Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator, skala bild till originalstorlek

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-16 10:48

Monterat en bild i AI SC3. Ser i Länkinfon att den är förstorad till 105,7%. Men jag hittar ingenstans där jag kan knappa in 100%, dvs originalstorleken.

Kolla längst ned till vänster. Där finns en liten ruta där man kan välja/knappa in förstoringsgrad.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Kolla längst ned till vänster. Där finns en liten ruta där man kan välja/knappa in förstoringsgrad.

Den rutan är till för visningsstorleken för hela dokumentet - för att zooma ut och in i dokumentet. Så den är inte mycket hjälp i det här fallet.

Den här frågan handlar om storleken/skalförändringen på en monterad bild.

Senast redigerat 2008-09-16 13:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den rutan är till för visningsstorleken för hela dokumentet - för att zooma ut och in i dokumentet. Så den är inte mycket hjälp i det här fallet.

Den här frågan handlar om storleken/skalförändringen på en monterad bild.

Så klart! Så kan det gå när man är för ivrig att hjälpa till.

Hur som helst kan inte heller jag hitta något ställe där man direkt kan återgå till originalstorleken. Men att skala "baklänges" som Lasse H föreslår är ju ett bra sätt, åtminstone för vektorbilder. Rasterbilder är det nog bättre att skala i t.ex. Photoshop och sedan montera på nytt.

Jag kör fortfarande AI CS -- där skulle jag markera bilden, öppna skalningsverktyget (scale tool) och förminska till 94,6% (100/105,7) i rutan för “uniform scale”.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-09-17 09:55

Nä, det verkar inte finnas??! Hur dumt som helst...

Självklart går det att lösa på andra sätt, men man tycker det borde gå att genom att klicka på bilden välja skalningsgrad någonstans, som ju går i alla andra program. Jag trodde jag missat något, att ni andra hade bättre koll.

1
Bevaka tråden