Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Pro hänger sig

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-06 21:21

Hej
Jag har problem med att FCP hänger sig vid intankning. Jag tror det kan ha att göra med ett tidkodsbrott på bandet, men jag är inte säker. Capture-bilden hänger sig medan bandet bara rullar på. Trycker på escape, men då händer ingenting. Tvångsavslutar via Finder, men programmet vägrar avslutas ändå, trots upprepade "tvångsavsluta". Så måste jag stänga av hela datorn genom att hålla nätknappen intryckt.
Kör på en ny Macbook Pro och tankar in på extern disk via USB-kabel.
Några tips?

1. USB är inte att rekomendera. FireWire is the real shit.
2. Har du Perian installerat - testa att ta bort det.
3. Är det en Canon-kamera du kör ifrån? Isåfall...tja, Canon och FCP har haft många duster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-06 21:55

En standardlösning på många problem är att ta bort alla inställningsfiler och försöka igen. Googla för att hitta exakta instruktioner! I ditt fall låter det dock mer som USB-problem. Hoppas jag har fel.

Om inga tips här löser dina problem föreslår jag Apples support-forum för FCE/FCP. Det är väldigt hjälpsamt och det finns många riktigt duktiga experter där som inte drar sig för att svara på "enklare" frågor.

Lycka till!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-06 22:09

USB använder jag givetvis för hårddisken, inte för kameran! Självklart är det firewire. Jag kör från en Canon XH-A1.
Bentb, vad menar du med inställningsfiler?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 10:47
Ursprungligen av dynamiq:

USB använder jag givetvis för hårddisken, inte för kameran! Självklart är det firewire. Jag kör från en Canon XH-A1.
Bentb, vad menar du med inställningsfiler?

Sade jag inte att Google var din bästa vän? Googla "delete FCP preferences" och finn: Final Cut Pro 4: How to delete the preference files. Kolla på forumet jag tipsade om. ***Ansträng dig lite!***

Det är inte säkert att din USB-disk hänger med i strömmen med data som din kamera levererar och som FCP måste spara till disken. Det är inte så att du kör med en gammal version för PowerPC på en Intel Mac? Det fungerar inte heller.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-11 00:30

Hej

Tack för visa råd.

Jag har nu upptäckt att när jag tankar in till den interna disken så funkar allt som det ska. Det är USB-kopplingen till externa disken som får allt att krascha. Disken dyker heller inte upp som den ska på skrivbordet när den är kopplad via USB, så det är helt klart det som är problemet.
Har ny version av FCP och en helt ny MBP.

1
Bevaka tråden