Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man bra porträtt?

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-12 10:32
Ursprungligen av magnus.forsberg:

Ett tips (om det inte redan nämnts) är att be personer att hålla huvudet rakt i z-led, alternativt lite tippat framåt och istället titta lite uppåt mot fotografen. På så sätt får man extra mycket ögonvita. Funkar speciellt bra vid blixtfoto.

Schysst porträtt-tips! Ska jag komma ihåg!

Ett tips (om det inte redan nämnts) är att be personer att hålla huvudet rakt i z-led, alternativt lite tippat framåt och istället titta lite uppåt mot fotografen. På så sätt får man extra mycket ögonvita. Funkar speciellt bra vid blixtfoto.

Du menar så här

Nä, skämt åsido....

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-12 10:56

I veckan lyckades jag lura ut ytterligare en medarbetare till en utvald glänta nära jobbet.

Rätt tråkig pose, men de ville inte ha utflippade porträtt eftersom dessa kommer att synas ut till externa klienter. Men men, jag klagar inte, jag får ju träna lite porträtt ju.

Om man gillar eller behöver efterbehandling kanske det här kan va nåt?

Portrait Professional v8 Review - ThinkCamera Reviews

Finns både för Mac och PC

Jag gjorde en serie porträtt för jobbet och fann att de flesta blev mycker mer naturliga när de fick sitta på en bakvänd stol. Helt plötsligt hade de en naturlig plats för armarna/händerna, ögonen vidgades eftersom de tittade upp på mig och jag kunde röra mig mer fritt runt dem. Dessutom slipper man pinne-i-röven-syndromet (se även bilder på Hr Bindefeld i Hänt Extra).

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-12 13:40

Jag gjorde en serie porträtt för jobbet och fann att de flesta blev mycker mer naturliga när de fick sitta på en bakvänd stol. Helt plötsligt hade de en naturlig plats för armarna/händerna, ögonen vidgades eftersom de tittade upp på mig och jag kunde röra mig mer fritt runt dem. Dessutom slipper man pinne-i-röven-syndromet (se även bilder på Hr Bindefeld i Hänt Extra).

Det med en bakvänd stol är ett enkelt och ännu ett bra tips. Ska ta med en sådan när jag ska träna lite porträtt utanför jobbet.

Träning är bra.

Du har fått till ett bra ljus på den sista. Kanske inte den mest spännande ljussättning jag har sett, men det fyller sitt syfte enligt vad du beskriver.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-12 14:29

Träning är bra.

Du har fått till ett bra ljus på den sista. Kanske inte den mest spännande ljussättning jag har sett, men det fyller sitt syfte enligt vad du beskriver.

Ja, det finns gott om utrymme för förbättringar. Men som du skrev, det fyller behovet för ändamålet. Jag får tillfälle att ta ut svängarna mer när jag ska träna på fritiden.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-18 19:12

Förklarade lite hastigt för en arbetskollega hur hon skulle rama in, fokusera med avtryckaren, manuell fokuspunkt och slutligen ta fotot. Det blev ju inte så pjåkigt...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-18 19:22
Ursprungligen av Reisan:

Förklarade lite hastigt för en arbetskollega hur hon skulle rama in, fokusera med avtryckaren, manuell fokuspunkt och slutligen ta fotot. Det blev ju inte så pjåkigt...

Ja, hur är det med upphovsrätten på den där bilden nu då...

Ursprungligen av dala:

Är det den som trycker på knappen som äger upphovsrätten?

...

Eller är den som är "hjärnan bakom bilden"? (Det kan ju vara så att man hittar en lämplig plats att ta bilden ifrån, komponerar motivet och ställer i de lämpliga inställningarna på kameran. Och sedan är det någon annan som sköter tryckandet.)

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-18 19:32
Ursprungligen av dala:

Ja, hur är det med upphovsrätten på den där bilden nu då...

Det måste vara den som trycker och tar bilden, som har upphovsrätt.

Riktihgt kul att om ngn tar en bild på en själv med ens egen kamera så äger man inte upphovsrätten till bilden.

Skall man be fotografen skriva på ett överlåtelseavtal av ngt slag?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-18 20:23
Ursprungligen av Goflorp:

Riktihgt kul att om ngn tar en bild på en själv med ens egen kamera så äger man inte upphovsrätten till bilden.

Skall man be fotografen skriva på ett överlåtelseavtal av ngt slag?

Ja, det kan verka märkligt, men dra paralleller med andra typer av handlingar. Den som utför dådet så att säga, är den skyldige. Även om medlen som användes ägdes av någon annan.

Ja, vafasen, om jag skjuter ngn med en lånad pistol lär det ju vara jag och inte ägaren av pistolen som åker dit för mord....även om jag har vapenlicens.

Fast det stämmer ju inte riktigt ändå där, vapenlicens är ju knuten till ett vapen OCH en person.

Det är inte så enkelt med upphovsrätten att man kan säga att den som trycker av är upphovsman. Jämför gärna med stämpling (som goflorp är inne på)

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-18 20:55

Mm, men jag tycker det verkar logiskt att den som fotograferar är den person som äger upphovsrätten till den tagna bilden. Oavsett vems kamera det är.

Om jag är orolig över upphovsrätten för porträttfotot av mig, så får jag ta och använda stativ och fjärrkontroll.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 17:56

Inga vanliga "porträtt" nedan. Men jag hade fönsterljus vänster om motivet och sedan hade jag en hemmagjord reflektor höger om motivet. Tog lite aluminium-folie och klädde en bok som jag kunde ställa upp bredvid. Tyvärr reflektera den inte så pass mycket ljus som jag önska, men det blev helt ok. Dessa foton är till en annons.

Senast redigerat 2008-10-03 17:42

Hej Reisan, kul att du bjuder så mycket på din "amatörism" det är verkligen befriande att följa dina eskapader att bli en bättre fotograf, helt utan att spela Allan och låtsas som att man är bättre än vad man är. Härligt.

Jag har inget direkt att säga om bilderna som inte redan är sagt, men tänkte på en sak: det känns inte helt rätt att du har jackan på dig. Det har ingen av dina kolleger. Och i enhetlighetens namn så blir det underkänt på det

Keep it up!

För inspiration (?) så hittar du mina porträtt av kollegerna på Malmö Stadsteater
(obs! inte alla är fotograferade av mig)

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 19:34
Ursprungligen av sjovall:

Hej Reisan, kul att du bjuder så mycket på din "amatörism" det är verkligen befriande att följa dina eskapader att bli en bättre fotograf, helt utan att spela Allan och låtsas som att man är bättre än vad man är. Härligt.

Jag har inget direkt att säga om bilderna som inte redan är sagt, men tänkte på en sak: det känns inte helt rätt att du har jackan på dig. Det har ingen av dina kolleger. Och i enhetlighetens namn så blir det underkänt på det

Keep it up!

För inspiration (?) så hittar du mina porträtt av kollegerna på Malmö Stadsteater
(obs! inte alla är fotograferade av mig)

Tack sjovall för de trevliga kommentarerna. Himla skoj med porträtt. Kommer bli mer av denna varan, dock lite bättre och lite mer seriösare. Förhoppningsvis blir jag bättre hela tiden och jag tycker själv att det går bättre för varje gång.

Hehe, ja, det var verkligen dåligt av mig att ha jackan på mig. Men det var ju så kallt ute. Var ju typ sist ut och då hade det hunnit bli höst.

Kul att alla porträtt på medlemmarna av Stadsteatern är svartklädda och är i svart-vit. Det svåra med att ta många porträtt, typ i såna här sammanhang är att få dem enhetliga. Tycker du lyckats hyfsat bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 20:50

Reisan, om du är anställd och avlönad, så äger företaget upphovsrätten, dvs rätten att använda och sälja om man så vill. Den ideella rätten äger alltid fotografen, och den kan inte avtalas bort.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 20:53
Ursprungligen av Tangen:

Reisan, om du är anställd och avlönad, så äger företaget upphovsrätten, dvs rätten att använda och sälja om man så vill. Den ideella rätten äger alltid fotografen, och den kan inte avtalas bort.

Även om porträttfotograferingen sker utanför jobbet, både till åtagande och plats?

Ursprungligen av Tangen:

Det är jag inte riktigt med på, har du någon källa så man kan läsa mer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 20:58

Om du inte får betalt för att göra det, dvs en del av ditt arbete så är upphovsrätten din såklart

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 21:01
Ursprungligen av Tangen:

Om du inte får betalt för att göra det, dvs en del av ditt arbete så är upphovsrätten din såklart

Nej, det ingår inte i mitt jobb och jag får nada krona för det. Men praktisk träning får jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 20:59

Man kan ta ett annat exempel, en grafisk designer som jobbar hos mig, kan och får inte göra grejer "privat" utan tillstånd separat från arbetsgivaren.

Det på grund av att det är i hans/hennes arbetsbeskrivning att göra det för företaget.

Så upphovsrätten i det fallet är alltid bolagets.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-02 21:03
Ursprungligen av Tangen:

Man kan ta ett annat exempel, en grafisk designer som jobbar hos mig, kan och får inte göra grejer "privat" utan tillstånd separat från arbetsgivaren.

Hmmm.. då måste du nog ha det inskrivet i anställningsavtalet att personen inte får ta sidojobb på fritiden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 21:06
Ursprungligen av Mija:

Hmmm.. då måste du nog ha det inskrivet i anställningsavtalet att personen inte får ta sidojobb på fritiden.

nja, det är lite klurigt, och det finns en del fall om att det inte är ok att "skapa" på fritiden i alla fall inte yrkesmässigt. I alla fall var det så det förklarades när jag studerade juridik.

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 21:02

Upphovsrätt - Wikipedia

står lite längre ner:

Den moraliska rätten, även kallad ideell rätt,

handlar om skaparens rätt att bli angiven som upphovsman och rätt att protestera om verket förändras så att det vanärar upphovsmannens rykte. I alla länder utom USA och Storbritannien (se nedan) kan upphovsmannen generellt aldrig överlåta den ideella rätten till nån annan,

Den ekonomiska rätten, även kallad nyttjanderätt,

är rätten att tjäna pengar på verket - genom att visa det, vidareförsälja det eller sälja kopior av det. Denna rätt tillhör alltid först upphovsmannen, även om han/hon är anställd, men kan genom avtal överlåtas till en annan juridisk eller fysisk person. Normalt sker sådan överlåtelse genom försäljning, direkt eller indirekt. En anställd kan till exempel ha en paragraf i sitt anställningsavtal som säger att nyttjanderätten till allt han/hon skapar som anställd automatiskt tillfaller arbetsgivaren

/Tangen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 21:04

Givetvis kan man inte avtala in absurdum vad gäller upphovsrätten med sina anställda, me jag vet att tex Tom Ford inte ens kan rita ett streck på ett papper utan att det tillfaller någon annan (i alla fall var det så tidigare)

/Tangen

Bevaka tråden