Dessa frågor är alltid så svåra att svara på, för det är näst intill omöjligt att sätta sig in i situationen och svara på om det kommer att fungera. Dels för att det finns så många olika definitioner av vad som menas med "räcker". Dels att "redigering" kan vara alltifrån att ändra bildstorlek i Förhandsvisning till avancerad redigering av RAW-material i Aperture. För det du skriver att du ska använda den till, ja. Men om du bli nöjd är stört omöjligt att svara på.
Mitt tips är att du köper datorn från en återförsäljare som låter dig prova maskinen och därefter återlämna den om du vill. Apple Store erbjuder detta inom de första 14 dagarna efter att du tog emot datorn. De flesta butiker gör det inte.
En notering jag gör är att definitionen av "räcker" alltid höjs. 1995 redigerade jag bilder på en Macintosh Quadra 840 AV. Idag springer en Mac Mini i cirklar runt den, ja till och med tio år gamla datorer gör det. Ändå gick det alldeles utmärkt att redigera bilder på den. Det som är fascinerande är att om tio år kommer vi ändå att fråga oss om den dagens datorer "räcker" för att göra samma sak, även om de troligen är mycket kraftigare än äns dagens Mac Pro.
Jag är inte helt rättvis. Jag redigerade förvisso aldrig RAW-bilder på min Quadra, och de gånger jag redigerade film på den var renderingstiderna rentav olidliga. En Mac Mini fungerar säkert utmärkt för dig.