som helst men pengarna börjar rulla iväg ganska fort. Flera RAID-diskar med, beroende på antal strömmar som skall hanteras och diskar som finns, flera SAN-kontrollers (servrar).
Det finns även billigare SAN-varrianter där man kör en klient mjukvara per klient... Tror tom man kunde köra en server mjukvara på en av redigeringarna. Kontroll-noder behövdes i vart fall inte vilket sänkte prislappen ganska fort jämte ex. Apple xSAN. Osäker på vad den hette men tror den fixa ett mindre antal redigeringar över fiber vilket gör okomprimerad video (delad) möjlig. Dock kommer ändå fiberswitchar in här vilket göra att prislappen drar iväg.