Härlig tråd som jag inte upptäckte förrän nu. Jag röstade också på den första iMac-modellen, på grund av att den har en design som på något vis alltid kommer stå sig för mig, kanske blev jag så tokglad när den kom att den överskuggar de andra, på många sätt mycket trevligare maskinerna. Nåväl, när jag kapade åt mig en själv, så hade jag haft en PowerMac 8600 med en massa tillbehör. iMacen var så liten och fin. Och allt var så designat. Den lilla tvåfärgade kulan i puckmusen. Den genomskinliga strömsladden. Alla tyckte verkligen den var snygg och verkade kul. Jag var så begeistrad i datorn att jag hade med den ut på landet, och använde den som "laptop", den var ju rätt så lättburen och tangentbord å mus gick ju lätt ner i en väska. På den tiden tyckte man verkligen den var liten och nätt - allting var ju inuti skärmen.
Fascinationen för iMac har nog inte lagt sig riktigt, för jag har en iMac G3/400 av något senare snitt och den används faktiskt, satt häromdagen och komponerade med den, med Cubase LE, Reason 3 rewire-kopplat till Cubase, samt lite hårdvarusyntar som Macen styr så fint, så fint. Detta är en ganska avancerad uppkoppling som den gamla G3:an faktiskt pallar med fortfarande.
Just idag browsade jag runt på 99mac för att kolla om 10.4 kunde vara doable på en så pass gammal dator, jag kör 10.3 och det funkar förvisso galant.
Jo, förresten... samtidigt som jag körde den där MIDI & ReWire-kopplingen så hade jag kopplat min Huawei-Tre-dongel till samma dator och var uppkopplad på nätet. Via en korsad nätverkskabel delade jag uppkopplingen till en nyare PC.
Jag skojar inte - iMacen levererar!