Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur tar man bra porträtt?

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2008-09-15 00:40
Ursprungligen av Reisan:

Fina bilder med avslappnade och naturliga leenden. Det är banne mig det som är svårast att få till. Kanske nååågot mörka överlag men det är nog en smaksak. Snyggt!

Jag har skrivit lite om bakgrundsoskärpa på bloggen och vilka skillnader det blir mellan olika bländartal vid porträttfotografering. Kika in och se alla exempel där vetja.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-15 05:53
Ursprungligen av Deep:

Fina bilder med avslappnade och naturliga leenden. Det är banne mig det som är svårast att få till. Kanske nååågot mörka överlag men det är nog en smaksak. Snyggt!

Jag har skrivit lite om bakgrundsoskärpa på bloggen och vilka skillnader det blir mellan olika bländartal vid porträttfotografering. Kika in och se alla exempel där vetja.

Kul att du gillade mina porträttbilder. Jo, de kan kännas lite mörka, men de är tagna i skuggan med befintligt ljus. De hade fått lite varmare/ljusare färg om jag använt solsken. Tänkte att de då kommer att kisa med ögonen och kanske inte vara avslappnade i ansiktsuttrycket.

Kollade hastigt på bloggen angående porträtt. Bra tips som vanligt. Jag valde en neutral bakgrund och körde med bländartal 4-4.5 och ett 200mm för dessa porträtt. Tänkte att det kunde vara bra med ett sånt tele för att inte vara för nära motiven och ändå kunna rama in rätt tight. Ska prova mer porträtt framöver. Himla skoj!

Jag ser fram emot jämförelsen mellan Nikkor 85/1.4 och 85/1.8. Här läst/sett olika tester av respektive men inte någon direkt jämförelse mellan dessa två.

Senast redigerat 2008-09-15 06:20
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-07 12:31
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Man ser till att motivet i fråga står still, samtidigt som man anstränger sig för att hålla kameran stadigt....

Stativ är ju för mesar- det vet alla

Porträttet sköt jag på Museum of the Moving Image i New York. Rätt fräckt att ha träffat Yoda i egen hög person.

Canon 20D, [email protected], 1/8s, ISO800

Och han står stilla! )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 10:24

Är det bara jag som plåtar med manuell fokus vid porträtt, det är så sjukt svårt att få bra skärpa annars.

?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Är det bara jag som plåtar med manuell fokus vid porträtt, det är så sjukt svårt att få bra skärpa annars.

Jag fotar självklart med manuellt fokus. Alltid Ett bra sätt att öva upp snabbheten är att försöka fota flygande svalor med manuellt.

Jag har sålt de flesta av mina AF-objektiv till förmån för manuella. Nån enstaka gång kan jag köra Canon EF 50mm/1.8 II på AF för att det har så jäkla lite fokusring (längst ut).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-02 20:44
Ursprungligen av Prometheus:

Jag fotar självklart med manuellt fokus. Alltid Ett bra sätt att öva upp snabbheten är att försöka fota flygande svalor med manuellt.

Jag har sålt de flesta av mina AF-objektiv till förmån för manuella. Nån enstaka gång kan jag köra Canon EF 50mm/1.8 II på AF för att det har så jäkla lite fokusring (längst ut).

Skönt, en till gubbe

Det är lite lurigt när du väljer att vara utomhus och då får olika färgtemperatur ( dvs. kelvingrader ), den växlar ju beroende av hur mycket sol / skugga som är för stunden. Kan du kalibrera kameran mot vit och inte lita på automatik??? Är själv dålig på Fotoshop men i Aviden finns det möjlighet till en ganska bra ljussättning där man utgår från att göra hudtonen identisk på personer, fast varför det då folk trots allt har olika mycket pigment som syns tydligare på sommaren - annars är bilderna helt OK för webben.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-06 08:33

Olle@mac: Ja, det är inte helt lätt det här. Jag försökte att justera ljuset i efterhand i Photoshop så att de fick någorlunda naturlig ton. Fastän det var snarlikt väder ute vid de olika tillfällena, samt tidpunkt på dagen, samt på samma plats, så blev det olika ändå. Men jag är rätt nöjd med tanke på att jag la inte ner så mycket förarbete.

Mycket bättre Reisan
Det ser mycket mer livfullt och välkomnande ut när man "höjer temperaturen" på bilderna.
Nu ser bilderna dessutom mer enhetliga ut, fast de skulle ju ändå stå var för sig så det kanske inte spelar så stor roll...

Kanonbra Reisan!

Ngt som förvånade mig är hur jäkla bra det kan bli om man är intresserad, och intresserad av att lära.

Ngt annat som förvånar är ju att Svenska Blaskbladet som ju är en "riktig tidning" har fotografer anställda. Ingen av de som är på bild lyckas ju ens komma i närheten av att se halvlyckad ut... riktiga sopebilder allihop.

KDS har nog pröjsat ngn att göra jobbet - eller så har de någon som du.

Miljöpartiet får ihop ett sammelsurium av konstiga bakgrunder, skumma beskärningar etc etc....

Dina jobbarkompisar ser ju ut som man vill ligga med dem allihop ju
Nä, skämt åsido. Men de ser väldigt bra ut.
Skall man komma med kritik skulle det vara att Nisse på bild 1 ser ut som han har lite större huvud än de andra iom att han nog är lite närmare eller att man beskurit för kraftigt. Detta syns nog bara om bilderna ligger som de ligger nu. Har du luft eller en bild på sida så stör det inte det minsta.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-06 19:58
Ursprungligen av Goflorp:

Kanonbra Reisan!

Ngt som förvånade mig är hur jäkla bra det kan bli om man är intresserad, och intresserad av att lära.

Ngt annat som förvånar är ju att Svenska Blaskbladet som ju är en "riktig tidning" har fotografer anställda. Ingen av de som är på bild lyckas ju ens komma i närheten av att se halvlyckad ut... riktiga sopebilder allihop.

KDS har nog pröjsat ngn att göra jobbet - eller så har de någon som du.

Miljöpartiet får ihop ett sammelsurium av konstiga bakgrunder, skumma beskärningar etc etc....

Dina jobbarkompisar ser ju ut som man vill ligga med dem allihop ju
Nä, skämt åsido. Men de ser väldigt bra ut.
Skall man komma med kritik skulle det vara att Nisse på bild 1 ser ut som han har lite större huvud än de andra iom att han nog är lite närmare eller att man beskurit för kraftigt. Detta syns nog bara om bilderna ligger som de ligger nu. Har du luft eller en bild på sida så stör det inte det minsta.

Tack Goflorp för kommentarerna och konstruktiv kritik. Ja, den är nog lite mer beskuren än de andra. Ska finjustera den bilden. Ja, det är himla skoj med porträtt, men grymt mycket förarbete om man vill. Och har man lite halvgalen grupp så blir det genast rätt oseriöst och odisciplinerat. Jag såg bara till att hitta en bra plats som ger bra bakgrund och var i skuggan. Det återstår tre personer till, sen är jag klar.

Jag minns då jag skulle fotografera typ 40 porträtt på mitt förra jobb, med en kompaktkamera och noll erfarenhet. Inomhus och mot olika bakgrunder. Det tog en jäkla tid och många ville ha omtagningar och annat klydd. Usch...

Sant. Rutin ger en trygghet.
Varför tror du brandmän och soldater etc övar, övar, övar och åter övar?
Jo, för när det väl gäller vet de exakt vad som skall göras.

Att bli en duktig fotograf... tja, jag tror man får börja med 100 000 exponeringar....

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-06 20:06

Att bli en duktig fotograf... tja, jag tror man får börja med 100 000 exponeringar....

Mm, nu har jag ändrat beskärningen pyttelite på "nisse". Bättre propertioner nu. Ja, övning ger verkligen färdighet. Ska öva mer under hösten när det gäller porträtt. Från traditonella till mina egna flummiga idéer.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-09-06 22:33

Såååå RÄTT O:-)

Inte snöa in på prestanda .. vilket många här på forumet gör
gluggar hit o dit , ljus styrka etc etc..

Plåta o plåta och välj efter förnuft , bearbeta .. skaffa kontakter
och var ej rädd för att fråga om det är ok ?! ..

ingen ting bits om du nu intrerserad av att-> springer ut på djupt vatten ..

När jag på slutet av 60-talet hade börjat på Foto & Dokumentärfilmskolan så hade vi ett moment där vi tvingades kunna kopiera gråkilar. Vi klippte kopieringspapper i remsor där vi enbart kopierade gråkilar. Det blev nog minst 1 vecka i mörkrummet. Det var inte tal om att få gå ut med några kameror eller kopiera egna bilder innan vi bemästrade detta. D.v.s övning ger färdighet.

Kan rekommendera ett bra labb i Stockholm som har bra priser och ofta vinner priser för att dom är så bra, det heter Crimson. Levererar man filen till dom via webben innan klockan 11:00 så har man kopiorna i brevlådan redan nästa dag.

Kolla Crimson.se

Här är ett porträtt på sambons son och då han konfirmerade sig för 2 år sedan. Brännvidd: 28 Exponering 1/400 och enbart en SONY DSC-V3, inge märkvärdigt men det funkar.

Ursprungligen av Olle@mac:

När jag på slutet av 60-talet hade börjat på Foto & Dokumentärfilmskolan så hade vi ett moment där vi tvingades kunna kopiera gråkilar. Vi klippte kopieringspapper i remsor där vi enbart kopierade gråkilar. Det blev nog minst 1 vecka i mörkrummet. Det var inte tal om att få gå ut med några kameror eller kopiera egna bilder innan vi bemästrade detta. D.v.s övning ger färdighet.

Kan rekommendera ett bra labb i Stockholm som har bra priser och ofta vinner priser för att dom är så bra, det heter Crimson. Levererar man filen till dom via webben innan klockan 11:00 så har man kopiorna i brevlådan redan nästa dag.

Kolla Crimson.se

Här är ett porträtt på sambons son och då han konfirmerade sig för 2 år sedan. Brännvidd: 28 Exponering 1/400 och enbart en SONY DSC-V3, inge märkvärdigt men det funkar.

Det där tragglandet som man antagligen hatar DÅ ger faktiskt saker som sitter i ryggmärgen framöver. Lite "Wax on, Wax off" är BRA

Jag kan än idag komma ihåg vår mattelärare på högstadiet som alltid sa "Procent? Procent av vaddå? Vet man inte det - vet man inte kattskit!". Vi tyckte han var lätt begåvningshandikappad med sitt tjat. Idag (41 års ålder) finner jag att så fort ngn säger att ngt ökat eller minskat med n% så är jag där och rotar... procent av vaddå?

Crimson är grymma. De har ett mkt bra pris på 30x40 kopieringar. Ett bra foto, Crimson, 30x40. Ram från Ikea - där satt den presenten som en fläskläpp.

Själv skulle jag visa kompisen mitt Macro/porträtt-objektiv (Sigma 70mm). Skruvade på det, vände mig om och tog två exponeringar på honom. Han HANN inte göra ngt, inte ngn korkad posé eller smila upp sig. Det här gillar jag, "Surprice! mitt-i-nyllet-foto" eller vad skall man kalla det "Spontanporträtt?" kanske.

Det finns LITE för mkt ljus i bilden, men jag vill ha det så. Ögonen har fått sig stuns med extra grönt. Ej beskuren i kanterna faktiskt. Det blev mitt i ändå....

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-07 12:06

Själv skulle jag visa kompisen mitt Macro/porträtt-objektiv (Sigma 70mm). Skruvade på det, vände mig om och tog två exponeringar på honom. Han HANN inte göra ngt, inte ngn korkad posé eller smila upp sig. Det här gillar jag, "Surprice! mitt-i-nyllet-foto" eller vad skall man kalla det "Spontanporträtt?" kanske.

Det finns LITE för mkt ljus i bilden, men jag vill ha det så. Ögonen har fått sig stuns med extra grönt. Ej beskuren i kanterna faktiskt. Det blev mitt i ändå....

Kul med spontana eller överraskningsbilder. Hehe. Det blev bra med tanke på point-and-shoot. Extra bra att motivet tittar in i kameran också.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-06 20:09

Kom på en grej nu... Vem sjutton ska ta porträtt på mig? Jag ska ju också vara med! Mm, får kolla på jobbet om där är någon fotograferingsintresserad. Tror jobbet har en officiell fotograf. Eller så får jag instruera en av dem på bilderna hur jag vill ha det. En snabbkurs av en amatör. Haha!

12s delay.... stativ, ställ dig på rätt ställe. Beskär hemma.
Ta fem foton...

Det borde väl räcka?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-06 20:21

12s delay.... stativ, ställ dig på rätt ställe. Beskär hemma.
Ta fem foton...

Det borde väl räcka?

Mjo det är ju ett alternativ. Men det blir bättre om jag ställer in kameran såsom jag vill ha den och instruerar hur inramningen ska vara. Så får den utvalde få känna på att plåta och jobba i djupled.

Förresten, en av dem på bilderna har jobbat som modell när denne var yngre. Gissa vem av dem.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-06 21:51
Ursprungligen av Reisan:

Förresten, en av dem på bilderna har jobbat som modell när denne var yngre. Gissa vem av dem.

4:an?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-06 21:54
Ursprungligen av dala:

4:an?

Japp! Man kan se det på hållningen och närvaron.

Hälsa henne att hon håller än ...... *blink*

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-06 22:48

Prestanda och prylar är kul. Men praktiskt användande är roligare. Så träning lär det bli mycket av, det är jag inte orolig över. Man skapar kontakter överallt och möjlighet till att plåta lite av varje.

Dessutom passar fjärren INNE i batterigreppet = den är alltid med...

(Kanske ngt för systertråden "Otroligt genomtänkta saker")

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-07 21:20

Dessutom passar fjärren INNE i batterigreppet = den är alltid med...

(Kanske ngt för systertråden "Otroligt genomtänkta saker")

Ja, den passar absolut i den tråden. Mm, hade en fjärr till mitt förra system, men användes väldigt sällan. Typ när jag och linslusen hade lite tråkigt.

Lagt in den och om extra minneskortet.....
(Vi måste ju hålla Pentaxflaggan högt)

Cool Porträtt

Raka motsatsen till "Fina kostymen på"-kort.....

Bilden från BMW's modellprogram 2008 och visar Simo Kirssi, finsk snubbe som kör BMW i skogen....

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-12 10:31

Raka motsatsen till "Fina kostymen på"-kort.....

Bilden från BMW's modellprogram 2008 och visar Simo Kirssi, finsk snubbe som kör BMW i skogen....

Ja, såna här sportrelaterade porträtt är coola! Gillar speciellt cross-foton där de blir väldigt leriga osv. Real and dirty, så att säga.

Ett tips (om det inte redan nämnts) är att be personer att hålla huvudet rakt i z-led, alternativt lite tippat framåt och istället titta lite uppåt mot fotografen. På så sätt får man extra mycket ögonvita. Funkar speciellt bra vid blixtfoto.

Bevaka tråden