Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Slide to unlock" funktionen meningslös?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-09-11 14:00

Jag undrar om det finns nån mening med "lås upp" funktionen när man startar iphone? Eller "slide to unlock" som den också heter. Alltså man tänder ju skärmen med lilla knappen på ovansidan. Varför ska man sedan göra den extra slide-grejen. Helt onödigt. Finns det nån app som gör att man kommer direkt till iconmenyun och slipper "slide to unlock"?

Va?
Jag kommer direkt till iconmenyn.
Jag sitter iofs på 1.1.4 fortfarande.
Är det annorlunda på 2.x.x?

För att undvika att man tänder skärmen av misstag och att fickan börjar ringa folk i telefonboken?
Tycker inte att det är störande alls.
Tvivlar på att Apple tillåter en app som tar bort denna funktion, såvida du inte syftar på JB:ad iPhone, då kanske det kommer

Ursprungligen av iPhone Belgien:

För att undvika att man tänder skärmen av misstag och att fickan börjar ringa folk i telefonboken?
Tycker inte att det är störande alls.
Tvivlar på att Apple tillåter en app som tar bort denna funktion, såvida du inte syftar på JB:ad iPhone, då kanske det kommer

Eh, va?
Läste du frågan från början? "...när man startar iphone?"

Ursprungligen av theplague:

Eh, va?
Läste du frågan från början? "...när man startar iphone?"

Läste mellan raderna
Du hade rätt i hur han uttryckte sig, men jag missuppfattade tydligen korrekt.

  • Medlem
  • 2008-09-11 14:30

Sorry, lite luddigt formulerat av mig. Jag menar INTE när man startar iphone...! Jag menar när man sätter på skärmen från vila, eller standby.

Hur stor är risken att man ska tända skärmen av misstag i fickan? Knappen sitter ju så perfekt att jag aldrig skulle ens skulle kunna komma åt den av misstag.

Synd att man inte kan stänga av slide funktionen, man skulle spara några oersättliga sekunder av meningslöst väntande per dag

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-11 15:48
Ursprungligen av oee:

Hur stor är risken att man ska tända skärmen av misstag i fickan? Knappen sitter ju så perfekt att jag aldrig skulle ens skulle kunna komma åt den av misstag.

Hur vet du det? Har du ögon i fickan? Jag tillhör de personer som ständigt lyckas "fickringa" folk, men med iPhonen har jag sluppit detta tack vare den funktion som du stör dig på

Tänk dessutom om du inte har flatrate på data, och iPhonen börjar "ficksurfa", då kan det bli dyrt.

Men visst, man skulle kunna ha ett val i inställningar att stänga av det.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-09-11 16:02

Farligt att lägga ner luren utan att låsa den med, har lyckats trycka på saker med låret när jag hade tunna byxor på mig

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-09-11 14:36
Ursprungligen av oee:

Jag undrar om det finns nån mening med "lås upp" funktionen när man startar iphone? Eller "slide to unlock" som den också heter. Alltså man tänder ju skärmen med lilla knappen på ovansidan. Varför ska man sedan göra den extra slide-grejen. Helt onödigt. Finns det nån app som gör att man kommer direkt till iconmenyun och slipper "slide to unlock"?

Jag får ingen slide, min kommer direkt till home-screen.
Firmware 2.0.2 på en 3G

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-11 14:44
Ursprungligen av kenjon:

Jag får ingen slide, min kommer direkt till home-screen.
Firmware 2.0.2 på en 3G

Kan ju inte stämma. Om du har skärmen släckt och trycker på Hemknappen så får du ju upp en pil som du ska dra från ena sidan till den andra? Det går inte att stänga av..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-09-11 21:19
Ursprungligen av nllub:

Kan ju inte stämma. Om du har skärmen släckt och trycker på Hemknappen så får du ju upp en pil som du ska dra från ena sidan till den andra? Det går inte att stänga av..

Tråden handlar om vad som händer när man slår på den. Står i första inlägget.

Ursprungligen av kenjon:

Tråden handlar om vad som händer när man slår på den. Står i första inlägget.

Tråden handlar om vad som händer när den redan är påslagen men man vill till hemmaskärmen. Står i femte inlägget.

Om du ställer inställningar -> allmänt -> autolås till aldrig så låser ju telefonen sig inte. Den låser sig endast om du själv trycker på wake/sleep-knappen. Får du samma funktion då eller är det jag som är ute och cyklar?

//Irre

Ursprungligen av ihrelius:

Om du ställer inställningar -> allmänt -> autolås till aldrig så låser ju telefonen sig inte. Den låser sig endast om du själv trycker på wake/sleep-knappen. Får du samma funktion då eller är det jag som är ute och cyklar?

//Irre

Han vill ju att telefonen ska gå i låsläge, men kunna låsas upp genom enbart tryck på homeknappen. Det där har ju ingenting med upplåsningen överhuvudtaget.

Hur kan man lyckas ringa folk när den är i fickan med tanke på att det är touchscreen? Tyget i fickan kan väl inte göra något?

Ursprungligen av Isac Alipoor:

Hur kan man lyckas ringa folk när den är i fickan med tanke på att det är touchscreen? Tyget i fickan kan väl inte göra något?

Beroende på hur tjockt tyget i byxorna är så kan man styra telefonen på utsidan av fickan. Så om man t.ex. kommer åt med handen utanpå så kan man råka ringa någon.
För mig som haft en LG-telefon (chocolate, där touch-knapparna dock styrs med värme men ändå kan aktiveras genom byxorna) och ständigt råkat ringa folk av misstag (antingen genom tyget eller när man tar upp den ur fickan och den är olåst), är slide-to-unlock väldigt skönt att ha.

Han vill helt enkelt slippa Slide to unlock vid alla tillfällen och mig veterligen går det ej att stänga av. Googla lite för säkerhets skull, men ha inte höga förhoppningar.

Det går även att "slå på" telefonen via home-knappen och då är det bra att "slide to unlock" finns där för att undvika spöktryckningar.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-14 00:11

Hör och häpna! Jag har lyckats styra min iPhone med låret! Den låg med skärmen mot låret och tryckte fint på massa knappar medans jag ringde en kompis (han blev inte så glad eftersom det konstant lät i hans öra)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-02 22:23

Ladda ned winterboard i cydia. den ger en rad options, den sista är
"a better tap to unlock"

Single tap för att öppna, svara och stänga av. funkar bra so far. Var vad jag sökte.

Sök på u i cydia så kommer den upp.

Eller upplåsning med dubbeltap på home button. Finns som option i MySMS som kommer med ngt som heter Quickboard.

Varning för att både iReal och MySMS i sina Quick-varianter båda har aktivering av background SMS med volymknappen. Har man båda igång kan telefonen låsa sig.

Dubbeltap är snabbare än tap på skärmen. Det finns dock ett fånigt kameraklickljud när man öppnar som jag inte vet om det går att få bort.

Båda snabböppnarna kan vara igång samtidigt.

Senast redigerat 2009-04-04 16:03
1
Bevaka tråden