Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Leica optik - nu snackar vi!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

SUMMILUX-M 21 mm f / 1.4 ASPH,
SUMMILUX-M 24 mm f / 1.4 ASPH.
NOCTILUX-M 50 mm f/0.95 ASPH

lägg till att mekaniskt i jmf. så känns japansk optik som en Itera cykel.

Tycker knappast att japansk optik som Zeiss och Voigtländer (båda tillverkas av Cosina i Japan) känns som Itera cykel. Eller för den delen mittt Pentax DA 35 f/2.8 Limited byggd helt i metall och med en närmast sensuell känsla för manuellt fokus.

Carl Zeiss är ett tyskt företag, att de sedan låter annat företag tillverka optik i annat land än Tyskland men enl. Carl Zeiss spec. ändrar ingenting. Leitz har optik som görs i Canada men ingen skulle kalla den optiken för kanadensisk.

Att fokusera ett M-optik är en andlig upplevelse, jmf. med Itera kvarstår

Ok. Då har vi fortfarande kvar Voigtländer, som är ett varumärke som ägs av japanska Cosina och som därför inte kan kallas tyskt. Det har motsvarande kvaliteter och finish som de Zeiss-objektiv som tillverkas i samma fabrik av samma personer. Jämför gärna objektivtubernas utseenden och man ser de är väldigt lika varandra designmässigt...
Det är nu knappast en slump att Zeiss låter Cosina stå för tillverkningen, för de vet ju hur bra de *japanska* Voigtländer-objektiven är.

Och apropå andlig upplevelse så tycker jag nog mitt japanska (men vietnam (!) tillverkade objektiv) DA 35 f/2.8 Macro Limited är så nära man kan komma, med sin känsla av metall, metall i det inbyggda motljusskyddet som rör sig mot en inre yta täckt av exklusiv mjuk sammet. Av objektivlock helt i metall även där insida täckt av sammet, eller som det heter på engelska "black velvet" och det är ju ett begrepp för sensualism!
För att nu inte tala om den mjuka, väldämpande känslan i fokuseringen...

Men tyska objektiv kan också vara Itera-cyklar.
För med din definition så är ju koreanska Samsungs objektiv tyska.
För det står ju Schneider-Kreuznach på dem, vilket är ett tyskt varumärke.
Men objektiven är konstruerade och tillverkade av Pentax.
Till råga på allt är det Pentax billigare objektiv som även finns som Schneider-Kreuznach. Dvs, Pentax mer exklusiva objektiv - som Limited serien - är mer exklusiva än de billigare plastobjektiven från "Schneider-Kreuznach".

Sony tillverkar för övrigt flera objektiv som det står Zeiss på och många av dem är rätt plastiga. Samma med Panasonic som har objektiv stämplade Leica för sina systemkameror. Även dessa använder rätt mycket plast.

I dagens fotografiska värld så har de tyska varumärkena gjort japanska allianser, så detta med Tyskland vs Japan här - och att Tyskland automatiskt är bättre - det kan man inte säga. Istället är det så att det är japanerna som har räddat tyskarna genom att de licensierar de tyska varumärkena för sina egna produkter.

Om jag skulle få 1:- för varje gång mina inlägg misstolkades skulle jag vara miljonär

Jag skrev skämtsamt mekaniskt Leitz M optik jmf. med japansk optik= Iteracykel. Alltså inte tyskland vs. japan utan Leitz M optik vs. japan. Det var du som drog in Zeiss och skrev att de tillverkades i Japan mm, vilket jag kort komm.

Jag har aldrig tagit upp bildkvalité utan jag skev "mekaniskt", jag skiter fullständigt i om Leitz, Schneider eller någon annan säljer ut sitt namn åt andra företag. Jag skrev återigen bara om mekanisk känsla i M-optiken. Alla som har eller har haft M-optik och också fotograferar med Canon, Nikon, Olympus, Somy m.fl förstår säkert vad jag menar.

När jag besökte Leitz fabriken i Solms nämnde Leica att varje optik i fokuseringssnäckan är individuellt anpassad för bästa gång.

Har du själv fotograferat med en Leica M7 eller äldre?

Ursprungligen av Snoopy:

Jag skrev skämtsamt mekaniskt Leitz M optik jmf. med japansk optik= Iteracykel. Alltså inte tyskland vs. japan utan Leitz M optik vs. japan. Det var du som drog in Zeiss och skrev att de tillverkades i Japan mm, vilket jag kort komm.

Jag har aldrig tagit upp bildkvalité utan jag skev "mekaniskt", jag skiter fullständigt i om Leitz, Schneider eller någon annan säljer ut sitt namn åt andra företag. Jag skrev återigen bara om mekanisk känsla i M-optiken. Alla som har eller har haft M-optik och också fotograferar med Canon, Nikon, Olympus, Somy m.fl förstår säkert vad jag menar.

När jag besökte Leitz fabriken i Solms nämnde Leica att varje optik i fokuseringssnäckan är individuellt anpassad för bästa gång.

Har du själv fotograferat med en Leica M7 eller äldre?

Jag har heller aldrig tagit upp bildkvalitet, så varför skriver du att du inte tar upp bildkvaliteten när ingen har påstått att du har gjort det? Jag har enbart talat om den mekaniska kvaliteten precis som du. Det är uppenbart att du aldrig har känt på den utsökta mekaniska finishen på japansk optik, som exempelvis Voigtländer (och Zeiss som tillverkas i samma fabrik) eller Pentax DA Limited-serie. Och jag står fast vid att fokusera ett DA Limited är en sensuell känsla. Hur du får in att det talas om bildkvalitet i detta begriper inte jag.

Jag har provat Leicas M-serie och objektiv, det finns en handlare i Stockholm (Wibergs Foto eftr.) som är Leica specialist förutom att ha ett stort sortiment av 2nd hand prylar för andra märken. Jag har handlat där i omgångar sedan slutet av 80-talet och givetvis har jag klämt och känt på både det ena och det andra i butiken genom åren.

Det är fullt möjligt att ha skjutit med Leica och ändå uppskatta den fina mekaniken och känslan hos andra tillverkares objektiv utan att dra alla japanska tillverkare över en kam och kalla dem för Itera-cyklar. Jag beklagar att jag inte är entusiastisk över Leicas M-serie, men jag har inte upplevt dem riktigt så magiska som du har upplevt dem som utifrån de referenser som jag har med mig i bagaget. Jag tycker bara de har en astronomisk prislapp.

Jag bollar tillbaka frågan till dig - har du fotograferat med DA 35 Limited?
Har du använt Voigtländers objektiv, exempelvis Ultron 40 f/2 eller Nokton 58 f/1.4?

Ursprungligen av Raphael:

Jag har heller aldrig tagit upp bildkvalitet, så varför skriver du att du inte tar upp bildkvaliteten när ingen har påstått att du har gjort det? Jag har enbart talat om den mekaniska kvaliteten precis som du. Det är uppenbart att du aldrig har känt på den utsökta mekaniska finishen på japansk optik, som exempelvis Voigtländer (och Zeiss som tillverkas i samma fabrik) eller Pentax DA Limited-serie. Och jag står fast vid att fokusera ett DA Limited är en sensuell känsla. Hur du får in att det talas om bildkvalitet i detta begriper inte jag.

Jag har provat Leicas M-serie och objektiv, det finns en handlare i Stockholm (Wibergs Foto eftr.) som är Leica specialist förutom att ha ett stort sortiment av 2nd hand prylar för andra märken. Jag har handlat där i omgångar sedan slutet av 80-talet och givetvis har jag klämt och känt på både det ena och det andra i butiken genom åren.

Det är fullt möjligt att ha skjutit med Leica och ändå uppskatta den fina mekaniken och känslan hos andra tillverkares objektiv utan att dra alla japanska tillverkare över en kam och kalla dem för Itera-cyklar. Jag beklagar att jag inte är entusiastisk över Leicas M-serie, men jag har inte upplevt dem riktigt så magiska som du har upplevt dem som utifrån de referenser som jag har med mig i bagaget. Jag tycker bara de har en astronomisk prislapp.

Jag bollar tillbaka frågan till dig - har du fotograferat med DA 35 Limited?
Har du använt Voigtländers objektiv, exempelvis Ultron 40 f/2 eller Nokton 58 f/1.4?

Du skrev "Det har motsvarande kvaliteter och finish", jag tolkade detta som bildkvalitet, sorry. Återigen så syftade jag på 99,99% av den japanska optik som Nikon, Canon, Sony, Olympus står för. Om Pentax gjort ett optik i en brännvidd i en begränsad upplaga, grattis!
Sen erkänner jag att jag är skyldig som synden har inte ens sett Ultron 40 f/2 eller Nokton 58 f/1.4 ens på vykort.

Visst, Leica M-optik kostar mycket pengar men det är upp till vara och en att prioritera olika i livet och jag skulle aldrig kalla priset astronomiskt. 5års rökande av ett paket cigg. om dagen motsvarar några M-optik och ett hus. Frågar du mig så är det ett fynd och investering, dricker du sen inte alkohol under den perioden så kan du peta in nya Noctilux 0,95. Sen kan du bara fotografera samt njuta och låta småpojkarna tjafsa om MP hit eller dit och om nya Canon xx är bättre än Nikon yy, trots att efter några år båda modellerna hopplöst omoderna båda två.

Så min högst subjektiva uppfattning ändras till att 99,99% av japsens optik är som Iteracyklar mekaniskt jmf. med Leica M optik, nöjd?

PS. Vad är mekanisk finish?

Ursprungligen av Raphael:

Sony tillverkar för övrigt flera objektiv som det står Zeiss på och många av dem är rätt plastiga.

Det där stämmer inte. Zeiss ZA-objektiv tillverkas av Zeiss, i samma fabriker som alla deras andra objektiv. Dealen mellan Sony och Zeiss fungerar som så att Sony ber att få en viss konstruktion (säg, ett 1,8/135) som Zeiss utvecklar med ensamrätt för Sony (det är därför som 1,4/85 ZA och 1,4/85 ZF/ZK är olika konstruktioner även optiskt). Tillverkningen sköts sedan helt av Zeiss (som outsourcar till Cosina) men med Sony som ekonomisk garant. Zeiss-gluggarna med A-bajonett är alltså lika "rena" Zeiss-konstruktioner som alla andra även om det sitter en Sony-logo på sidan.

Sedan finns det bara ett ZA-objektiv som är gjort i komposit och det är 16-80 DT. Alla övriga är antingen helt i metall eller metall med ytterhölje i komposit, så "plastig" är väl det sista epitet jag skulle ta till. Fast nu inser jag att vi kanske talar om olika saker - är det möjligen optik till kompaktkameror du syftar på? Den tillverkningen sköts iofs också av Zeiss, men i fabriker som ligger så nära Sonys som möjligt...

Min farsa är Leica-fanatiker och det var den första "riktiga" kameran jag använde. Fantastisk mekanisk känsla, onekligen.

Fast det är lite lustigt att Leica-användarna på t.ex. DPR erkänner att man inte köper Leica för några som helst fotografiska fördelar utan snarare för att det är ett samlarföremål och för känslan det ger... Flera som konstaterar att Leica, precis som mycket annat dyrt här i livet, är till för de som har råd och inte nödvändigtvis de som kan... Denna bild säger mer än tusen ord (om ni inte känner igenom honom så är det Eric Clapton):

http://flash.popphoto.com/blog/images/2007/08/21/02007350912001_2.jpg

Jo tack, grym mekanisk känsla är det i alla fall...

Din far är bara att gratulera till ett mycket bra val
Inte ofta jag använder min M6 tyvärr, men det händer att jag tar fram den bara för att lyssna och njuta av ljudet från 1/15.

Så länge man körde film så fanns det uppenbara fördelar med M-kamera för fotojournalister vilket gjorde att nästan alla större redaktioner hade M kameror. Fokusering med vidvinkel i dålig belysning, stryktålig, låg vikt, inget batteriberoende, mycket tyst, väcker minimal uppmärksamhet och avsaknad av spegel minimerar vibrationer och man kan handhålla på längre tider, man ser i sökaren ett fält som är större än vad som kommer på filmen och på så vis registrera om något är på väg in i bilden, sist men inte minst man ser objektet hela tiden då man inte har spegeluppfällning.

Att sedan många köper den som statussymbol och samlarobjekt visar om inte annat alla löjliga? specialutgåvor. Men det är ju inget nytt att det köps status symboler utan nytta, detsamma gäller produkter i övrigt som ex. äga och köra SUV om man bor och kör i innerstan.

Senast redigerat 2008-09-17 10:22
Ursprungligen av Snoopy:

Så länge man körde film så fanns det uppenbara fördelar med M-kamera för fotojournalister vilket gjorde att nästan alla större redaktioner hade M kameror. Fokusering med vidvinkel i dålig belysning, stryktålig, låg vikt, inget batteriberoende, mycket tyst, väcker minimal uppmärksamhet och avsaknad av spegel minimerar vibrationer och man kan handhålla på längre tider, man ser i sökaren ett fält som är större än vad som kommer på filmen och på så vis registrera om något är på väg in i bilden, sist men inte minst man ser objektet hela tiden då man inte har spegeluppfällning.

Helt enig, på filmtiden var det enklare att köpa en kamera som investering. Nu är det många som är sura på Leica för att M8.2 bara känns som en gimmickuppdatering ("vem behöver safirglas för LCD:n när man byter kamera vart tredje år?"), och i grund och botten har de som tycker att man borde ha försökt få in en ny sensor i kameran helt rätt.

Ett Noctilux 0.95 för £6000 / $12000 (!!!) går bara att se på ett sätt: som en samlarpryl...

Sedan kan jag tycka att Leica skjuter sig i foten med sina kompakter. Det blir mer och mer uppenbart att det bara är en dubbelt så dyr Panasonic med en snyggare logotyp... Vill man bibehålla känslan av exklusivitet bör det inte finnas en hälften så dyr kamera med identiska prestanda på marknaden...

Appropå inget så måste jag kolla upp vilka kameror det är farsan har egentligen, jag har inte rört dem på femton år, men jag tror att det är en tidig M och en CL om jag inte missminner mig... Plus en bunt objektiv från 28 mm upp till 400 mm. Och bälgmacro!

Samuel K, "kompositmaterial" är ju bara ett finare ord för plast.
Och om ytterhöljet är "kompositmaterial" (= plast) så känns objektivet som kompositmaterialaktigt (= plastigt) oavsett hur mycket metall som finns inuti.

Ursprungligen av Raphael:

Samuel K, "kompositmaterial" är ju bara ett finare ord för plast.
Och om ytterhöljet är "kompositmaterial" (= plast) så känns objektivet som kompositmaterialaktigt (= plastigt) oavsett hur mycket metall som finns inuti.

Heh... nu är vi inne på hårklyverier

Men: jag håller fortfarande inte med. Dels är "plastig" och "av plast" inte semantiskt likvärdiga, ungefär på samma sätt som att man inte kan säga att ett Flektogon 2,4/35 känns "östtyskt" trots att det faktiskt tillverkats i Östtyskland, eller att en Bruno Mathsson-fåtölj inte är träig trots att den innehåller en ansenlig andel trä.

Sedan till hårklyveri nummer två: Själva grejen med kompositer är just att det är två olika material, som regel ett segt och ett hårt, som bildar ett nytt material med helt andra konstruktionsegenskaper. Exempelvis är du själv byggd i stora delar komposit, så det har inget med plast att göra egentligen, men det används ofta som den sega komponenten tillsammans med exempelvis glas- eller kolfiber. När det gäller fotoutrustning finns det både rena plastkonstruktioner som är allt annat än robusta, och diverse kompositer som i många avseenden är bättre konstruktionsmaterial än vad metall är. Eftersom det verkligen inte är samma sak tycker jag faktiskt att man ska göra skillnad på dem.

Jag klämde lite på några finare Nikkor gluggar idag. Typisk japansk plast skulle man kunna säga. Hela tre delar på utsidan var i "plast": zoomringen, fokusringen och den genomskinliga plasten för fokusskalan.

Jag har aldrig känt på några Voigtländer men väl både Leica och Zeiss och de är båda kanonfina men jag tycker nog inte att den mekaniska känslan i dem är noterbart högre än i dyr optik från "dussintillverkarna".

Mmm, nostalgi... Var tyvärr tvungen att sälja min M2 för några år sedan - oöverträffad mekanisk känsla (instämmer med att man kunde sitta ock lyssna på det där eftersnurr-ljudet i 1/15 massor av gånger. Att kameran egentligen är fett opraktisk och egentligen bara har nackdelar (ovanstående argumentering för M-serien som redaktionskamera är rörande!) - förutom den rena känslan och den fantastiska optiken (summicron 50 på min egen kamera - är givetvis helt ovidkommande. Å vad jag skulle vilja ha en M-serie igen. Helst en svart M3 där man kan ha båda ögonen öppna när man fokuserar och komponerar.

Ursprungligen av Martin på Majorna:

Mmm, nostalgi... Var tyvärr tvungen att sälja min M2 för några år sedan - oöverträffad mekanisk känsla (instämmer med att man kunde sitta ock lyssna på det där eftersnurr-ljudet i 1/15 massor av gånger. Att kameran egentligen är fett opraktisk och egentligen bara har nackdelar (ovanstående argumentering för M-serien som redaktionskamera är rörande!) - förutom den rena känslan och den fantastiska optiken (summicron 50 på min egen kamera - är givetvis helt ovidkommande. Å vad jag skulle vilja ha en M-serie igen. Helst en svart M3 där man kan ha båda ögonen öppna när man fokuserar och komponerar.

Nja, M2 har ju några år på nacken typ 50år
Ja M kameror är förbaskat opraktiska om man ägnar sig åt fotografering som kräver teleoptik, macro, 8 bilder/s. Men som sagts det fanns och finns fördelar jmf. med SLR

Och vad tror ni om det här... Man får nog gräva djuuuupt i plånboken. Undra hur stor sensorn är..

Leica debuts S-system, 37-megapixel flagship S2 camera - Engadget

Flickr Photo Download: leica-s-

30x45 enligt den källan...

Intressant och väldigt kul att man startat med ett nytt system från grunden, vilket ger många fördelar ex. dubbla slutare för kortare synk.tider med blixt. Gillar verkligen rena avskalade designen, är duktigt trött på japanska tillverkares knapphysteri.
Tur att man inte gjort sig av med R-optiken med lite tur kanske den passar och Leica kommer med en framtida snikmodell av S2.
Tyvärr verkar S2 ligga ca. 12mån bort i tiden (gissning). S2 lär aldrig bli någon volymkamera och priset lär bli därefter, inte för inte som Leicachefen snackar om Hasselblad (vilket man säkert vill jmf. sig mot prismässigt). Kan tänka mig att S2 hamnar på en bra bit över 100000:-, vilket egentligen inte är ett problem om det inte vore för att utvecklingen går väldigt fort, det som är senaste nytt idag är ganska omodernt om några år.

Får Leica också fram en fullformat M9 så lär i alla fall företagets framtid vara säkrat.

edit. oopps! glömde nya sensorstorleken, noway gammal R-optik funkar, i bästa fall på en kommande R 10

Senast redigerat 2008-09-23 09:37

Keynote Leica
Ankündigung

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 00:13

Sjukt pepp på den här kameran,, får lite Pentax 67 nostalgi wibes, undrar bara lite vad den kommer att kosta.....
Får väl leka med min D-lux 4 sålänge,, den borde dyka upp om en vecka eller nått..

1
Bevaka tråden